Home » Program BLISKO 2024 – stwórz własną grę!

Program BLISKO 2024 został już ogłoszony! Czy wiesz, że w ramach działań finansowanych z budżetu tego programu możesz zrealizować różne, ciekawe inicjatywy animacyjne? Jeśli chcesz, pomożemy Ci stworzyć mobilną grę terenową lub grę planszową w rozmiarze XL! Co więcej, gry które tworzymy powstają na specjalnych warsztatach przy udziale lokalnej młodzieży. Brzmi interesująco, prawda? Zapraszamy do sprawdzenia przykładowych projektów gier stworzonych w ramach programu BLISKO!

BLISKO 2024 startuje już 19 stycznia! Jeśli nadal nie wiesz jaki projekt wpisać do swojego wniosku, być może zainteresuje Cię mobilna gra terenowa. Stworzyliśmy już kilka przy okazji poprzednich edycji – to świetny sposób na popularyzację historycznych zagadnień dotyczących regionu, w którym znajduje się Twoja instytucja.

Tajemnica Kwidzyna

Opis gry: Niepozorny wieczorny spacer przeradza się w wyścig z czasem i ucieczkę przed niebezpieczeństwem! Nad Kwidzynem ciąży klątwa. Mieszkańcy regularnie, co kilkadziesiąt lat mierzą się z nieszczęściami, które dosięgają miasto i jego mieszkańców. Kto stoi za klątwą? Czy można wpłynąć na bieg wydarzeń? Kim jest tajemniczy mężczyzna w długich włosach i w jaki sposób jego losy łączą się z Kwidzynem? Na te i inne pytania znajdą odpowiedź śmiałkowie, którym nie straszny jest wieczorny spacer pośród gotyckich zabytków, kryjących w sobie mroczne tajemnice…

Premiera gry miała miejsce podczas Nocy Bibliotek w Bibliotece Miejsko-Powiatowej w Kwidzynie. Jej popularność tego dnia była naprawdę duża – w pierwszej rozgrywce wzięło udział aż 150 drużyn! Dzięki grze uczestnicy poznali zupełnie nowe oblicze Kwidzyna, a ponadto zgłębili tajemnice sięgające swym początkiem czasów, kiedy w miejscu miasta szumiały jeszcze pomezańskie puszcze. Sama fabuła została stworzona przez młodzież ze Społecznej Szkoły Podstawowej im. Polskich Noblistów podczas czterodniowych warsztatów.

Zobacz relację z premiery gry „Tajemnica Kwidzyna”!

Bogatyński SekRed

Opis gry: Scenariusz pierwszej mobilnej gry miejskiej w Bogatyni wykorzystuje motywy z historii miasta. Zaprojektowana przez uczestników warsztatów trasa jest pełna ciekawych zagadek, a ponadto prowadzi przez najpiękniejsze zakątki miasta. Punktem wyjścia fabuły gry jest kradzież plecaka, a zadaniem graczy jego odzyskanie. Przewodnikiem po grze jest sympatyczny rudy chłopiec o imieniu Ginger. Co ciekawe, jego postać od strony graficznej zaprojektowała jedna z uczennic Szkoły Podstawowej Nr 4 w Bogatyni.

Gra powstała przy udziale młodzieży z aż 3 bogatyńskich szkół. Warsztaty odbywały się w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Bogatyni w ramach projektu „Gamingowa Bogatynia”, dofinansowanego z programu BLISKO.

Zobacz relację z premiery gry „Bogatyński SekRed”!

Czy dobrze mnie znasz?

Opis gry: Gracz u boku tajemniczej postaci, zamieszkującej okoliczne ziemie od tysięcy lat, wyrusza na poszukiwanie przygód! Podróżuje w czasie i odwiedza miejsca związane z historią miejscowości. Przebyta droga pozwala odkryć tajemnice i magię Sompolna! Stary dąb, przydrożna kaplica czy rozsypujące się ruiny, mają swoją duszę, imię i czas, który został w nich zaklęty. Rozmowy z przydrożnymi strażnikami historii wymagają kreatywności, a także umiejętności logicznego myślenia!

Gra powstała jako jeden z elementów projektu „Razem jest nam dobrze!” realizowanego w Miejsko-Gminnej Bibliotece Publicznej w Sompolnie w ramach programu BLISKO. Fabułę wymyślili uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Sompolnie podczas warsztatów.

Zobacz relację z premiery gry!

Gry wielkoformatowe

Czym jest gra wielkoformatowa? To doskonały sposób na promowanie swojej instytucji przez rozrywkę w rozmiarze XL! Ogromna kostka, plansza o długości nawet 3 metrów i ciekawe dodatki to elementy, które potrafią przyciągnąć uwagę, zwłaszcza najmłodszych odbiorców!

Podobnie jak ma to miejsce w przypadku mobilnych gier terenowych, gra wielkoformatowa powstaje w większości podczas warsztatów, w których uczestniczy lokalna społeczność. W trakcie spotkania na początek wspólnie tworzymy to, co najważniejsze – fabułę, która może opisywać wydarzenia ważne dla historii miejscowości, życiorys lokalnego bohatera, czy inne istotne fakty. Po stworzeniu zarysu fabularnego przychodzi czas na projekt gry. Na tym etapie uczestnicy zajęć decydują o liczbie pól, zasadach i dodatkowych elementach. Na koniec całość trafia w nasze ręce. Po stworzeniu oprawy graficznej i wprowadzeniu poprawek drukujemy komponenty, a gra czeka na swoją premierę! Na grę składa się:

  • plansza do gry o długości nawet do 3m!
  • duża personalizowana kostka do gry,
  • karty, żetony,
  • dodatki do gry, np. elementy drukowane na papierze albo wykonane z innego tworzywa,
  • instrukcja do gry,
  • praktyczne etui umożliwiające przenoszenie gry.

W ramach projektów dofinansowanych ze środków programu BLISKO powstały gry wielkoformatowe „Ze sztandarem po Kutnie” oraz „Kryminalne zagadki Nowego Warpna”. Zobacz jak wyglądała pierwsza rozgrywka w Nowym Warpnie!

Na naszym kanale YouTube znajdziesz wideorelacje także z innych premier!

 

BLISKO 2024 - dowiedz się więcej

Stwórz własną grę dzięki środkom pozyskanym z programu BLISKO 2024! Skontaktuj się z nami – chętnie odpowiemy na wszystkie pytania!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]