Home » Patriotyczne mobilne gry terenowe i program Niepodległa (cz. 1): podróże w czasie z aplikacją ActionTrack

Patriotyczne mobilne gry terenowe i program Niepodległa (cz. 1): podróże w czasie z aplikacją ActionTrack

by Łukasz Braun
Opublikowano:
Polska flaga

Patriotyczne mobilne gry terenowe w aplikacji ActionTrack umożliwiają zupełnie niezwykłe doświadczenie podróży w czasie. Uczestnicy gry nie tylko obserwują wydarzenia sprzed lat, ale stają się ich aktywnymi uczestnikami. To, co się wydarzy, zależy w dużej mierze od podejmowanych przez nich decyzji oraz od poziomu ich wiedzy. Zobaczcie jak wykorzystały ten mechanizm trzy instytucje z Człuchowa, Czchowa i Starych Babic, które stworzyły własne patriotyczne mobilne gry terenowe.

„Kadr 1920. Powrót do przeszłości” / Człuchów

Człuchów (kaszubskie Człuchòwò, niemieckie Schlochau) to liczące niecałe 15 tys. mieszkańców miasto w województwie pomorskim. 17 października 2020 r. o godzinie 11.00 swoją premierę miała tam terenowa gra mobilna „Kadr 1920. Powrót do przeszłości”. Stworzyli ją pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej im. dr. Janusza Korczaka, którzy dzięki udziałowi w organizowanych przez Good Games warsztatach z gamifikacji nauczyli się obsługi fińskiej platformy ActionTrack.

Mobilna gra terenowa Kadr 1920Inspiracją dla fabuły gry okazała się fotografia przedstawicielek Ochotniczej Ligii Kobiet obsługujących karabin maszynowy Maxim. To za jej sprawą w czasie przenosi się 15-letni bohater gry. Jego – a zarazem graczy – celem jest spełnienie prośby jednej z żołnierek, aby przemycić przez granicę rodzinny pierścień. A wszystko to w przede dniu bitwy warszawskiej.

Gra terenowa miała być tylko jedną z atrakcji w ramach lokalnych obchodów 100-lecia Bitwy Warszawskiej. W związku z pandemicznymi obostrzeniami zaplanowane wydarzenia towarzyszące zostały niestety odwołane. „Kadr 1920” został udostępniony w wersji on-line. Całe szczęście platforma ActionTrack pozwala na przeprowadzenie rozgrywki stacjonarnie – z domu. Dzięki temu w grze mogli wziąć udział wszyscy gracze zainteresowani historią tajemniczej fotografii.

Gra „Kadr 1920. Powrót do przeszłości” to przykład, że z powodzeniem można zainteresować młodzież lokalną historią, jeśli tylko wykorzysta się w tym celu odpowiednie medium.

„Wiktoria Witosa. Z Czchowa do Warszawy” / Czchów

Niespodziewana pobudka. Otwierasz oczy. Gdzie jesteś? W okopach?! Przecież to niemożliwe! Dopiero co – pamiętasz to wyraźnie – byłeś na wycieczce w muzeum i za pozwoleniem pani przewodnik… przymierzałeś czapkę-rogatywkę. To właśnie za jej sprawą przeniosłeś się czasie… Tak zaczyna się fabuła gry mobilnej, której uczestnicy muszą stawić czoła nieprzyjacielowi walcząc o Ojczyznę.

Gra została zrealizowana w ramach warsztatów z lokalną młodzieżą we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji w Czhowie, liczącym ok. 2500 mieszkańców mieście w województwie małopolskim.

Każdy z graczy wcielał się w rolę żołnierza. Przechodząc przez Czchów poznawał ważne dla miasta miejsca, ciekawostki historyczne, a przede wszystkim sylwetkę Wincentego Witosa – niezłomnego lokalnego patrioty, przywódcy ruchu ludowego walczącego o niepodległość i wyzwolenie narodu polskiego. Realizacja z Chchowa to kolejny przykład, w jaki sposób grywalizacja może przyczynić się do lepszego poznania lokalnej historii. „Moim zdaniem taka lekcja historii jest fajniejsza, ponieważ możemy się poruszać, pozwiedzać Chczów, dowiedzieć się trochę więcej niż na [lekcji] historii, bo tam głównie dowiadujemy się tego, co jest w książce” – opowiada jedna z młodych uczestniczek.

Premierze gry, która miała miejsce 27 września 2020 r., towarzyszyła m.in. wystawa pamiątek z lat 1917-1922, pokaz rekonstrukcyjny oraz wspólne śpiewanie patriotycznych piosenek. Wydarzenia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców, szczególnie tych najmłodszych. Obejrzyj relację wideo:

„Niepodległa na Fali” / Stare Babcie

Stare Babice to wieś położona na terenie województwa mazowieckiego. W latach 20. XX w. powstała tam Transatlantycka Centrala Radiotelegraficzna. Została zniszczona w 1945 r., jednak to właśnie z telegrafem wiąże się wyjątkowo ciekawa historia, która dała początek mobilnej grze terenowej pt. „Niepodległa na Fali”. Została ona zrealizowana w ramach programu Koalicje dla Niepodległej, oczywiście w oparciu o platformę ActionTrack.

Gra w ciekawy sposób wciąga młodych odbiorców w rozgrywkę. Zaczyna się z pozoru normalnie – kolejny poranek w czasie pandemii, logowanie do komputera w związku ze zdalnym nauczaniem… Gracz otrzymuje jednak wiadomość e-mail od por. Jana Kowalewskiego, któremu udało się znaleźć połączenie kwantowe z równoległym światem. Gracz komunikuje się zatem z porucznikiem z przeszłości, aby w teraźniejszości wspomóc deszyfrantów-kryptologów w ważnej misji…

Fabuła gry koncentruje się na szczególnej roli radiowywiadu wojskowego, który w istotny sposób przyczynił się do Wiktorii 1920 r. Przez dwie doby radiostacja znajdująca się na warszawskiej Cytadeli zakłócała łączność między sztabem a 4. armią bolszewicką, co skutecznie wykluczyło ją z Bitwy Warszawskiej. Warto zaznaczyć, że zagłuszanie polegało na nadawaniu przez telegraf wersetów z Biblii!

Podczas rozgrywki w terenie gracze musieli przejść ok. 3,5 km. Po drodze czekały na nich różne zadania zlecane przez naczelne dowództwo. W trakcie gry uczestnicy wydarzenia, który stały się przyczynkiem dla rozwoju polskiej radiotechniki.

 

Dowiedz się więcej o programie dotacyjnym „Niepodległa”

Spodobały Ci się nasze pomysły na patriotyczne mobilne gry terenowe? Chcesz stworzyć własną grę w programie „Niepodległa” 2022? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]