Home » Gry wielkoformatowe w programie „Patriotyzm Jutra”!

Gry wielkoformatowe w programie „Patriotyzm Jutra”!

by Dawid Kała
Opublikowano:
Patriotyzm Jutra

Ruszył nabór do kolejnej edycji programu dotacyjnego „Patriotyzm Jutra”! Wnioski można składać do 22 lutego, a maksymalna kwota dofinansowania wynosi 70 tys. zł. Wciąż nie masz pomysłu na projekt? Być może zainteresuje Cię grywalizacja i stworzenie gry wielkoformatowej dla Twojej instytucji? Program ma przede wszystkim wspierać popularyzację działań związanych z edukacją historyczną, a my zrealizowaliśmy już kilka gier w tym obrębie tematycznym. Dowiedz się więcej, czytając poniższy artykuł!

Grywalizacja (gamifikacja)

Czym jest grywalizacja? Według Pawła Tkaczyka, autora książki „Grywalizacja”, jest to „dodawanie tzw. mechaniki gier do aspektów życia, które do tej pory z graniem nie miały wiele wspólnego”. Na mechaniki gier składa się m. in.:

  • kooperacja – współpraca drużynowa w zespole biorącym udział w grze
  • etapy – odpowiedni wskaźnik uzyskiwanych postępów
  • poziom trudności – zwiększający się poziom w miarę osiąganych postępów
  • ranking – osiągnięty wynik na tle innych uczestników
  • nagrody – coś do kolekcjonowania

To właśnie na elementach grywalizacji opierają się tworzone przez nas gry. To zjawisko przy pomocy opisanych wyżej mechanik zwiększa zaangażowanie uczestników, a także ułatwia przyswajanie przekazywanych za pomocą gry wartości edukacyjnych. W ramach programu „Patriotyzm Jutra” skupiamy się przede wszystkim na wartościach historycznych oraz patriotycznych – zobacz jakie historie udało nam się wykorzystać w grach.

Michniów. Śladami dziecięcych losów.

Michniów. Śladami dziecięcych losów.

Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie upamiętnia 814 polskich wsi zniszczonych i spacyfikowanych w czasie trwania II wojny światowej – to właśnie tutaj w dniach 12-13 lipca 1943 roku nazistowskie siły żandarmerii oraz policji dokonały krwawej pacyfikacji mieszkańców. W jej efekcie zginęły co najmniej 204 osoby, w tym również wiele dzieci. Była to kara za wsparcie, jakie okoliczni mieszkańcy udzielali Polskiemu Państwu Podziemnemu.

Oczywiście, ta historia jest niezwykle trudna. Dlatego długo zastanawialiśmy się nad tym, w jaki sposób możemy podejść do tematu. Zdecydowaliśmy się na stworzenie fabuły, w ramach której gracz wciela się nastolatka, który w czasach współczesnych pojawia się w Michniowie całkiem przypadkowo, odwiedzając daleką rodzinę. „Wujostwo” proponuje jemu oraz jego rodzicom udział w lokalnej uroczystości o charakterze historycznym. Właśnie tak zaczyna się przygoda naszego bohatera.

 

Branka 1863

Branka 1863Fabuła gry osadzona jest w styczniu 1863 roku w Piasecznie i okolicznych lasach. Gracz wciela się w powstańca, który cudem unika poboru do carskiego wojska. Zadaniem gracza jest zapewnienie sobie, a także swojemu oddziałowi przeżycia w lesie. Musi on zgromadzić odpowiednią ilość pożywienia, amunicji oraz broni, a ponadto zapewnić swoim towarzyszom bezpieczne schronienie. Głównym celem gry jest pomoc w przygotowaniu akcji zdobycia magazynu solnego w Górze Kalwarii.

Scenariusz do gry oraz pierwsze pomysły graficzne zostały zaprojektowane przez miejscową młodzież podczas warsztatów tworzenia mobilnych gier terenowych. W premierowej rozgrywce wzięło udział wielu mieszkańców Piaseczna.

 

 

Grywalizacja w grach wielkoformatowych

Fundusze pozyskane z programu „Patriotyzm Jutra” mogą zostać wykorzystane w celu stworzenia gry wielkoformatowej. To świetna forma edukacji, a przy tym duża dawka rozrywki. Działa na zasadach podobnych do tych, wykorzystywanych w przypadku standardowych gier planszowych. Istnieją jednak znaczące różnice – plansza do gry może osiągać rozmiar nawet 3 metrów długości, a fabuła i mechanika są w pełni personalizowane. Ponadto, gry wielkoformatowe powstają podczas warsztatów organizowanych przez nas dla lokalnej młodzieży w Twojej miejscowości. Uczestnicy spotkania wymyślają zarys fabularny i zapisują wstępne pomysły, na które nanosimy drobne poprawki. Następnie całość zaopatrujemy w atrakcyjną szatę graficzną i przechodzimy do realizacji. Oto wielkoformatowe gry historyczne, które współtworzyliśmy do tej pory!

Ze sztandarem po Kutnie

„Ze sztandarem po Kutnie” to efekt współpracy z Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną w Kutnie. Celem gry jest popularyzacja wiedzy na temat 37. pułku piechoty Ziemi Łęczyckiej im. księcia Józefa Poniatowskiego w aktywizujący odbiorców sposób. Fabuła gry jest inspirowana wydarzeniem historycznym, jakim było przybycie pułku do Kutna 28 kwietnia 1921 roku na stałe zakwaterowanie. Żołnierze zostali przyjęci “jak swoi” i aktywnie włączali się w życie miasta. Dzielili z mieszkańcami Kutna również problemy i wyzwania tamtego czasu: brak kanalizacji w mieście, analfabetyzm wśród dorosłych, trudności materialne oraz lokalowe. W jednostce jak w soczewce skupiały się wszystkie jasne, ale też ciemne strony życia w latach 20-tych XX wieku. Poruszane w grze zagadnienia (w formie pytań) dotyczą zagadnień związanych z funkcjonowaniem żołnierzy pułku w Kutnie, ale dotyczą również bardziej ogólnych tematów związanych z kulturą i życiem społecznym w dwudziestoleciu międzywojennym. Dowiedz się więcej o tym, jak wyglądała premierowa rozgrywka!

Tak jak Powstańcy Styczniowi

Gra została zrealizowana dla Miejskiej i Gminnej Biblioteki Publicznej w Pińczowie. W trakcie rozgrywki uczestnicy podzieleni na zespoły wcielają się w członków powstańczych jednostek próbujących dotrzeć do położonego w trudnej pozycji i osaczonego w lesie oddziału Mariana Langiewicza. Dzięki tej inspiracji fabularnej bezpośrednio nawiązujemy do sytuacji spod Grochowisk – oparcie opowieści fabularnej o prawdziwe wydarzenia pozytywnie wpływa na zaangażowanie uczestników gry. Aby dotrzeć do Langiewicza, uczestnicy muszą zdobywać żetony ruchu, które umożliwią im przesuwanie swoich jednostek po planszy. Robią to poprzez poprawne odpowiedzi na pytania związane z powstaniem. Na swojej drodze spotykają jednak wiele trudności i zdarzeń losowych, które utrudniają, spowalniają lub wręcz uniemożliwiają przebycie obranej trasy. Przeczytaj relację tekstową z premiery gry!

Zobacz również wideorelację z premiery w Pińczowie!

Sprawdź naszą ofertę!

Jeśli chcesz stworzyć własną grę wielkoformatową w ramach programu „Patriotyzm Jutra” – skontaktuj się z nami!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]