Home » Słowiańskie gry jako przykład nowoczesnej edukacji patriotycznej

Słowiańskie gry jako przykład nowoczesnej edukacji patriotycznej

by Gabriela
Opublikowano:
Słowiańskie gry

Moda na słowiańskość powinna ucieszyć wszystkich edukatorów, animatorów i pracowników instytucji kultury. Wykorzystując popularność motywów słowiańskich bardzo łatwo można przekazywać rzetelną wiedzą i pobudzać w społeczności miłość do ojczyzny – tej dużej i tej małej. To cele, które stawia przed bibliotekami i ośrodkami kultury wiele programów dotacyjnych. Jak zatem skorzystać ze słowiańskości i połączyć ją z gamifikacją? Tworząc słowiańskie gry!

Lokalność, swojskość, bliska historia

Gra "Ścieżki Czarownic" w Szklarskiej PorębieW celach i zadaniach programu Patriotyzm Jutra wymienia się historię lokalną, wydarzenia ważne dla „małej ojczyzny”. Warto więc rozejrzeć się w swojej okolicy i znaleźć wątki, które mieszkańcy powinni poznać. Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Aktywności Lokalnej w Szklarskiej Porębie wykorzystał w tym celu postać profesora W.E. Peuckerta, wybitnego badacza folkloru izerskiego, karkonoskiego i śląskiego. Jego postać stała się punktem do wyjścia do organizacji festiwalu Arkana, którego częścią był terenowa gra mobilna

Uczniowie, którzy brali udział w warsztatach projektowania gier, po raz pierwszy usłyszeli o profesorze Peuckercie i jego badaniach. Okazało się jednak, że wiele wątków poruszonych w jego działach kojarzy się z tekstami popkultury – a te brzmią już całkiem znajomo. Wiele popularnych filmów, powieści czy gier czerpie bowiem garściami z folkloru różnych grup. Warto go znać.

Uwaga: program Patriotyzm Jutra nie uwzględnia projektów związanych z kulturą ludową. Warto więc skupić się na postaciach związanych z regionem lub historii lokalnej.

Patriotyzm Jutra

Historia nieco bardziej odległa

Premiera gry w PolkowicachW przypadku programów, których celem jest popularyzowanie historii, warto sięgnąć nieco głębiej niż do ubiegłego stulecia. Początki państwa polskiego to kopalnia inspiracji, by zainteresować lokalną społeczność poszukiwaniem korzeni. Miejska Biblioteka Publiczna w Polkowicach zaprosiła mieszkańców do gry, w której musieli pomóc przeniesionemu w czasie młodemu wojowi z drużyny samego Mieszka I. Inspiracją do takiej, a nie inne fabuły, stały się modne obecnie książki ze słowiańskimi motywami, ale także leżące nieopodal grodzisko Dziadoszan.

Historia wczesnego średniowiecza kryje w sobie wiele tajemnic, ale przez to także pobudza wyobraźnię. Sprawiło to, że wokół tematu początków Polski krąży wiele dziwnych teorii spiskowych. Warto zatem popularyzować rzetelną wiedzę, która zepchnie bzdury o Wielkiej Lechii na margines. Albo na dział z literaturą fantastyczną.

Popularyzacja nauki

Oczywiście, przekazywanie wiedzy powinno odbywać się w atrakcyjny sposób – w Good Games wierzymy, że są nim gry różnego rodzaju. Wczesnośredniowieczną historię Polski możemy przepisać na język zrozumiały dla „dzisiejszej młodzieży” – język popkultury, język gier i dobrej zabawy. Tak zdobyta wiedza zostaje zresztą na dłużej, mocniej się utrwala. Niech gracze wcielą się w kronikarzy albo wojów. Odkrywają na nowo swoją okolicę, podążając szlakiem odkryć archeologicznych albo ważnych wydarzeń. Niech przeżywają je na nowo.

Miejscowe legendy

Słowiańskość żyje w legendach, bajkach opowiadanych na dobranoc, historiach przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Każdy z nas zna takie opowieści – wspólne dla wszystkich ludów słowiańskich, ale także te bliskie, lokalne. Na przykład legendę o niezwykłym kamieniu w miejscowym lesie. Albo o wieży kościoła, z której skoczyła dziewczyna, uciekając przed oszalałym koniem (to akurat historia z mojego własnego podwórka, ale jestem pewna, że inne miasta też mogłyby taką przytoczyć!).

Te lokalne opowieści aż proszą się, by przełożyć je na język gry. Tym bardziej gry terenowej: poszczególne historie można rozgrywać w miejscach, z których się wywodzą. Gdy gracz stanie pod żarskim kościołem garnizonowym i spojrzy w górę – zobaczy głowę konia. Skąd się tam wzięła? Odpowiedź znajdzie w legendzie, a legendę może przeżyć w grze.

***

Trwa nabór do programu dotacyjnego Patriotyzm jutra. Jak nazwa wskazuje, to program, w którym szczególny nacisk kładzie się na nowoczesne promowanie postaw patriotycznych. Gra terenowa lub gra wielkoformatowa może być jednym z takich właśnie działań!

W grafice okładkowej wpisu wykorzystano elementy grafik z gier „Książka w grze” (Organizator: Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Polkowicach) oraz „Przebudzenie stolemów – gra o demonologii kaszubskiej” (Organizator: Biblioteka Publiczna im. Zaślubin Polski z Morzem w Pucku).

Masz pomysł na projekt do programu Patriotyzm Jutra? Napisz do nas na info@goodgames.pl albo zostaw swoje dane w poniższym formularzu, a my skontaktujemy się z Tobą!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]