Zielony Anin
Miejscowość Anin, a właściwie letnisko Anin, przed II wojną światową przyciągało śmietankę artystyczną i intelektualną Warszawy. Urokowi tej okolicy nie oparli się mieszkający i tworzący tu liczni artyści i inne wpływowe osoby. Należy podkreślić, że oprócz Gałczyńskiego mieszkali tutaj na przykład poeta Julian Tuwim. Swoją willę miał również Ignacy Jan Paderewski.
Na dużych działkach, wśród zieleni budowano domy w stylu „świdermajer”, z których część pozostała w nienaruszonym stanie do dzisiaj. Gałczyński trafnie je opisał:
…tak jak stały, tak stoją –
dzień i noc; i znów nocą
nikły blask je oświetla;
cóż im „Concerto grosso”
Fryderyka Jerzego Haendla!
Te wille, jak wójt podaje,
są w stylu „świdermajer”.
K.I. Gałczyński
Zielony Konstanty
Mobilna gra terenowa o Gałczyńskim powstała po dokładnym zapoznaniu się z materiałami historycznymi. Punktem wyjścia do opracowania scenariusza gry o życiu i twórczości Konstantego Idelfonsa Gałczyńskiego były – równolegle – 3 wątki. Po pierwsze historii letniska wraz z wątkami dotyczącymi osób, które tutaj mieszkały, przyjaciół poety. Po drugie niepowtarzalny, poetycki klimat tego wyjątkowo zielonego miejsca w pobliżu stolicy. Zresztą Anin takim pozostaje do dzisiaj. Po trzecie twórczość Kiry Gałczyńskiej, a konkretnie jej dwie biografie o rodzicach: „Zielony Konstanty” i „Srebrna Natalia”.
Łącząc powyższe wątki mobilna gra musiała przedstawić wielkiego poetę tak, aby zainteresować całe rodziny, dlatego też głównym bohaterem gry “Skrzat Konstanty Borówka w Zielonym Aninie” został właśnie zabawny skrzat, którego spotykamy na samym początku gry.
Generalnie twórcy gry z zespołu Good Games postawili na sympatycznych bohaterów. Zarówno w warstwie fabularnej jak i graficznej.
I tak podczas spaceru po malowniczym Aninie gracze pomagają poszczególnym zwierzętom. W wyprawie towarzyszą skrzaty, które zostały zaczerpnięte z jednego z najbardziej znanych wierszy, napisanych podczas szczęśliwego pobytu Gałczyńskich w Aninie. Zwierzęta nie tylko pomagają poznać lokalne atrakcje i ciekawostki (jak świdermajery), ale także zdobyć wiedzę przyrodniczą i ekologiczną.
Największy nacisk został jednak położony na atrakcyjne przedstawienie szczegółów z anińskiego życia i twórczościpoety. Nie zabrakło smaczków – wspomnień o żonie Natalii i córce Kirze, a nawet imion zwierząt i ulubionego napoju Gałczyńskiego. Dzieci mogą same poczuć się jak mali poeci, ucząc się rymowania czy sztuki porównań. Zadania posiadają ciekawą formę, opartą na zagadkach, quizach i zadaniach kreatywnych, przez co nie ma miejsca na nudę.
Przez zielone osiedle w poszukiwaniu Zielonej Gęsi
Trasa gry została poprowadzona obok ważnych dla anińskiej poezji miejsc. Dużą wartość stanowi samo otoczenie. Gracze są zachęcani, aby spojrzeć na wiekowe lasy i zabytkowe wille okiem artysty i zobaczyć, jak właściwe otoczenie inspiruje do tworzenia.
W grze wykorzystane zostały autorskie ilustracje o dużej dozie humoru. Inspiracją do ich powstania był komiks Moniki Rudnickiej„Tajemnica 13 portali”. Komiks ten powstał jako część uroczystych obchodów 150 -lecia gminy Wawer.
Już podczas testów okazało się, że grafika, wątek fabularny i zadania doskonale ze sobą korespondują.
Organizatorem gry jest Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Mobilna gra terenowa powstała w ramach projektu „Dni Zielonego Konstantego dla Wawra” z programu „Patriotyzm Jutra” realizowanego przez Muzeum Historii Polski w Warszawie. Z powodu wyjątkowej sytuacji w kraju zrezygnowano z jednej, oficjalnej premiery.
Gracze mają możliwość samodzielnego zagrania w wygodnej dla siebie porze, do końca sierpnia 2020 roku. Wystarczy przyjść do biblioteki na Trawiastą 10, pobrać na telefon bezpłatną aplikację ActionTrack i wejść do gry za pomocą kodu QR. Na ekranach telefonu pojawi się gra i wskazówki, które poprowadzą gracza przez zielony Anin. A po zakończeniu wakacji na najlepszych graczy czekają nagrody niespodzianki.