A gdyby tak rzucić wszystko i wyjechać… do Międzywodzia? Na ten śmiały krok zdecydowała się młodzież z Kędzierzyna-Koźla, która w trasę wyruszyła śladami Poldka i Dudusia, bohaterów książki „Podróż za jeden uśmiech” Adama Bahdaja. Uczniowie pokonali drogę w zaledwie 20 minut, sprytnie przemieszczając się po planszy gry wielkoformatowej „Wakacje na gapę”!
Już możemy grać!
Młodzież z Kędzierzyna-Koźla już kilka tygodni po warsztatach projektowania gier planszowych trzymała w dłoniach fizyczną postać swoich pomysłów i koncepcji! Punktem wyjścia do powstania gry była przepełniona ciepłem i radością literatura młodzieżowa drugiej połowy XX wieku. Fabułę gry oparliśmy na motywach książki „Podróż za jeden uśmiech” Adama Bahdaja. Wypracowane w ramach spotkania rozwiązania zostały wyselekcjonowane, ubrane w formę i wyprodukowane z dbałością o najmniejsze szczegóły.
Pierwsza rozgrywka odbyła się na świeżym powietrzu (świetne wykorzystanie potencjału gier wielkoformatowych), przynosząc sporo radości młodym projektantom i graczom. Miejska Biblioteka Publiczna w Kędzierzynie Koźlu zadbała o niecierpliwiących się nastolatków i dla oczekujących na swoją rozgrywkę przygotowała specjalną strefę z tradycyjnymi grami planszowymi.
Zobacz wideorelację z premiery gry wielkoformatowej!
Gra wielkoformatowa – czym właściwie jest?
Przeskalowana planszówka – ten zwrot oddaje charakter gry wielkoformatowej. Plansza ma ponad 7 metrów kwadratowych, kostka jest personalizowana, na jej ściankach znajdują się oznaczenia powiązane z mechaniką gry, do tego karty i żetony ruchu, które pozwalają dotrzeć do celu. W grze „Wakacje na gapę” przybrały one formę pojazdów jakie pojawiają się na kartach książki, w tym, kultowego, będącego marzeniem wielu – Fiata 1900! Gra wielkoformatowa to zestaw animacyjno-edukacyjny, który, w zależności od założeń, może być inspirowany lokalną lub narodową historią, legendami, postaciami lub książką.
Różne formy jednej idei
Projekt „Podróż za jeden uśmiech” był przede wszystkim skierowany do młodzieży – gra wymaga umiejętności liczenia, logicznego i strategicznego myślenia. Aby działania proczytelnicze przyniosły nieco szerszy zasięg i trafiły również do młodszej grupy odbiorców, ilustracje z planszy, uzupełnione o dodatkowe motywy przygód Poldka i Dudusia, wydaliśmy w formie gry typu memory! Najmłodsi ćwiczą pamięć, dorośli, za pomocą obrazów, mają szansę snuć opowieść o dwójce chłopców, którzy odważnie wyruszyli w drogę. Opowieść o ryzyku, odpowiedzialności i relacjach, a przede wszystkim o bogactwie światów, których możemy dotknąć dzięki literaturze.
W bibliotece nie ma nudy
Animacja społeczna to aktywizowanie, integracja i współudział, to inspirowanie do działania i twórczego życia. Młodzież z Kędzierzyna-Koźla poznała tajniki tworzenia gier, przygotowała autorski projekt własnej gry, po to by miesiąc później doświadczyć satysfakcji, radości zabawy i pozytywnej energii współdziałania. A to nie koniec mnożenia emocji! Gra zostaje w bibliotece i jest dostępna dla każdego – za jeden uśmiech!
Chcesz stworzyć wielkoformatową grę planszową dla Twojej instytucji? A może myślisz o personalizowanej grze typu memory lub Dobble XXL? Skontaktuj się z nami!
Zdjęcia pochodzą z fanpage’a Miejskiej Biblioteki Publicznej w Kędzierzynie-Koźlu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.