Home » Wprowadzenie do świata gier – szkolenie w Trzebiechowie

Wprowadzenie do świata gier – szkolenie w Trzebiechowie

by Dawid Kała
Opublikowano:
Wprowadzenie do świata gier

W dniu 16.08.2023 przeprowadziłem w Trzebiechowskim Ośrodku Kultury im. Tadeusza Wojtera szkolenie pt. „Wprowadzenie do świata gier”. Wzięła w nim udział piątka uczestników, głównie delegowanych w tym celu pracowników Ośrodka, a także przedstawicieli lokalnych ciał pedagogicznych.

Kwestie organizacyjne

Szkolenie odbywało się w godzinach 9:00-14:00 i zostało podzielone na kilka wyraźnych segmentów tematycznych, które opisane zostaną poniżej. W czasie szkolenia przewidziana była jedna przerwa od godziny 11:45 do 12:00. Na początku nastąpiło przedstawienie prowadzącego oraz zapoznanie z uczestnikami. W tym czasie każdy opowiedział też kilka słów o swoim doświadczeniu z grami w życiu oraz w wykonywanej pracy. Następnie przedstawiłem marki Good Books, Good Games oraz Fundację Good Culture – opisałem czym zajmują się wspomniane organizacje, jakie mają doświadczenie oraz sukcesy. Zaprosiłem także do korzystania z oferty szkoleniowej każdej z wymienionych marek, oraz najważniejszych prowadzonych obecnie projektów.

Wprowadzenie do świata gier

Kolejna część szkolenia dotyczyła już właściwego tematu szkolenia tj. różnego rodzaju gier oraz tego, dlaczego oparte na nich rozwiązania sprawdzają się w kulturze. Początkowo omówiłem generacje społeczeństw zachodnich ze szczególnym uwzględnieniem generacji X, Y, Z oraz Alfa. Poruszyliśmy kwestie ich sposobów komunikacji oraz spędzania czasu wolnego. Miało to na celu zaprezentowanie różnic pomiędzy tymi generacjami – uczestnikami szkolenia były osoby pochodzące z pokoleń X i Y, których celem jest trafić z przekazem do przedstawicieli generacji Y oraz Z. Następnie opierając się na statystyce wykazałem, że przemiany technologiczne, których istotną częścią są gry stanowią szansę, a nie zagrożenie dla tradycyjnych instytucji kultury. Przedstawiłem również dlaczego warto korzystać z tych form przekazu jako bardzo naturalnych dla młodych ludzi oraz ułatwiających przyswajanie przez nich wiedzy. Wprowadziłem także uczestników w pojęcie gamifikacji oraz jego rozmaite zastosowania.

Zdjęcia pochodzą ze strony Trzebiechowskiego Ośrodka Kultury.

Charakterystyka i zróżnicowanie gamingowego świata

W kolejnej części skupiłem się już na samych grach – opowiedziałem o ich rodzajach oraz zastosowaniach, poza tymi najbardziej oczywistymi – rozrywkowymi. W czasie szkolenia omówiłem gry komputerowe, konsolowe, gry na smartfona, ale także te bardziej tradycyjne – planszowe oraz karciane. Krótko wspomniałem o modzie na retro rozgrywkę oraz powrocie do łask gier bitewnych oraz klasycznych „papierowych” gier RPG. Przedstawiłem najważniejsze tytuły np. Pokemon GO, Harry Potter Hogwarts Legacy czy Wiedźmin. Zwłaszcza na przykładzie tych dwóch ostatnich pokazałem gry jako teksty kultury równorzędne z filmem czy książką. Omówiliśmy również zjawisko, które po sukcesie gry powoduje wzrost zainteresowania „egranizowanym” dziełem. Zaprezentowałem także jaki jest obecne socjologiczny model gracza – z jakich innych rodzajów kultury korzysta oraz jaki jest jego wiek, płeć i wykształcenie. W oparciu o książkę Reality is broken, wskazałem że obecnie właściwie każdy korzysta z jakiegoś rodzaju gier.

Pod koniec tej części uczestnicy mieli okazję zapoznać się z grą „Gdzie licho nie może”. W tym przypadku wykorzystałem opcję stacjonarną, bez wychodzenia poza budynek, co wynikało z wysokich temperatur oraz wieku części uczestników.

Mobilne gry terenowe

Po przerwie uczestnicy mieli możliwość podzielić się swoimi refleksjami na temat samej gry. Zaprezentowałem możliwości jakie daje aplikacja ActionTrack, statystyki graczy, ich postęp, odpowiedzi na pytania itp. Omówiłem również możliwości jakie daje chat z uczestnikami, ich śledzenie za pomocą GPS oraz możliwość dodania pytań sprawdzanych przez moderatora. Na koniec uczestnicy mieli możliwość zaprojektowania własnych krótkich gier, ze względu na czas skupiliśmy się na całkowitych podstawach – stworzeniu obszaru gry, stref w niej i checkpointów. Zaprezentowałem możliwe rodzaje pytań oraz szerzej omówiłem sposób w jaki mogą być oceniane. Na koniec zaprezentowałem kilka przeprowadzonych już gier z wykorzystaniem Action Tracka oraz o moich osobistych doświadczeniach z nim. Po tej części nastąpiło podsumowanie, ostatnia seria pytań, a następnie szkolenie zostało zakończone.

Chcesz zorganizować szkolenie? Napisz do nas!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]