„Poszukiwacze legend” to projekt realizowany Gminne Centrum Kultury i Czytelnictwa w Szerzynach przy współpracy z Good Games. Projekt polega na zorganizowaniu cyklu spotkań warsztatowych, na których młodzież z terenu gminy pod okiem wykwalifikowanych edukatorów poznaje tajniki tworzenia gier mobilnych. Efektem tych warsztatów będzie premiera gry terenowej dla mieszkańców całej gminy. Zadanie otrzymało dofinansowanie z programu „Promocja czytelnictwa”.
Legendy były „od zawsze”
W Szerzyńskiej bibliotece publicznej można znaleźć książki z lokalnymi legendami. Ponadto, legendy gminy zostały spisane przez młodzież kilka lat temu w ramach jednego z projektów. Były też sukcesywnie publikowane na łamach lokalnego miesięcznika. Dzięki temu powstała znakomita baza wiedzy. Dodajmy, że wiedzy zdobytej przede wszystkim dzięki wywiadom z seniorami – babciami, dziadkami, ciociami i wujkami, którym te same historie opowiadali ich rodzice i dziadkowie…
To właśnie te legendy stały się punktem wyjścia warsztatów projektowania gier mobilnych. Warsztaty odbyły się w dniach 18 – 20 maja 2021 i wzięło w nich udział 15 uczniów klasy 7 i 8 miejscowych szkół z terenu gminy. Rozpoczęliśmy je – standardowo – od przejrzenia materiałów, czyli od gruntownego poznania treści legend. Wcześniej podzieliśmy grupę na 4 zespoły.
Co takiego przydarzyło się chłopcu po spotkaniu z królową ptaków? Kto mieszkał w Dawnym Dworze, czyli aktualnej plebanii? Jaka kwiat łączy się z historią powstania kościoła pw. Matki Boskiej Różańcowej? Skąd wzięła się nazwa Szerzyny i Żurowa? A może odbiorców gry zainteresują mroczniejsze postacie i miejsca, takie jak wejście do piekła lub tajemne przejście na górą Liwocz? Tak wiele inpiracji!
Poszukiwacze legend projektują i grają
Po wypisaniu postaci i miejsc przystąpiliśmy do części technicznej, czyli poznania kreatora gier ActionTrack. Każdy z zespołów przygotował własne pytania dotyczące historii i legend gminy Szerzyny. Następnie każdy z zespołów miał okazję przetestowania własnej gry w terenie.
Drugiego dnia warsztatów przyszedł czas na pomysły fabularne. Ponownie każdy z zespołów pracował nad własną propozycją głównego bohater gry i jego wyzwaniem. Po ich prezentacji nie mogliśmy zdecydować, który jest najlepszy. Dlatego też zdecydowaliśmy, że trzeciego dnia każdy z zespołów będzie rozwijał własny pomysł na grę. I tak też się stało.
4 zespoły, 4 pomysły na gry
Kreatywna i zdyscyplinowana szerzyńska młodzież w ostatnim dniu warsztatów zaprezentowała 4 różne gotowe prototypy gier:
- Poszukiwanie lotosu – przygoda wróżki Flowy i kota Salema;
- Egzorcysta, czyli historia w dwóch równoległych światach;
- Trzy światy, w której tajemnicza niewiasta połączyła światy: legend, demonów i ludzi;
- Senna przygoda – poranne spotkanie Iliany rozpoczyna ciąg dziwnych zdarzeń, które okazują się…
W ramach testów zagraliśmy w każdą z nich. Jedna była bardzo intrygująca, a inna charakteryzowała się spójnością. Kolejna zaś miała wyjątkowe postacie i bardzo ciekawe grafiki. W każdej z nich projektanci umiejętnie wpletli pytania powiązane z legendami. I jak tu zdecydować? Po prostu nie udało się wybrać najlepszej…