W czasach dużej niepewności i planowania dalszych działań istotną kwestią staje się określenie ryzyka powodzenia tych projektów. Ryzyko w projektach kulturalnych online to stosunkowo nowy obszar wiedzy.
Świat biznesu online
Sprawdzone metody planowania i realizacji projektów online wymagają innego podejścia niż dotychczas stosowane. Dokładnie tak samo, tak jak miało miejsce w firmach komercyjnych w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
Firmy, które kiedyś obsługiwały klientów i sprzedawały swoje usługi i produkty w sklepach stacjonarnych, przeszły transformację cyfrową. Dziś z powodzeniem działają w Internecie. Należy tutaj podkreślić, że firmy komercyjne od lat korzystają z wachlarza metod, narzędzi i sposobów analiz wspierających ocenę ryzyka projektów online.
Kultura online
Aktualnie, ale ze względu na pandemię, błyskawiczną transformację przechodzą instytucje kultury: biblioteki, domy kultury, muzea.
O ile duże instytucje posiadają odpowiednie, wyspecjalizowane kadry, o tyle na szczeblu powiatu, bardzo często wiele funkcji łączą pojedyncze osoby. Muszą one posiadać umiejętności z promocji, zarządzania projektami, organizacyjne czy analityczne.
Biorąc więc pod uwagę aktualną sytuację branży kulturalnej, konieczne jest wypracowanie metod analizy ryzyka dla realizacji projektów kulturalnych online. Można do tego skutecznie wykorzystać metody znane w świecie biznesu. Oczywiście adaptując je odpowiednio do specyfiki działalności kulturalnej.
Ryzyko projektów online
Dlatego też powstał pomysł na projekt: „Analiza i zarządzanie ryzykiem w projektach kulturalnych online – dobre praktyki, metodyka”.
Projekt jest realizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci”
Projekt obejmuje trzy główne etapy:
Etap 1 – Cykl bezpłatnych warsztatów online o charakterze badawczo-analitycznym dla 4 wybranych instytucji kultury. Nabór odbędzie się we współpracy z partnerem projektu Good Books poprzez ankietę zgłoszeniową. W ramach jednego cyklu odbędzie się 5 warsztatów online. Obejmują one: omówienie dotychczasowych metod zarządzania ryzykiem, przedstawienie propozycji nowych metod i ich wdrożenia w wybranych projektach realizowanych przez uczestników warsztatów. Zgłoszenia przyjmuję do 22 lipca 2020. Następnie do 30 lipca, wybiorę 4 instytucje, w których będziemy wspólnie realizować projekt. Terminy cyklu warsztatów uzgodnię z każdą z instytucji. Dopasuję harmonogram do planów działań instytucji.
Etap 2 – Opracowanie przewodnika: dobre praktyki i metodyka dla powiatowych instytucji kultury. Przewodnik będzie pomagał instytucjom kultury na nowo zdefiniować cele i zakresy projektów działając dla swojej publiczności online.
Etap 3 – Podsumowanie projektu w formie webinaru dla wszystkich zainteresowanych instytucji kultury wraz z zaprezentowaniem przewodnika dobrych praktyk.
Wiedza online
Wszystkie bieżące informacje o projekcie oraz baza wiedzy dotycząca metod analizy i zarządzania ryzykiem projektów online znajdują się na stronie: https://projektywkulturze.online/
Zapraszam więc do wypełnienia ankiety zgłoszeniowej.
Z przyjemnością też odpowiem na pytania dotyczące projektu
Alicja Krawczyńska
tel. 609 365 220, info@projektywkulturze.online