Home » Połaniec – trzy powstania, dwa dni warsztatów, jedna gra

To już nasza kolejna realizacja z zakresu tworzenia z młodzieżą wielkoformatowej gry planszowej. Tym razem wracamy do zagadnień z zakresu historii, a przyczynkiem do warsztatów jest realizacja w Miejsko – Gminnej Bibliotece Publicznej im. Adama Mickiewicza w Połańcu projektu pt. „Połaniec a trzy powstania narodowe”. I chociaż Połaniec kojarzy się najbardziej z powstaniem kościuszkowskim, to wątkiem, na którym skupialiśmy się przy tworzeniu wielkoformatowej gry planszowej, jest powstanie listopadowe. Temat trudny, ale zmotywowani i niesamowicie kreatywni uczestnicy warsztatów poradzili sobie z nim wyśmienicie!

Dzień 1: gramy, analizujemy, wnioskujemy.

Wydawać by się mogło, że stworzenie gry planszowej od podstaw nie jest niczym trudnym. W końcu wystarczy rzucać kostką, poruszać się po planszy, zdobywać punkty i wygrywać. Jednak taka mechanika to już zdecydowanie za mało. Współczesne gry planszowe potrafią zaskakiwać niesamowitą różnorodnością stosowanych rozwiązań i kreatywnych pomysłów na wciągnięcie gracza w świat gry. Dlatego też pierwszego dnia naszych warsztatów poznajemy kilka wybranych gier planszowych. Zadaniem uczestników w mniejszych grupkach jest rozegranie kilku partii wybranej planszówki. Z pomocą przychodzą nam często zasoby bibliotek które, widząc potencjał tego typu rozrywki, tworzą niesamowite kolekcje gier planszowych, udostępniając je czytelnikom. Tak było i tym razem – zasoby połanieckiej biblioteki wsparły warsztatowiczów w odkrywaniu różnorodności i wieloaspektowości gier.

Po rozgrywkach przychodzi czas na analizę gry pod kątem jej zawartości, mechaniki ale również atrakcyjności rozgrywki. Obserwacje uczestników uwspólniamy w pewne ramy teoretyczne które wspierają młodzież w patrzeniu na grę z perspektywy twórcy i projektanta, a nie gracza. Ta wiedza będzie nieoceniona kolejnego dnia warsztatów.

Dzień 2: tworzymy, projektujemy, testujemy.

Kolejny dzień naszych warsztatów rozpoczęliśmy od spotkania z panem Andrzejem Matyjasem. To historyk i pasjonata lokalnych historii, który podzielił się z nami wiedzą o działaniach powstańczych na terenie Ponidzia. Natomiast ta historia to kluczowy element naszej gry. Po tym krótkim, ale niezwykle intensywnym spotkaniu, młodzież miała już wszelkie narzędzia do przeniesienia swoich pomysłów do rzeczywistości. Następnie każdy zespół zadaniowy otrzymał prototyp planszy. Ten wcześniej przygotowany element gry pozwala nam w pewnym stopniu uwspólnić nasze pomysły. Staje się niejako ramą w którą należy wpisać wizję każdej z grup. Po wstępnym opracowaniu pomysłów fabularnych i rozwiązań mechanicznych oraz przygotowaniu dodatkowych elementów rozgrywki – warsztatowicze często decydują się na wprowadzenie do gier dodatkowych kart zadań, przypadku czy postaci – opracowana zostaje instrukcja. Faza testowa pokazuje, jak nasze pomysły działają na graczy. Często po niej następuje moment wprowadzania usprawnień i poprawek. Jeszcze tylko tytuł i 3 prototypy wielkoformatowych gier planszowych gotowe!

Efekty warsztatowej pracy młodzież będziecie mogli zobaczyć już we wrześniu, podczas jej premiery. Szczegóły już wkrótce – zapraszamy!:)

Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”.
Zdjęcia pochodzą z fanpage’a Miejsko – Gminnej Biblioteki Publicznej im. Adama Mickiewicza w Połańcu.

Chcesz przeprowadzić podobne warsztaty w swojej instytucji?

    Chcesz zorganizować warsztaty z tworzenia gry wielkoformatowej w swojej instytucji? Skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a wtedy my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]