Praktyczny poradnik od pomysłu do realizacji
Połączenie rozrywki, edukacji, nowych technologii i świetna promocja biblioteki. Czy można wyobrazić sobie lepsze cechy idealnego wydarzenia? Sprawdź, jak zrobić grę mobilną w bibliotece, która przyciągnie tłumy graczy, a Tobie zapewni wielką satysfakcję z dobrze wykonanego zadania.
Wszystko zaczyna się od pomysłu
Zanim zaczniesz planować grę w swojej bibliotece, zostaw sobie dużo czasu na ukształtowanie pomysłu. Samodzielnie lub w zespole szukaj inspiracji i niebanalnego podejścia do tematu. Większość gier, które odbywają się we wrocławskich bibliotekach, inspirowane są literaturą. W wielu placówkach w całej Polsce znajdziesz także scenariusze czerpiące z lokalnej historii, architektury czy z legend i podań.
Pamiętaj, że to samo zagadnienie można przedstawić na sto różnych sposobów. Jak zrobić grę mobilną w bibliotece, która nie będzie serią sztampowych pytań jednokrotnego wyboru? Nic nie stoi na przeszkodzie, aby np. podczas gry edukacyjnej gracz przenosił się w czasie, rozmawiał z postaciami historycznymi, a pytania miały formę quizów i rebusów, wykorzystujących robienie zdjęć czy kręcenie wideo.
Pamiętaj o formalnościach
Stworzenie koncepcji gry jest najprzyjemniejszym elementem pracy. Od początku musisz jednak jednocześnie bujać wyobraźnią w obłokach i mocno stąpać po ziemi, pamiętając o aspektach praktycznych. Jeśli zaczynasz myśleć jak stworzyć mobilną grę w bibliotece to powinieneś już na początku planowania gry zadbać o formalności. Będziesz inspirować się literaturą, do której prawa posiada autor lub jego spadkobiercy? Albo wykorzystywać ilustracje i postacie zaczerpnięte z książek? Postaraj się o uzyskanie na to zgody. Drogę rozpocznij od wydawnictwa, które aktualnie wydaje książki autora. Praktyka pokazuje, że nie wszystkie osoby mające prawa do danego tytułu zgadzają się na wykorzystanie nawet części dzieła. Ogólna zasada pokazuje, że ciężej jest uzyskać zgodę na ekranizowane, wielokrotnie wydawane tytuły, zwłaszcza spoza Polski. Choć i od tej zasady są wyjątki, a część wydawców entuzjastycznie podchodzi do pomysłu.
Na tym etapie zastanów się również, czy chcesz uzyskać zgodę tylko na jednokrotną rozgrywkę, czy po premierze udostępnisz tytuł do samodzielnego zagrania.
Kontakt z autorem i wydawnictwem
Jeśli planujesz skorzystać z tytułu wielkiego formatu – daj sobie kilka długich miesięcy na załatwienie formalności. W rekordowych przypadkach we Wrocławiu cały proces trwał rok.
Zgoda na wykorzystanie jest oczywiście nieodpłatna. Jeśli posiadasz budżet na grę, możesz zaprosić pisarza lub ilustratora na spotkania autorskie, zaplanowane po grze. W większości przypadków wystarczy korespondencja mailowa, choć bywało, że instytucja musiała podpisywać długie i zawiłe umowy.
Bądź również gotowy na to, że część wydawnictw bardzo dokładnie pilnuje swojego produktu. W praktyce oznacza to np. wysyłanie całości tekstu gry do weryfikacji.
Zastanawiasz się, jak zrobić grę mobilną w bibliotece w jak najkrótszym czasie? W takim przypadku sięgnij po klasyczne historie, legendy, baśnie lub samodzielnie stwórz historię, tak jak to zrobiła na przykład Biblioteka pod Atlantami w Wałbrzychu lub Lęborku. W ten sposób odchodzi czas potrzebny na dialog z wydawnictwem i autorem.
Fabuła i dobre pytania to podstawa
Myśl o swojej grze jak o wielowątkowej książce, w której gracz może podejmować decyzje i wpływać na przebieg akcji. Jeśli planujesz opierać grę na literaturze, zadbaj o to, aby zakończenie i większość akcji odbiegały od tej, przedstawionej przez autora. Wierni czytelnicy muszą także zostać zaskoczeni.
Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej postaci, w którą wcieli się gracz. Czy będzie to pomocnik, zastępca, adept głównego bohatera książki? A może postać zaczerpnięta z historii, choć w takim przypadku istnieje ryzyko, że graczowi będzie ciężej wczuć się w postać.
Zastanów się nad możliwym przebiegiem gry. Na jakie problemy natrafi gracz, jaki będzie poziom rozgrywki, a także długość trasy i czas gry. Czy rozgrywkę planujesz w terenie, czy w budynku biblioteki? Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego poziomu trudności – zarówno zbyt trudna, jak i za łatwa rozgrywka irytują uczestników. Poszczególne etapy gry rozpisz najpierw na samoprzylepnych kartkach, aby dobrze zaplanować przebieg fabuły i elastycznie zmieniać koncepcje w trakcie tworzenia. Finalnie scenariusz rozrysuj na kartce w formie rozgałęziającego się drzewka.
