Home » Mobilne gry terenowe – sposób na szerzenie patriotyzmu

Mobilne gry terenowe – sposób na szerzenie patriotyzmu

by Dawid Kała
Opublikowano:
Flaga Polski

11 listopada 1918 roku Polska odzyskała niepodległość po 123 latach zaborów. Już wkrótce będziemy obchodzić 105. rocznicę tego wydarzenia. To jedna z najważniejszych dat w historii Polski. Wiemy, jak istotne jest szerzenie pamięci o historii naszego kraju w społeczeństwie, zwłaszcza wśród najmłodszej grupy wiekowej. Zdajemy sobie sprawę, że w dobie swobodnego dostępu do Internetu walka o uwagę młodego odbiorcy bywa niezwykle trudna. Jak zatem zainteresować dzieci i młodzież tak ważnym tematem? Złotym środkiem mogą okazać się patriotyczne, mobilne gry terenowe.

Opowiedz historię w ciekawy sposób

Historia to nie tylko mozolna nauka dat i nazw miejscowości. Zgłębianie nauk historycznych potrafi być w gruncie rzeczy naprawdę fascynującą przygodą! Wiele wydarzeń sprzed laty, które miały miejsce zarówno w Polsce, jak i na całym świecie to niesamowite, inspirujące historie i gotowe materiały na film. Ważne jest, by przedstawiać je w formie dostosowanej do naszych odbiorców. Jaki sposób powinniśmy wybrać, by dotrzeć do najmłodszych? W tym miejscu pochylmy się nad mobilnymi grami terenowymi, które mogą być świetną metoda na edukowanie poprzez dobrą zabawę. We współpracy z różnymi instytucjami kultury stworzyliśmy ich już ponad 1000. Poniżej przedstawiamy część z tych, które dotyczą tematyki patriotycznej.

Wędrówka Wiktora

Gminna Biblioteka Publiczna w Wyrach z naszą pomocą stworzyła grę „Wędrówka Wiktora”. Scenariusz został oparty na zapiskach śląskiego żołnierza Wiktora Szołtyska. Gracz wciela się w rolę ucznia, który zainspirowany lekcją historii, sięga po wspomnianą książkę. Dziennik pozwala mu się przenieść, dosłownie i w przenośni, do czasów przedstawionych w książce „Po obu stronach frontu. Dziennik śląskiego żołnierza 1943-1947”. Gra Powstała jako finalny element projektu pn. „Człowiek jest jak okręt – dziennik Wiktora Szołtyska jako przykład losów Ślązaków po obu stronach frontu II WŚ”, realizowanego przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Wyrach.

Płomienny świt

Mobilna gra terenowa „Płomienny świt” została stworzona przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Łomży. Fabuła gry oparta jest na historii głównego, fikcyjnego bohatera Witka, który należał do oddziału NOW stacjonującego 23 czerwca w okolicach Szumowa. Nad ranem oddział ten został zaatakowany przez niemiecką obławę wchodzącą od południa do lasów Czerwonego Boru. Zgodnie ze źródłami, uratował się tylko jeden żołnierz, który skierował się na północ, chcąc ostrzec zgrupowanie. W trakcie gry uczestnicy razem z Leonem odkrywają zarówno historię bitwy w Czerwonym Borze, jak i osobiste powody zaangażowania się młodego partyzanta w walkę. Indywidualna perspektywa młodego chłopaka pozwala zrozumieć realia bitwy.

ANNO 1920

„ANNO 1920” to gra powstała w wyniku starań Gminnego Ośrodka Kultury w Samborcu. Jest to upamiętnienie 100 rocznicy Bitwy Warszawskiej, przybliżenie odbiorcom lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich wydarzeń, które miały miejsce w latach 1917-1922, a w szczególności w roku 1920, upowszechnienie wiedzy historycznej i postaw patriotycznych – to cele nadrzędne mobilnej gry terenowej ANNO 1920. Dzięki rozgrywce uczestnicy poznają postać lokalnego bohatera, pochodzącego z Samborca błogosławionego księdza Władysława Miegonia.  By dotrzeć do mety muszą wykazać się wiedzą historyczną, sprawnością w liczeniu, a także różnymi, niepowszechnymi umiejętnościami.

Nowolipie 29D

Powstanie gry mobilnej „Nowolipie 29D” to inicjatywa Muzeum Getta Warszawskiego. Gracz wciela się w rolę przyszłego studenta, jednego z grupy znajomych, którzy przyjechali do Warszawy. W komórce lokatorskiej natrafili pudełko wypełnione rzeczami powiązanymi z powstaniem w gettcie warszawskim. Uczestnik wyrusza w podróż po współczesnej Warszawie, odkrywając jednocześnie dramatyczne wydarzenia wiosny 1943 roku oraz tajemnice właścicielki znalezionych skarbów. Trasa gry prowadzi przez najważniejsze punkty związane z powstaniem w getcie, w szczególności okolice Muranowa.

Twoja patriotyczna, mobilna gra terenowa

Każde miasto, miejscowość, czy też budynek ma swoją własną historię. Ważne dla losów Polski wydarzenia rozgrywały się w przeróżnych miejscach położonych na jej terytorium. Jeśli chciałbyś przybliżyć swoim odbiorcom istotne fakty powiązane z Twoją instytucją bądź regionem, w którym się znajduje, możesz stworzyć własną mobilną grę terenową! Pomożemy Ci w organizacji wszystkich aspektów od strony merytorycznej i praktycznej. Co istotne, w proces tworzenia gry możesz zaangażować bezpośrednio lokalną młodzież i dzieci – gry, które współtworzymy powstają podczas warsztatów przeprowadzanych z najmłodszymi.

Nagrody BohaterON dla Good Games

Nasze działania w sferze wdrażania innowacyjnych metod w edukacji historycznej zostały wyróżnione podczas Gali wręczenia nagród BohaterON 2021. Otrzymaliśmy aż dwie statuetki – Złoty BohaterON oraz Złoty BohaterON Publiczności!

Nagrody BohaterON 2021 dla Good Games!

Gra wielkoformatowa

Wolisz „tradycyjną” formę rozgrywki? Dowiedz się więcej o grach wielkoformatowych! W tematyce historycznej i patriotycznej pomogliśmy stworzyć tytułu takie jak „W drodze po wolność. Połaniec 1830” oraz „Tak jak Powstańcy Styczniowi”. Zobacz czym są i jak powstają gry wielkoformatowe!

Tak wygląda gra wielkoformatowa

Chcesz stworzyć patriotyczną, mobilną grę terenową dla swojej instytucji? Skontaktuj się z nami!

     

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]