Biuro Programu „Niepodległa” właśnie otworzyło nabór wniosków w nowym programie dotacyjnym „Powstanie Styczniowe 1863-1864”. W związku ze 160. rocznicą wybuchu Powstania Styczniowego w tym roku projekty mają dotyczyć bitew, wydarzeń i bohaterów związanych z wydarzeniami lat 1863-1864. Wnioskodawcy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 10-80 tysięcy złotych. To budżet, który umożliwi stworzenie mobilnej gry terenowej, która idealnie wpisuje się w cele programu!
Dla kogo program?
Jeśli pracujesz w instytucji kultury, która znajduje się na terenach dawnego zaboru rosyjskiego, na których toczyły się wydarzenia Powstania Styczniowego – ten program dotacyjny jest dla Ciebie!
W tym miejscu warto przypomnieć sobie lekcje historii, popatrzeć na mapę i zadać sobie kilka pytań:
- Czy w Twojej miejscowości lub w okolicy odbywała się któraś z bitew?
- A może niekoniecznie była to bitwa, ale niedaleko był ważny punkt logistyczny powstania?
- Albo któryś z bohaterów pochodzi z Twojej miejscowości? Albo spędził tam ostatnie dni życia?
Pamiętaj, że w programie liczy się partnerstwo. Możesz zaprosić do współpracy lokalne szkoły, organizacje pozarządowe i archiwa albo oddział IPN. Jeśli Twoja instytucja nie chce lub nie może składać wniosku – możesz realizować projekt z inną organizacją jako jej partner.
Jakie działania można podjąć w programie „Powstanie Styczniowe 1863-1864”?
Na dofinansowanie mogą liczyć projekty o charakterze historycznym, kulturowym, artystycznym oraz edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci i tradycji regionalnej, lokalnej i rodzinnej wpisanej w historię narodową.
Wśród działań, które można realizować w ramach dotacji znalazły się:
- projekty edukacyjno-animacyjne oparte na interakcji i współdziałaniu – warsztaty, gry terenowe , wykłady, konferencje, lekcje tematyczne, spacery tematyczne, spotkania, konkursy;
- rekonstrukcje historyczne,
- wystawy,
- wytyczanie szlaków tematycznych,
- naukowe opracowanie zbiorów.
My polecamy mobilne gry terenowe!
Mobilna gra terenowa to świetny pomysł na zaangażowanie całej lokalnej społeczności w lekcję historii, która będzie przecież połączeniem zabawy i rozrywki. Gra ma szansę dotrzeć do dorosłych i młodych odbiorców, mogą grać w nią całe rodziny. Bo przecież ActionTrack to nie tylko rywalizacja, ale również gra zespołowa!
Możesz skorzystać z gotowej gry przygotowanej przez naszych specjalistów, ale możesz również zorganizować warsztaty. Podczas 3-4 spotkań lokalna młodzież stworzy podstawy fabuły gry na podstawie książek i wizyt w muzeach i archiwach. Ich zaangażowanie i pomysłowość na pewno dobrze wpłynie na ostateczny kształt gry.
Zobacz przykłady gier patriotycznych zrealizowanych w aplikacji ActionTrack:
- Patriotyczne mobilne gry terenowe i program Niepodległa (cz. 1): podróże w czasie z aplikacją ActionTrack – gry w Człuchowie, Czchowie i w Starych Babicach
- Patriotyczne mobilne gry terenowe i program Niepodległa (cz. 2): historie lokalne – gry w Lubaniu, Skotnikach i Rumii
- Patriotyczne mobilne gry terenowe i program Niepodległa (cz. 3): o trudnych sprawach w prosty sposób – gry w Kozienicach, Samborcu, Kaliszu i Jaworznie
Jeśli nie gra – to quest, edukacyjna ścieżka historyczna
Jeśli uważasz, że gra terenowa to zbyt wielkie przedsięwzięcie – może spodoba Ci się pomysł mobilnego questu. To też forma gry, ale bez fabuły. Chodzi o to, aby uczestnicy zebrali jak najwięcej punktów udzielając odpowiedzi na kolejne pytania sprawdzające ich wiedzę. Taki mobilny quiz to skuteczna forma nauki historii.
Quest może odbywać się w trzech trybach:
- jako gra „kanapowa”, bez wykorzystania lokalizacji GPS,
- z wykorzystaniem kodów QR, rozmieszczonych w ograniczonej przestrzeni, np. w budynku instytucji kultury lub szkoły,
- z wykorzystaniem lokalizacji GPS, jako edukacyjna ścieżka historyczna, w której kolejne pytania wyświetlają się w kolejnych punktach na mapie.
A może tradycyjna gra z planszą i pionkami?
Ale nie taka zwykła planszówka. Bardziej efektownym i ponadczasowym projektem będzie stworzenie gry wielkoformatowej! Z pewnością stanie się stałą atrakcją biblioteki. Ale może też służyć jako forma rozrywki przy okazji kolejnych projektów i wydarzeń w instytucji.
Taką formę gry wykorzystuje przykładowo Fundacja Ormiańska.
„W grze „Zadwórze 1920” dwa zespoły uczestników wcielają się w role dowódców obu stron. Pięciu graczy przejmuje dowodzenie nad poszczególnymi polskimi oddziałami – od kapitana Bolesława Zajączkowskiego po porucznika Antoniego Dawidowicza. Oddziały to kompanie piechoty oraz karabinów maszynowych, podzielone na jeszcze mniejsze plutony i sekcje. Każdy taki pluton to pojedyncza podstawka z wpiętymi figurkami żołnierzy. Po stronie bolszewickiej trzech graczy kontroluje aż sześć czerwonych pułków kawalerii, każdy złożony z czterech podstawek, będącymi szwadronami jazdy. Uczestnicy otrzymują ponadto żetony amunicji (pozwalające im na walkę ogniową) oraz skrót zasad w formie identyfikatora zawieszanego na smyczy na szyi.”
Źródło: fundacjaormianska.pl
Potrzebujesz więcej inspiracji? Obejrzyj nagranie webinarium o programie!
Złóż wniosek
Wniosek należy złożyć do 04.11.2022 roku do godziny 15:59 w systemie Witkac.
Więcej informacji znajduje się na stronie Biura Programu Niepodległa.