W ramach projektu „Do zobaczenia w sieci”, który realizuje Wodzisławskie Centrum Kultury, odbyły się właśnie warsztaty z tworzenia mobilnych gier terenowych! Tak jak podczas samej gry: była nauka i była zabawa. Dużo nauki i dużo zabawy!
Z perspektywy gracza
Właśnie od zabawy się zaczęło. Żeby projektować gry, trzeba poznać perspektywę gracza. Wtedy lepiej rozumiemy jego oczekiwania, sposób w jaki porusza się po wirtualnej planszy i które zadania są dla niego najbardziej atrakcyjne. Więc zanim zaczęliśmy tworzyć własną fabułę, sprawdziliśmy jakie fabuły tworzyli inni i które z nich sprawdziły się najlepiej.
Dopiero później przeszliśmy do teorii. Najpierw przedstawiłam uczestnikom zasady dotyczące pisania scenariusza gry. Omówiliśmy podstawy tworzenia fabuły i jej bohaterów oraz triki, które zawsze działają na wyobraźnię odbiorców! Wymyślaliśmy bohaterów i ich przygody. Które następnie przerodziły się w kolejne zadania do rozwiązania.
Czas na ActionTrack
Gdy fabuła była już gotowa – przeszliśmy do narzędzia ActionTrack. Uczestnicy warsztatów uczyli się, jak osadzać punkty na mapie, wypełniać je treścią, przyznawać punkty i nagrody za dobre odpowiedzi. Jednym słowem: jak budować logikę gry. Okazało się, że programowanie w ActionTrack nie jest trudne! To tylko zachęciło twórców do dalszej pracy.
Podczas szkolenia trzy zespoły zaczęły pracę nad grami bazującymi na wodzisławskich podaniach i opowieściach. Pojawiła się na przykład historia utopca Zeflika. Albo trasa śladem wodzisławskich skrzatów! Z kolei trzecia grupa stworzyła fantastyczną grę przygodową, w której jednym z bohaterów jest mamut.
Granie to współpraca
To, co spodobało mi się najbardziej to współpraca, którą udało się osiągnąć podczas warsztatów. Uczestnicy pracowali bardzo skutecznie, dzieląc się zadaniami. Część zespołu wymyślała fabułę, ktoś wprowadzał to do systemu, podczas gdy jeszcze ktoś inny pracował nad grafikami. A pokazując sobie nawzajem fragmenty gier, wykonując zadania i znajdując błędy, wszyscy naprawdę świetnie się bawiliśmy. I uczyliśmy się od siebie nawzajem!
Nie da się tworzyć gry bez jej testowania. Po powrocie ze spaceru zespoły rzuciły się do poprawiania dostrzeżonych błędów i niedopatrzeń. I wszystko chyba jest już gotowe! A efekty warsztatów wszyscy będziecie mogli podziwiać już wkrótce podczas cyklu wydarzeń „Akcja lato z WCK”.
Część zdjęć pochodzi ze strony Wodzisławskiego Centrum Kultury.