Home » Międzypokoleniowy dialog jako inspiracja do mobilnej gry miejskiej – kilka słów o warsztatach w Żukowie

Międzypokoleniowy dialog jako inspiracja do mobilnej gry miejskiej – kilka słów o warsztatach w Żukowie

by Gabriela
Opublikowano:

Jedną z najfajniejszych składowych pracy w Good Games jest możliwość poznania wielu niezwykłych, lokalnych historii. Historii, których w normalnym warunkach nie miałabym jak poznać. Bo napisanie gry wymaga wgłębienia się w opowieści, nurkowania w książkach i słuchania wspomnień. I tak właśnie wyglądała praca na warsztatach projektowania gier w Żukowie: kaszubskim mieście słynącym z haftu i klasztoru norbertanek. ’

Międzypokoleniowe warsztaty dziennikarskie

W Żukowie spotkałam się z grupką młodzieży, która już zdobyła wiedzę o historii swojego miasta. Kilka dni wcześniej młodzi ludzie brali udział w międzypokoleniowych warsztatach dziennikarskich, przeprowadzając wywiady z seniorami z Żukowa. Właściwie można powiedzieć: ze świadkami historii, ponieważ rozmówcy obserwowali wiele ważnych wydarzeń, pamiętają nieistniejące już miejsca, a także przechowują opowieści swoich rodziców i dziadków. Warsztatowicze nagrywali wywiady na dyktafonach, a fragmenty tych rozmów postanowiliśmy użyć potem w grze. 

Dziedzictwo kulturowe w grach

W czasie kilku dni pracy w kreatorze ActionTrack rozmawialiśmy więc z młodzieżą nie tylko o technicznych aspektach projektowania gier, ale przede wszystkim o szukaniu inspiracji i wykorzystywaniu lokalnego bogactwa. Koncepcje warsztatowiczów opierały się więc na legendach o ukrytych tunelach, dziedzictwie norbertańskim i opowieściach seniorów. Nie mogło w nich zabraknąć także kaszubskiego haftu, rozsławionego przez dwie żukowianki: siostry Ptach, których dom jest ważnym punktem na trasie naszej gry.

„Historie ukryte w hafcie”

Do gry udało się wpleść także wspomnienia o potańcówkach nad brzegiem Słupiny. W zgrywalizowanej opowieści o historii Żukowa znalazły się i trudniejsze tematy: gracze usłyszą wspomnienia o pierwszym dniu wojny czy ekshumacjach ciał rosyjskich żołnierzy. Ale wszystkie te elementy – i dobre, i złe – tworzą ten wielki, złożony obraz, jakim jest historia. W tym przypadku bardzo bliska, bardzo lokalna.

Premiera gry „Historie ukryte w hafcie” odbędzie się pierwszego dnia wiosny: wtedy wezmą w niej udział uczniowie żukowskich szkół. Szeroką publiczność zapraszamy zaś do Żukowa w Noc Muzeów!

Zdjęcia pochodzą ze strony Ośrodka Kultury i Sportu w Żukowie.

Co powiesz na stworzenie podobnej gry w Twojej instytucji? Skontaktuj się z nami w tej sprawie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]