Jak połączyć historię jednej z 7 osób, które miały największy wpływ na losy bitwy warszawskiej z nowymi technologiami? Odpowiedzią są warsztaty projektowania mobilnych gier terenowych, a efektem gra „Wiktoria Witosa. Z Czchowa do Warszawy”. Całość zrealizowana we współpracy z Miejskim Ośrodekiem Kultury Sportu i Rekreacji w Czchowie.
Uczymy projektowania
W warsztatach z tworzenia mobilnych gier terenowych wzięli udział uczniowie klas VI-VIII Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Jurkowie. Uczestnicy zajęć pierwszego dnia poznali poznali technologię ActionTrack. Dzięki temu dowiedzieli się, że pierwszą grę mobilną można uruchomić w terenie już po kilku godzinach pracy. Kolejnego dnia przedstawialiśmy im mechanizmy tworzenia gier od strony merytorycznej. Dowiedzieli się więc jakie są podstawowe kroki, kiedy chcemy sami napisać własną rozgrywkę. Rozmawialiśmy o stawianiu celu przed bohaterem oraz jak budować napięcie i motywować bohatera do dalszych działań.
Młodzież okazała się świetnie przygotowana i już w ciągu kilku godzin powstała fabuła naszej wspólne gry, a nazwaliśmy ją roboczo „Jurkowska przygoda Witosa”. W grze należy zebrać porozrywane elementy gazety z artykułem o tym wydarzeniu a a przy okazji podążając za głównym bohaterem dowiadujemy się wielu ciekawostek o gminie Czchów. Następnego dnia nadeszła pora by naszą fabułę przenieść na grę w smartfony. Młodzież świetnie radziła sobie w ActionTrack i wystarczyło kilka chwil, by przenieść zadania na checkpointy. Pozostało dorzucić grafiki i gotowe. Wtedy przyszedł czas upragnionych testów.
Prototypowanie i testowanie
W następnych zajęciach, w których brali udział także edukatorzy z MOKSiR w Czchowie rozpoczęła się praca nad właściwą grą „Wiktora Witosa. Z Czchowa do Warszawy”.
Na początku powstał główny motyw, następnie elementy scenariusza. W ostatniej części pomysły na zadania. Kiedy wstępny prototyp gry był gotowy, przyszedł czas na omówienie trasy i testy w terenie. To bardzo ważna część całego procesu. Kilkanaście różnych urządzeń, dwa przejścia trasy. Dzięki temu wiemy, że trasa jest dobrze przetestowana. Po warsztatach przyszedł czas na przygotowania do premiery.
Fabuła gry
Budzisz się w okopach, w samym środku wielkiej bitwy. Jedyne co pamiętasz to wycieczkę do muzeum i czapkę – rogatywkę, którą Pani przewodnik pozwoliła na chwilę założyć na głowę. Okazuje się, że raz na 100 lat, ten kto ją założy przenosi się w czasie. Uczestnicy gry muszą podjąć wyzwanie i stawić czoła nieprzyjacielowi walcząc o Ojczyznę.
Wcielając się w trakcie gry w rolę żołnierza podejmą się szeregu działań poznając historię I wojny światowej, lat po wojnie (w szczególności rok 1920) na arenie światowej, ogólnopolskiej oraz swojego regionu, uwzględniając w szczególności sylwetkę Wincentego Witosa – niezłomnego lokalnego patrioty, przywódcy ruchu ludowego walczącego o niepodległość i wyzwolenie narodu polskiego.
W grze osadzone zostały ważne dla miasta miejsca, postaci, zagadnienia oraz ciekawostki historyczne związane z regionem. Przechodząc przez kilka urokliwych miejsc Czchowa uczestnicy zdobędą punkty, aby na końcu gry stoczyć najważniejszą rozgrywkę o wolną Polskę.
Premiera gry – 27 września 2020 roku, o godzinie 14:00. Start przy fontannie w Rynku w Czchowie. Oprócz gry organizatorzy przewidzieli również wystawę pamiątek z 1917-1922 roku, pokaz rekonstrukcyjny i wspólne śpiewanie patriotycznych piosenek.