Od 16 czerwca można składać wnioski o dofinansowanie działań w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), którego celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom pandemii COVID-19 oraz promowanie transformacji cyfrowej i ekologicznej w kulturze. To dobra okazja, by pozyskać środki na nowoczesne narządzania animacyjne, umożliwiające rozwój instytucji.
W ramach KPO instytucje mogą organizować szkolenia dla kadr (m.in. w zakresie podnoszenia kompetencji cyfrowych) oraz różnego rodzaju działania animacyjne mieszczące się w jednym z sześciu segmentów (muzyka, teatr, muzealnictwo, sztuki wizualne, taniec, kultura ludowa i tradycyjna).
Więcej informacji o zasadach i wnioskach ➜
Dlaczego gry w KPO?
Nasze mózgi są tak skonstruowane, że lubią gry. Chętniej podejmujemy wysiłek, wiedząc, że czeka na nas nagroda (nawet symboliczna). Dlatego tak chętnie zbieramy pieczątki i naklejki w ulubionych kawiarniach, walczymy o 10 tysięcy kroków czy rozwiązujemy zadania matematyczne w postaci łamigłówek.
Gry są tak stare jak ludzkość, a dzisiaj możemy z nich czerpać, w pełni świadomie wykorzystując ich potencjał.
Gry są narzędziem niezwykle uniwersalnym, bo stanowią tylko i aż nośnik treści.
Tylko – bo dają nam nieograniczone wręcz możliwości doboru tematu i treści. Nie ograniczają w niczym: grę można stworzyć na bazie każdego tekstu kultury, osadzić ją w prawie każdej przestrzeni.
Aż – bo to nośnik niezwykle atrakcyjny, umożliwiający przekazanie opowieści w angażujący i efektywny sposób bazujący na opisanym w latach 70. XX wieku modelu uczenia poprzez doświadczenie.
Gry umożliwiają nam przedstawienie trudnych tematów w prosty, angażujący i przede wszystkim efektywny sposób. Pozwalają utrwalać zdobyte wcześniej wiadomości, ale i odkrywać nowe fakty.
A mobilne gry terenowe mają jeszcze kilka dodatkowych zalet:
- Wykorzystują nowoczesne technologie, atrakcyjne dla młodych ludzi.
- Opierają się na zasadzie BYOD (bring your own device – przynieś swoje urządzenie), dzięki czemu próg wejścia jest naprawdę niski i dostępny prawie dla wszystkich.
- Są pretekstem do wyjścia na zewnątrz, podjęcia aktywności fizycznej i spędzenia czasu na dworze.
- Łączą świat offline i online: zadania mogą wymagać interakcji z otoczeniem.
- Pozwalają na monitoring graczy w czasie rzeczywistym, eksport zdjęć i odpowiedzi.
- Różne technologie pozwalają tworzyć działania hybrydowe: w zależności od potrzeb i koncepcji można grać z domu, na spacerze i w budynku!
Oferta dla muzeów
Jednym z segmentów programów KPO jest muzealnictwo, a muzea stanowią idealną wręcz przestrzeń dla gier z wykorzystaniem aplikacji ActionTrack. To fińskie narzędzie umożliwia tworzenie gier nie tylko opartych na GPS, ale i na kodach QR, które można rozmieść na wystawach.
Gdyby więc zamienić zwykłą wystawę w zagadkę kryminalną, do której rozwiązania są potrzebne informacje o eksponatach? A może po wyjściu z sali na odwiedzających czekałby quiz z podsumowaniem?
Gamifikowanie wystaw muzealnych niesie ze sobą ogromny potencjał. Konieczność rozwiązywania zadań sprawi, że odwiedzjący uważniej będą się przyglądać eksponatom, a odpowiednie rozmieszczenie kodów pozwoli ułożyć wystawę w ciekawą opowieść. Taka gra towarzyszyła zwiedzającym zamek w Świdwinie. Turyści przechodzili przez kolejne sale, odkrywając kolejne elementy niesamowitej opowieści i rozwiązując zadania.
„Sekret Joannitów” – premiera zamkowej gry mobilnej w Świdwinie
ActionTrack daje także muzeom szansę na wyjście z budynku. Gra „Wicher w Sopocie” organizowana dla Muzeum Ziemi Biłgorajskiej odbywała się w lesie, w miejscu partyzanckiej bitwy w 1944 roku. Zastosowanie różnych technik gamifikacyjnych pozwoliło także na wprowadzenie graczy w odpowiedni nastrój: im bliżej końca gry i wizyty na partyzanckim cmentarzu, tym poważniejsze treści w aplikacji.
Mobilna gra terenowa w Osuchach – o rozgrywkach śladami partyzanckiej bitwy
Z kolei muzea na wolnym powietrzu, czyli skanseny, dysponują przestrzenią, w której aż prosi się o stworzenie niezwykłych opowieści o dawnych chatach i zamieszkujących ich stworzeniach z lokalnego folkloru.
