Weź swoją miejscowość i posyp ją odrobiną zaangażowania. Do tego dodaj ciekawą, lokalną historię i wymieszaj z dodatkiem gamifikacji. Całość oprósz klimatycznymi grafikami – i voila! Udało Ci się wprowadzić magię do Twojej instytucji!
Ścieżki Czarownic w Szklarskiej Porębie – inspiracje
Na poszukiwanie magicznej receptury wyruszyłam ostatnio z Miejskim Ośrodkiem Kultur, Sportu i Aktywności Lokalnej w Szklarskiej Porębie. Nie bez powodu używam tu takiej metaforyki: punktem wyjścia do gry tworzonej w czasie warsztatów z ActionTrack był wybitny etnolog W.E. Peuckert i jego badania. W tym także poszukiwanie tajemniczej maści zwanej maścią na latanie lub maścią czarownic.
W.E. Peuckert badał folklor Gór Izerskich i całego Śląska. Uważał, że wierzenia danej społeczności można naprawdę zrozumieć dopiero wtedy, gdy dobrze pozna się jej kontekst: „Zawsze byłem zdania, że aby pojąć jakąś legendę, podanie, sagę, trzeba poznać rzeczywistość, w której powstała, okolicę, w której się narodziła, i jej lokalne powiązania”.
Doskonały scenariusz na grę terenową
Podczas festiwalu Arkana, poświęconemu postaci Hexenprofessora (czyli „profesora od czarownic”, jak nazywali Peuckerta jego studenci po eksperymentach ze wspomnianą maścią), gracze wyruszyli na poszukiwanie izerskich tajemnic. Trasa gry wiodła ich na szczyt niewielkiego (jak na Szklarską Porębę) wzniesienia, gdzie odbywał się sabat czarownic. Tam – jeśli gracz wykazał się wcześniej wiedzą i zdolnością logicznego myślenia – była szansa na zdobycie mitycznego specyfiku. A nagrodą za poniesiony trud – symboliczny lot nad Karkonoszami i Izerami. Dokładnie tak, jak w swoich wspomnieniach opisał to W.E. Peuckert.
Postać profesora Peukcerta jest w Polsce nieco zapomniana. Wciąż nie doczekaliśmy się tłumaczeń jego dzieł, choć są prawdziwą skarbnicą wiedzy na temat śląskiego folkloru. A niektóre opowieści snute przez Peuckerta naprawdę są gotowym scenariuszem na grę lub film. Tak samo zresztą, jak i całe jego życie. Tym bardziej więc cieszą takie przedsięwzięcia jak festiwal Arkana, które przybliżają lokalnej społeczności historię regionu. Zwłaszcza tak magiczną historię.
Zagraj w Ścieżki Czarownic w Szklarskiej Porębie!
Gra „Ścieżki czarownic” ma swój start na dworcu Szklarska Poręba Główna – tuż obok Sali widowiskowej MOKSIAL-u. Trasa prowadzi przez Hutniczą Górkę, a jej przejście zajmuje około godziny. W sam raz, by przeżyć przygodę w oczekiwaniu na pociąg!