Home » Gra wielkoformatowa „Ze sztandarem po Kutnie” – edukacja historyczna w bibliotece

Gra wielkoformatowa „Ze sztandarem po Kutnie” – edukacja historyczna w bibliotece

by marta
Opublikowano:
Grupa młodzieży w bibliotece na premierze gry wielkoformatowej

Prapremiera wielkoformatowej gry planszowej

Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kutnie ma za sobą pierwsze spotkania wokół wielkoformatowej gry planszowej „Ze sztandarem po Kutnie”. Cel projektu był jasno określony – przyciągnąć młodzież do biblioteki. Kilka tygodni po angażujących warsztatach, uczniowie kutnowskiego liceum ogólnokształcącego im. Jana Kasprowicza zostali zaproszeni na premierę gry, którą współtworzyli. Radość to emocja, która zdominowała czytelnię biblioteki tego dnia. W grze walor edukacyjny przeplata się z możliwością wchodzenia w interakcje, twórczymi zmaganiami i sposobem na budowaniem więzi – tej między rówieśnikami i tej – nie mniej istotnej – łączącej nastolatków z biblioteką.

Współpraca – słowo klucz

Warsztaty, których efektem jest gra wielkoformatowa były realizowane w ramach programu dotacyjnego Narodowego Programu Czytelnictwa, BLISKO. Bez współpracy i budowania relacji, gra nie mogłaby ujrzeć światła dziennego w tak złożonej i dopracowanej formie. Młodzież podczas dwudniowego spotkania wspólnie z trenerką Anną Maciejewską z Good Games opracowała podstawowe założenia gry. Zdjęcia wykorzystane na kartach pochodzą ze zbiorów biblioteki, ale również kutnowskiego muzeum i prywatnych kolekcji.  Istotne były również konsultacje merytoryczne regionalisty Pana Andrzeja Olewnika, który czuwał nad warstwą edukacyjną gry.  Biblioteka, w ramach procesu tworzenia gry, zbudowała przestrzeń do aktywizacji społecznej i tworzenia lokalnych partnerstw.

Gra i jej opowieść 

Fabuła gry jest inspirowana wydarzeniem historycznymi – przybyciem 37. pułku piechoty Ziemi Łęczyckiej im. księcia Józefa Poniatowskiego do Kutna w 1921 roku na stałe zakwaterowanie. Żołnierze zostali przyjęci “jak swoi” i aktywnie włączali się w życie miasta. Dzielili z mieszkańcami Kutna również problemy i wyzwania tamtego czasu. Poruszane w grze zagadnienia (w formie pytań) dotyczą kwestii związanych z funkcjonowaniem żołnierzy pułku w Kutnie, ale również odnoszą się szerzej do kultury i życia społecznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Uczniowie wcielając się w historyczne postaci poznają realia życia w Kutnie sprzed stu lat. 

Gra wielkoformatowa jako narzędzie wzmacniające lokalne partnerstwa 

Pierwsze rozgrywki już się odbyły, młodzież miała szansę sprawdzić się w trakcie bibliotecznej prapremiery, mieszkańcy Kutna poznali grę w trakcie uroczystych obchodów Narodowego Święta Niepodległości 11 listopada – pytanie co dalej? Gra trafi do stałej oferty edukacyjnej biblioteki. Szkoły będą mogły przeprowadzić niebanalne lekcje historyczne z wykorzystaniem gry w przestrzeni biblioteki. Historia Polski, w tym historia lokalna, podana w nietypowej formie, z pewnością zapadnie w pamięć młodym odbiorcom. Dodatkowo gra ma stać się stałym elementem patriotycznych uroczystości, których współorganizatorem jest biblioteka. Kolejne pomysły – to tylko kwestia czasu!

Chcesz napisać wniosek, i pozyskać środki na własną grę, ale nie masz pomysłu? Możemy Ci podpowiedzieć! Skontaktuj się z nami na info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane – odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]