Podnoszenie kompetencji cyfrowych kadr kultury
Wykorzystanie fińskiej aplikacji ActionTrack umożliwi czerpanie z pełnego potencjału mobilnych gier terenowych i wpisuje się w cele programów KPO.
Szkolenie z wdrożenia gamifikacji składa się z cyklu spotkań, podczas których pracownicy uczą się obsługi aplikacji, opracowywania mechanik gier i tworzenia angażujących fabuł. Zdobyte kompetencje pozwalają na uruchamianie praktycznie dowolnej liczby gier – bo ogranicza nas przecież tylko wyobraźnia.
Dzięki nowym umiejętnościom instytucja może organizować ciekawsze lekcje biblioteczne czy muzealne, uświetniać obchody rocznic tematycznymi grami czy podnosić kompetencje lokalnej społeczności w wybranym zakresie.
Poza cyklem wdrożeniowym gamifikacji w instytucji oferujemy też warsztaty projektowania gier dla odbiorców (młodzieży, seniorów, dorosłych), a także stworzenie gotowej gry na wybrany temat i przeprowadzenie premierowej rozgrywki.
Muzyka, teatr, sztuki wizualne, kultura ludowa
Tak jak było wspomniane powyżej: gra jest nośnikiem. Możemy zawrzeć w niej dowolne treści, co też z powodzeniem robimy w GoodGames od lat.
Realizowaliśmy już m.in. gry o muzyce („Śladami Fibigerów, czyli to mi w duszy gra”), architekturze (projekt „MODERNIZM TALKING – młodzież dla młodzieży o architekturze modernizmu”), operze (projekt „Opera z klasą”), kulturze ludowej (gra oparta na wierzeniach kaszubskich pt. „Przebudzenie Stolemów”) oraz wiele innych! Dużym zainteresowaniem cieszą się także gry dotyczące ekologii i zrównoważonego rozwoju.
Temat gry może zostać dopasowany do każdego segmentu inwestycji – od tańca po sztuki wizualne, od teatru po muzealnictwo.
Gamifkacja w instytucji w ramach KPO – możliwości
-
Warsztaty wdrożeniowe dla kadry – podnoszenie kompetencji cyfrowych
Szkolenie z obsługi platformy ActionTrack i zasad projektowania gier – dzięki niemu instytucja będzie mogła samodzielnie tworzyć własne gry z wykorzystaniem grywalizacji.
Efekt: rozwój kompetencji cyfrowych, możliwość rozwijania i kontynuowania działań w ramach oraz po zakończeniu projektu. -
Warsztaty projektowania mobilnych gier miejskich i terenowych dla młodzieży – działania popularyzujące wiedzę o kulturze
Ideą warsztatów jest udział wszystkich uczestników w kreatywnym procesie powstawania gry: od stworzenia scenariusza, przez projektowanie, aż po premierę. To świetny sposób na naukę przez zabawę!
Efekt: rozwój kompetencji cyfrowych uczestników, powstanie gry, z której instytucja będzie mogła korzystać w przyszłości -
Gotowa gra – działania popularyzujące wiedzę o kulturze
Możemy zaproponować gotowe rozwiązanie w postaci gry terenowej (np. o tematyce ekologicznej), która sprawdzi się jako element większych wydarzeń, np. festiwalu, wystawy lub konferencji.
Więcej pomysłów poznasz podczas bezpłatnego webinarium
9 czerwca, 12:00-13:30, online
Pomysł na projekt: Inspiracje do KPO dla instytucji kultury
Chcesz złożyć wniosek o dofinansowanie z KPO, ale brakuje Ci pomysłu na projekt?
A może masz kilka pomysłów, ale nie wiesz, czy mieszczą się w regulaminie programu?
Zapraszamy na spotkanie poświęcone tworzeniu pomysłów na projekty dla instytucji kultury w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO)! Wydarzenie jest dedykowane pracownikom i animatorom wszystkich typów instytucji kultury, takich jak domy kultury, muzea, biblioteki, teatry, opery, filharmonie.
To wydarzenie to przestrzeń do:
- poznania konkretnych przykładów działań, które wpisują się w cele programu,
- poznania praktycznych inspiracji z bibliotek, domów kultury i organizacji, które już realizowały przedsięwzięcia w ramach dotacji KPO,
- wygenerowania własnych pomysłów z pomocą prowadzącego i innych uczestników,
- konsultacji, czy Twój pomysł ma potencjał na dofinansowanie
Podczas spotkania przedstawimy też gotowe scenariusze projektów, które możesz zaadaptować lub rozwinąć u siebie – w tym działania cyfrowe, edukacyjne, tradycyjne, ekologiczne i wiele innych.
Chcemy wesprzeć Was w tworzeniu merytorycznie mocnych projektów, które wpisują się w zakres programu i mają szansę na pozyskanie dofinansowania!
ZAPISZ SIĘ ➜