Home » Mobilne gry patriotyczne – edukacja historyczna dla młodego pokolenia

Mobilne gry patriotyczne – edukacja historyczna dla młodego pokolenia

by Łukasz Braun
Opublikowano:
Mobilne gry patriotyczne

Mobilne gry patriotyczne, zarówno miejskie jak i terenowe, to doskonałe narzędzie do edukacji historycznej. Dostrzegli to organizatorzy Funduszu Patriotycznego. W drugiej edycji programu do regulaminu wprowadzono zmiany. Wśród kosztów kwalifikowanych znalazła się m.in. realizacja mobilnych gier terenowych i produkcja aplikacji mobilnych. Rzecz jasna takich, które będą zgodne z celami programu. Powinny one koncentrować się przede wszystkim na historii Polski i polskim dziedzictwie kulturowym. Wielokrotnie realizowaliśmy projekty, w których tematyka historyczna i patriotyczna miała pierwszorzędne znaczenie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

Mobilne gry patriotyczne i historyczne w technologii ActionTrack

„Wicher nad Sopotem” – mobilna gra terenowa w lesie

Gra „Wicher nad Sopotem” rozgrywała się w osuchowskim lesie nieopodal Biłgoraju. To tam odbyła się jedna z najważniejszych bitew partyzanckich II wojny światowej. Mechanizm rozgrywki przypominał podchody, jednak gracze nie byli podzieleni na goniących i uciekających, nie było też fizycznych wskazówek – wszystko to zawarliśmy w aplikacji. Uczestnicy – młodzież z lokalnych szkół – podążali za strzałką na ekranach swoich smartfonów i szukali zadań. Ich rozwiązanie nie tylko przybliżało ich do finału, ale pozwalało także poznać losy uczestników bitwy z 1944 r. Dzięki temu gracze, niejako mimochodem, poznawali ważne daty, nazwiska i historyczne wydarzenia. Podczas rozgrywki w  Osuchach edukacyjny wymiar gry był dodatkowo wzmocniony za sprawą udziału w wydarzeniu rekonstruktorów z Grupy Rekonstrukcji Historycznej „WIR”. Gracze mieli okazję przyjrzeć się m.in. historycznemu umundurowaniu i broni.

Obejrzyj reportaż z premiery gry „Wicher nad Sopotem”  →

„Janie Pawle II – Pamiętamy” oraz „W poszukiwaniu talentów” – gry poświęcone postaci Jana Pawła II

Rok 2020 był rokiem Jana Pawła II. Z tej okazji Biblioteka+ Centrum Kultury w Czarnym Borze, w ramach programu Kultura w sieci, realizowała zadanie „W sieci Jana Pawła II”. W ramach projektu powstały 2 gry mobilne. Każda z gier miała inny poziom trudności. Był on dostosowany do grup docelowych – odpowiednio do osób dorosłych i dzieci. Punktem wyjścia dla „Janie Pawle II – pamiętamy” była zbliżająca się w świecie gry papieska pielgrzymka do Czarnego Boru. Zadaniem graczy było rozwieszenie na terenie miejscowości wirtualnych transparentów powitalnych z fragmentami wypowiedzi papieża. Przy okazji musieli oni przetestować swoją wiedzę o życiu i działalności Jana Pawła II.

Jan Paweł II - w poszukiwaniu talentówZ kolei w grze „W poszukiwaniu talentów” młodsi gracze mieli za zadanie przejść zaplanowaną w aplikacji trasę, podczas której spotykali na swojej drodze Jana Pawła II. Prosił on graczy o pomoc w odnalezieniu zaginionych na terenie Czarnego Boru nowotestamentowych talentów. Podczas rozgrywki gracze dowiadywali się o różnych ciekawych faktach z życia papieża.

Dowiedz się więcej o realizacji mobilnych gier terenowych w ramach projektu „Jan Paweł II w sieci” →

Wśród kosztów kwalifikowanych Funduszu Patriotycznego wymienione są m.in. imprezy i wydarzenia upamiętniające ważne dla historii Polski postaci.  Na pewno warto pomyśleć w tym kontekście o stworzeniu mobilnej gry miejskiej lub terenowej z wykorzystaniem technologii ActionTrack oraz o organizacji uroczystej premiery.

„ANODA” i inne gry tworzone w ActionTrack przez Instytut Pamięci Narodowej

Anoda - gra miejskaTechnologię ActionTrack z powodzeniem wykorzystuje Instytut Pamięci Narodowej. Instytucja wykorzystuje możliwości platformy przy realizacji projektów edukacyjnych – zarówno gier miejskich, jak i spacerów historycznych oraz konkursów/quizów online.

Przykładem takiej gry miejskiej jest ANODA. Grę stworzył Przystanek Historia – Centrum Edukacyjne IPN w Warszawie z okazji obchodów Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych oraz 98. rocznicy urodzin Jana Rodowicza, pseudonim „Anoda”. Tytułowa postać była bohaterem Szarych Szeregów i AAK. Gra, przeznaczona dla uczniów starszych klas szkoły podstawowej, liceów oraz osób dorosłych, przenosi graczy do warszawskiej kamienicy. Tam odnajdują oni skrytkę z dokumentami, zdjęciami i zapiskami. Kim był chłopak ze zdjęcia? Tego dowiadują się spacerując po Warszawie i odkrywając kolejne fakty. Gra dostępna jest również w wersji domowej.

„Oni byli pierwsi” – mobilna gra o historii Grupy Polskich Legionów

Oni byli pierwsi plakatW ramach projektu „Oni byli pierwsi – Grupa Legionów Polskich płk Z. Zielińskiego w Kozienicach i podczas walk o obronę Państwa Polskiego w 1920 roku” realizowanego przez Bibliotekę Publiczną Gminy Kozienice odbyły się trzydniowe warsztaty. W ich trakcie lokalna młodzież poznawała historię kozienickich legionistów i uczyła się  projektować gry mobilne z wykorzystaniem ActionTrack. W efekcie powstała gra terenowa na smartfony pt. „Oni byli pierwsi”. Gracze wcielają się w niej w uczestników wydarzeń sprzed ponad 100 lat, pomagają ludności, przeprowadzają wywiad i nawiązują kontakty zaopatrzeniowe.

Dowiedz się, jak powstawała gra „Oni byli pierwsi”  →

Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach pozyskania środków z Funduszu Patriotycznego na stworzenie patriotycznej lub historycznej mobilnej gry terenowej w ActionTrack? Skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]