Home » Gry w programie dotacyjnym „Powstanie Styczniowe 1863-1864”

Gry w programie dotacyjnym „Powstanie Styczniowe 1863-1864”

by Gabriela
Opublikowano:
Powstanie Styczniowe gry

Biuro Programu „Niepodległa” właśnie otworzyło nabór wniosków w nowym programie dotacyjnym „Powstanie Styczniowe 1863-1864”. W związku ze 160. rocznicą wybuchu Powstania Styczniowego w tym roku projekty mają dotyczyć bitew, wydarzeń i bohaterów związanych z wydarzeniami lat 1863-1864. Wnioskodawcy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 10-80 tysięcy złotych. To budżet, który umożliwi stworzenie mobilnej gry terenowej, która idealnie wpisuje się w cele programu!

Dla kogo program?

Jeśli pracujesz w instytucji kultury, która znajduje się na terenach dawnego zaboru rosyjskiego, na których toczyły się wydarzenia Powstania Styczniowego – ten program dotacyjny jest dla Ciebie!

W tym miejscu warto przypomnieć sobie lekcje historii, popatrzeć na mapę i zadać sobie kilka pytań:

  • Czy w Twojej miejscowości lub w okolicy odbywała się któraś z bitew?
  • A może niekoniecznie była to bitwa, ale niedaleko był ważny punkt logistyczny powstania?
  • Albo któryś z bohaterów pochodzi z Twojej miejscowości? Albo spędził tam ostatnie dni życia?

Pamiętaj, że w programie liczy się partnerstwo. Możesz zaprosić do współpracy lokalne szkoły, organizacje pozarządowe i archiwa albo oddział IPN. Jeśli Twoja instytucja nie chce lub nie może składać wniosku – możesz realizować projekt z inną organizacją jako jej partner.

Jakie działania można podjąć w programie „Powstanie Styczniowe 1863-1864”?

Na dofinansowanie mogą liczyć projekty o charakterze historycznym, kulturowym, artystycznym oraz edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci i tradycji regionalnej, lokalnej i rodzinnej wpisanej w historię narodową.

Wśród działań, które można realizować w ramach dotacji znalazły się:

  • projekty edukacyjno-animacyjne oparte na interakcji i współdziałaniu – warsztaty, gry terenowe , wykłady, konferencje, lekcje tematyczne, spacery tematyczne, spotkania, konkursy;
  • rekonstrukcje historyczne,
  • wystawy,
  • wytyczanie szlaków tematycznych,
  • naukowe opracowanie zbiorów.

My polecamy mobilne gry terenowe!

Mobilna gra terenowa to świetny pomysł na zaangażowanie całej lokalnej społeczności w lekcję historii, która będzie przecież połączeniem zabawy i rozrywki. Gra ma szansę dotrzeć do dorosłych i młodych odbiorców, mogą grać w nią całe rodziny. Bo przecież ActionTrack to nie tylko rywalizacja, ale również gra zespołowa!

Możesz skorzystać z gotowej gry przygotowanej przez naszych specjalistów, ale możesz również zorganizować warsztaty. Podczas 3-4 spotkań lokalna młodzież stworzy podstawy fabuły gry na podstawie książek i wizyt w muzeach i archiwach. Ich zaangażowanie i pomysłowość na pewno dobrze wpłynie na ostateczny kształt gry.

Zobacz przykłady gier patriotycznych zrealizowanych w aplikacji ActionTrack:

Jeśli nie gra – to quest, edukacyjna ścieżka historyczna

Jeśli uważasz, że gra terenowa to zbyt wielkie przedsięwzięcie – może spodoba Ci się pomysł mobilnego questu. To też forma gry, ale bez fabuły. Chodzi o to, aby uczestnicy zebrali jak najwięcej punktów udzielając odpowiedzi na kolejne pytania sprawdzające ich wiedzę. Taki mobilny quiz to skuteczna forma nauki historii.

Quest może odbywać się w trzech trybach:

  • jako gra „kanapowa”, bez wykorzystania lokalizacji GPS,
  • z wykorzystaniem kodów QR, rozmieszczonych w ograniczonej przestrzeni, np. w budynku instytucji kultury lub szkoły,
  • z wykorzystaniem lokalizacji GPS, jako edukacyjna ścieżka historyczna, w której kolejne pytania wyświetlają się w kolejnych punktach na mapie.

A może tradycyjna gra z planszą i pionkami?

Ale nie taka zwykła planszówka. Bardziej efektownym i ponadczasowym projektem będzie stworzenie gry wielkoformatowej! Z pewnością stanie się stałą atrakcją biblioteki. Ale może też służyć jako forma rozrywki przy okazji kolejnych projektów i wydarzeń w instytucji.

Fundacja Ormianska gra wielkoformatowaTaką formę gry wykorzystuje przykładowo Fundacja Ormiańska.

„W grze „Zadwórze 1920” dwa zespoły uczestników wcielają się w role dowódców obu stron. Pięciu graczy przejmuje dowodzenie nad poszczególnymi polskimi oddziałami – od kapitana Bolesława Zajączkowskiego po porucznika Antoniego Dawidowicza. Oddziały to kompanie piechoty oraz karabinów maszynowych, podzielone na jeszcze mniejsze plutony i sekcje. Każdy taki pluton to pojedyncza podstawka z wpiętymi figurkami żołnierzy. Po stronie bolszewickiej trzech graczy kontroluje aż sześć czerwonych pułków kawalerii, każdy złożony z czterech podstawek, będącymi szwadronami jazdy. Uczestnicy otrzymują ponadto żetony amunicji (pozwalające im na walkę ogniową) oraz skrót zasad w formie identyfikatora zawieszanego na smyczy na szyi.”

Źródło: fundacjaormianska.pl

Potrzebujesz więcej inspiracji? Obejrzyj nagranie webinarium o programie!

Obejrzyj nagranie webinarium Powstanie Styczniowe

Złóż wniosek

Wniosek należy złożyć do 04.11.2022 roku do godziny 15:59 w systemie Witkac.

Więcej informacji znajduje się na stronie Biura Programu Niepodległa.

Potrzebujesz więcej informacji o programie „Powstanie Styczniowe 1863-1864”?Chcesz tworzyć własne gry mobilne z wykorzystaniem ActionTrack? Napisz na: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]