Home Aktualności Warsztaty techniczne z platformy ActionTrack

Warsztaty techniczne z platformy ActionTrack

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:
ActionTrack

Niezależnie od tego, czy w ramach współpracy z instytucją kultury realizujemy projekt z projektowania gier mobilnych bezpośrednio dla edukatorów i animatorów czy są to warsztaty dla młodzieży, zawsze zaczynamy od technicznego wdrożenia ActionTrack. Najczęściej dla uczestników jest to pierwsza okazja do zapoznania się z tą  platformą i samymi grami mobilnymi w aplikacji. 

Cel jest nadrzędny

Celem pierwszych zajęć warsztatowych z projektowania mobilnych gier terenowych w aplikacji ActionTrack jest przede wszystkim wyjaśnienie jak działa to narzędzie. Ponieważ jednak uczestnicy szkolenia mają projektować gry, każde szkolenie zaczynamy od… zagrania. Instalujemy więc na telefonach (lub tabletach) aplikację ActionTrack, pobieramy przygotowany wcześniej kod QR i gramy. To jest też ten moment, kiedy uczestnicy bezpośrednio doświadczają podstawowych zasad rządzących się światem gier. Nieważne więc, czy gra dotyczy polskiej flagi, czy 200-rocznicy urodzin Moniuszki czy jest grą o legendach – każdy chce wypaść jak najlepiej w końcowym rankingu.

Po emocjonalnej rozgrzewce przechodzimy do omówienia modułów plaformy ActionTrack, etapów powstawania zadań, łączenia ich w szablony. Tworzymy wspólnie własne pierwsze gry i je testujemy. Na początku są to testy przy biurku, a później w terenie. Po całym dniu szkoleniowym uczestnicy mają za sobą swoją pierwszą grę dostępną we własnym smartfonie. 

Warsztaty dla młodszej i starszej młodzieży

Wrzesień i październik 2020 obfitował w szkolenia i warsztaty projektowania gier mobilnych realizowane z młodzieżą i dla młodzieży. Część z nich, z powodu pandemii, została przesunięta z wiosny, część była od początku zaplanowana na jesień, ze względu na to, ze wiosną młodzież szkolna uczy się do egzaminów i zaliczeń.

W każdym z prowadzonych przez nas warsztatów staramy się dobierać jednolite grupy wiekowe. To bardzo ważne dla samego przebiegu zajęć oraz dla komfortu uczestników. Poniżej dwa krótkie przykłady naszych wrześniowych warsztatów technicznych dla młodzieży.

Czchów – uczniowie ze szkoły podstawowej

Początkiem września odwiedziliśmy gminę Czchów, niedaleko Tarnowa. Warsztaty projektowania gier we współpracy Miejski Ośrodek Kultury Sportu i Rekreacji w Czchowie odbywały się w małej miejscowości Jurków w tamtejszej szkole podstawowej. Wzięli w nich udział wybrani uczniowie z klasy 6-8.  Ponieważ są to osoby, które znały się wcześniej, czas na integrację zespołu projektantów był bardzo krótki. Zagraliśmy na początek w 3 różne gry, żeby aby zrozumieć jak one wyglądają. Następnie przez kolejne godziny szkolenia młodzież szkolna opanowała tajniki narzędzia. Wiedzieli jak stworzyć grę i ją uruchomić. W efekcie czego na końcu wspólnie przeszliśmy w terenie własnoręcznie zrobione gry.

Biblioteka w Jaworznie i uczniowie technikum profilowanego

Tym razem spotkaliśmy się w przestronnej sali bibliotecznej Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie. Dzięki temu, że sala jest bardzo przestronna, a nas było kilkanaście osób mogliśmy zachować odpowiedni dystans między poszczególnymi osobami.

Uczestnikami warsztatów byli uczniowie 2 klasy  technikum o profilu informatycznym  Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego. Przy takim audytorium, mogliśmy więc, oprócz podstaw (zadania, połączenia między nimi), zaprezentować również ciekawsze elementy mechaniki gier. Dlatego też uczestnicy nie tylko zaprojektowali, uruchomili i przetestowali swoje pierwsze gry.  W ciągu 5 godzin zdążyli dowiedzieć się również jak w narzędziu ActionTrack ustawiać decyzje bohatera czy dodatkowe elementy graficzne.

Warsztaty dla bibliotekarzy powiatu człuchowskiego

Ostatnie wrześniowe szkolenie odbyło się w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Człuchowie. Tym razem było to szkolenie dla osób dorosłych – bibliotekarzy z powiatu Człuchowskiego. Grupa okazała się zróżnicowana wiekowo i doświadczeniem związanym z grami. Wszyscy jednak pracują bezpośrednio z dziećmi i młodzieżą, wykorzystując różne techniki animacji kulturowej.  Na początku więc jak zwykle zagraliśmy. Uczestnicy od razu zauważyli, że nawet proste gry mogą być bardzo wciągające. Bardzo szybko również okazało się, że do projektowania gier w ActionTrack nie potrzeba umiejętności programistycznych. Wystarczy pomysł na grę – a tych nie brakowało. Techniczną część kończy zawsze test w terenie, w Człuchowie na rynku wzbudziło zainteresowanie przechodniów.

Bibliotekarze z telefonami dłoniach wyglądający jakby szukali pokemonów nie należą do codzienności.

Ale innowacje w bibliotekach, inspirujące spotkania i wymiana doświadczeń, zaangażowani bibliotekarze i animatorzy już tak. Z czego bardzo się cieszymy.  

 

 

Zobacz także