Dokładnie tydzień temu, w czwartek 26 sierpnia, wzięliśmy udział w konferencji online dla nauczycieli „Let’s Play! Game Based Learning – (nie)zwykła edukacja”. Opowiadaliśmy o gamifikacji, oczywiście w wydaniu mobilnym na przykładzie aplikacji ActionTrack. Słuchacze mieli okazję poznać trochę naszych pomysłów na wykorzystanie gier w edukacji i zagrać w jedną z naszych ulubionych gier „Gdzie licho nie może, tam Ciebie pośle”.
Let’s Play! Game Based Learning – (nie)zwykła edukacja
Dwudniowa konferencja „Let’s Play! Game Based Learning – (nie)zwykła edukacja” została zorganizowana przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Progresfera. Wydarzenie miało na celu poszerzyć wiedzę nauczycieli i edukatorów o Game Based Learning, grywalizacji oraz metodach z nimi związanych. Wszystkie wykłady były prowadzone przez praktyków, którzy wykorzystują te rozwiązania w swojej pracy. O swoich doświadczeniach opowiedzieli pasjonaci gier wideo, gier planszowych oraz ich twórcy, np. sam twórca platformy Kahoot! Good Games reprezentowała członkini zespołu, Gabriela Kwarta.
Gamifikacja w telefonie
Nie jest łatwo opowiedzieć w kilkanaście minut jak to działa. Sama platforma ActionTrack jest łatwa w obsłudze, ale praca nad grą wymaga czasu. I kreatywności! A przede wszystkim zaangażowanych osób: zarówno kadr instytucji, jak i ich podopiecznych. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się więc, że w ActionTrack każdy może tworzyć gry (oni sami, ich uczniowie albo nasi trenerzy). A także, że gry mogą odbywać się w trzech trybach: terenowym, „kanapowym” i z wykorzystaniem kodów QR.
Jakie gry dla szkół?
Nauczyciele dopytywali: jak wykorzystać to w szkole? W nauce języka. Albo w lekcjach z przedmiotów ścisłych.
Kilka przykładów:
- gamifikacja literatury, np. „Mock. Przeszłość powraca”;
- testy z ortografii, np. „Uciekinierzy z książek”;
- gry historyczne, np. „Oni byli pierwsi”;
- nauki przyrodnicze, np. „EKOprzygoda w Stumilowym Lesie”;
- nauki ścisłe, np. gra w Centrum Nauki Experyment w Gdyni.
Zapytajcie raczej: czy istnieje temat, którego nie da się zgamifikować?
Naszym zdaniem nie! 🙂
Czas na grę!
Na końcu uczestnicy konferencji mieli za zadanie uruchomić Internet w telefonie, pobrać aplikację ActionTrack, zeskanować kod QR i… po prostu zagrać! Większość osób dobrze się bawiła, choć niektórzy narzekali na trudne pytania i nieznaną tematykę.
A jak dobrze Ty znasz słowiańską mitologię?
Stoisko Good Games
Oprócz dwóch dni inspirujących wykładów, uczestnicy mogli wziąć udział w wirtualnych targach, gdzie prezentowały się firmy i organizacje związane z tematem GBL. Stoisko Good Games odwiedziło łącznie kilkaset osób. Mogły oglądać filmy i zdjęcia z realizacji gier, poczytać o naszej koncepcji grywalizacji i edutainment. Na wirtualnej „ladzie” czekał także specjalnie przygotowany ebook z 6 rozbudowanymi tekstami o wykorzystaniu gier w edukacji.