Gra to nie sprawdzian w szkole. Pamiętaj, aby zadbać o ciekawe pytania i odpowiedzi. Dobrze sprawdzają się wszelkie zadania kreatywne (np. wymyśl nazwę), pytania odwołujące się do konkretnej okolicy (znajdź, zobacz, policz, zrób zdjęcie), rozpoznawanie dźwięków, proste działania matematyczne, rebusy, rozsypanki wyrazowe i inne formy quizowe. Aplikacja Action Track daje wiele możliwości zabawy tekstem, dźwiękiem, obrazem oraz wideo i tylko od kreatywności twórcy zależy sposób zapytania o dane zagadnienie.
Kiedy premiera gry?
Doświadczenia twórców gier pokazują, że… nie ma złej pory na grę! Okazuje się, że sama atrakcyjność gry (zwłaszcza zwiększona nagrodami) przyciąga graczy także podczas jesiennej, zmiennej pogody czy w palącym słońcu! Aby polepszyć komfort graczy możesz zapewnić im ciepłe napoje na końcu trasy w bibliotece lub stację z wodą podczas rozwiązywania zagadek w środku lata.
Co do pory przeprowadzania gry, to ile twórców, tyle pomysłów na organizację wydarzenia. W najbardziej swobodnej formie informujemy wcześniej graczy o przedziale czasowym, podczas którego mogą dołączyć. Jeśli zależy nam np. na większej kontroli liczby graczy – wprowadzamy zapisy. Ustalenia te muszą znaleźć się w regulaminie gry.
Od grupy docelowej zależy czas przeprowadzenia gry. Studenci i dorośli chętnie dołączają popołudniami i wieczorami. Gry familijne najlepiej sprawdzają się w weekendy, we wczesnych godzinach popołudniowych. Jeśli gra przeznaczona jest dla szkół, które zadeklarowały chęć udziału – gra może zostać przeprowadzona w czasie lekcji.
Jak zrobić grę mobilną w bibliotece?
Problemy pogodowe odchodzą podczas przeprowadzania rozgrywki w murach biblioteki czy innej placówki. W tym modelu rezygnujemy z lokalizacji GPS. Aplikacja Action Track umożliwia nam zastosowanie opcji flow (w której zadania pojawiają się po sobie automatycznie) lub kodów QR, skanowanych podczas gry. Ostatnia z opcji daje zupełnie nowe możliwości, ponieważ samo odszukiwanie kodu może być świetną zabawą, np. kartka ukryta w odpowiedniej książce.
Gra taka stanowi świetną alternatywę dla zadań w terenie podczas zimowych, długich miesięcy. Poza tym model ten wymaga mniejszej liczby personelu oraz jest pod wieloma względami łatwiejszy do przygotowania organizacyjnie. Jest to także wspaniała reklama dla biblioteki, której zależy na promocji swojej lokalizacji. Z tego względu np. Filia 12 MBP we Wrocławiu przeprowadza gry w bibliotece i na terenie Dworca Głównego, gdzie się znajduje.
Podczas przeprowadzania gier w placówce wykorzystaj rekwizyty, które uatrakcyjnią rozgrywkę. Pamiętaj także o wpleceniu zadań z wykorzystaniem dobrze dobranych, atrakcyjnych tytułów książek. Niech nawet przypadkowi gracze zobaczą, jak ciekawy księgozbiór posiadamy.
Zastanawiasz się, jak zrobić grę mobilną w bibliotece przy niewielkim metrażu? Bardzo mała powierzchnia biblioteki nie stanowi tutaj problemu. Jeśli pozwala na to infrastruktura – kody mogą znajdować się także poza lokalem placówki – na korytarzach, holach czy w zaprzyjaźnionych instytucjach, które znajdują się w tym samym budynku. Gdy gra ma zostać ograniczona tylko do niewielkiej biblioteki, rozważ zapisy poszczególnych grup, np. w odstępach półgodzinnych.
Pamiętaj także, że korzystając z licencji Action Track możesz stworzyć mini gry, które stanowić będą wizytówkę placówki, a także uatrakcyjniać lekcje biblioteczne, prowadzone na co dzień z uczniami szkół.
Cały czas pamiętaj o promocji
Już od samego początku zadbaj o odpowiednią promocję wydarzenia. Choć większy budżet na promocję jest mile widziany, to możesz przyciągnąć wielu graczy również przy ograniczonych środkach. Zaplanuj atrakcyjne materiały graficzne, które w formie elektronicznej lub drukowanej będą promować wydarzenie. Nie zapomnij przede wszystkim o własnej, aktywnej promocji w portalach społecznościowych oraz na stronach WWW informujących o wydarzeniach odbywających się w mieście. Spróbuj zainteresować media, o ile nie zostały one wcześniej zadeklarowane jako patroni medialni. Świetnie sprawdza się także promocja w placówkach oświatowych, ale przede wszystkim bezpośrednie zachęcanie czytelników podczas odwiedzin w bibliotece. Po pierwszej udanej grze zyskasz grono stałych graczy, którzy będą dopytywać niecierpliwie o kolejne atrakcje w bibliotece.