Home » BLISKO 2023: zainspiruj się!

Właśnie ogłoszono nabór do programu dotacyjnego BLISKO, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa! Zachęcamy do zainspirowania się i niezwłocznego przystąpienia do działania. Przygotowaliśmy klarowną analizę regulaminu programu BLISKO 2023. Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z dotacji zapraszamy na bezpłatne webinarium, podczas którego Małgorzata Mostek w jasny i czytelny sposób opowie o najważniejszych założeniach programu. Grywalizacja literatury może być jednym z pomysłów na proczytelnicze projekty animacyjno-edukacyjne, zainspiruj się wyjątkowymi realizacjami. 

BLISKO: partnerstwo i aktywizacja

Celem programu jest wzmacnianie roli biblioteki jako trzeciego miejsca, a główną ideą programu – nawiązywanie partnerstw między instytucjami i organizacjami działającymi w okolicy. Podejmowane działania będą więc służyć całej społeczności: ze szkoleń mogą skorzystać nie tylko pracownicy biblioteki, ale także muzealnicy, aktywiści i nauczyciele. Biblioteka ma stanowić fundament, na którym lokalna społeczność będzie budować swoje życie kulturalne.
Wzięcie udziału w programie umożliwia pozyskanie środków na realizację ciekawych zadań i wzbogacenie oferty kulturalnej w miejscowości. Jednym z takich zadań może być gamifikacja – a program umożliwia dwojakie jej wykorzystanie: jako podniesienie kompetencji pracowników i partnerów oraz jako formę aktywizacji lokalnej społeczności.

Gamifikacja jako narzędzie dla Twojej biblioteki i partnerów

Wdrożenie gamifikacji w instytucji kultury otwiera szereg możliwości: instytucja zyskuje narzędzie, dzięki któremu może tworzyć atrakcyjną i ciekawą ofertę dla swojej społeczności. Bibliotekarze zyskują możliwość gamifikowania literatury i promowania czytelnictwa, muzealnicy mogą ożywić wystawy, a nauczyciele otrzymują nowe, skuteczne narzędzie edukacyjne.

Turek

W takim wdrożeniu może wziąć udział do piętnastu osób z różnych instytucji współpracujących z biblioteką w ramach programu BLISKO. W Miejskiej Bibliotece w Turku byli to bibliotekarze, muzealnicy, nauczyciele i członkowie stowarzyszeń promujących kulturę. Podczas szkolenia stworzyli grę o ruchu poetyckim w Turku, która służyła później uczniom Turkowskich szkół i mieszkańcom.

Samo szkolenie było też wartościowym przeżyciem: to jedna z niewielu okazji, by działacze kultury mogli spotkać się w jednym miejscu, wymienić doświadczeniami i pomysłami, nawiązać współpracę. Okazało się, że to był klucz do sukcesu: przedstawiciele różnych instytucji doskonale uzupełniali nawzajem swoją wiedzę o miejscowych poetach (warto zaznaczyć, że jeden z tych poetów był też uczestnikiem warsztatów!). Efektem szkolenia była gra „Tajemnica zaginionych wersetów”.

Aktywizacja lokalnej społeczności poprzez gry i warsztaty

Drugą możliwością jest wykorzystanie gamifikacji jako sposobu aktywizacji lokalnej społeczności. Najlepiej zrobić to poprzez warsztaty projektowania gier, w których weźmie udział np. młodzież z partnerskiej szkoły.

Polkowice

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Polkowicach do udziału w warsztatach zaprosiła uczennice z mieszczącego się w tym samym budynku Zespołu Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy. Licealistki stworzyły grę opartą na słowiańskich motywach i nawiązały w niej do pobliskiego grodziska. Biblioteka poszła jednak o krok dalej i premierę gry wykorzystała do przeprowadzenia diagnozy.

Ponieważ start i metę umiejscowiłyśmy na polkowickim rynku, bibliotekarze mieli możliwość spotkania się z osobami, które zazwyczaj do biblioteki nie zaglądają – bo jest im nie po drodze. Towarzysząca rozgrywce flaga przyciągała uwagę przechodniów, którzy zatrzymywali się i dopytywali, co ciekawego się dzieje. A bibliotekarki to zainteresowanie wykorzystywały, przeprowadzając ankiety diagnozujące potrzeby społeczności.

Kwidzyn

Lokalne dziedzictwo wykorzystano także w Kwidzynie. Młodzież zaproszona przez Bibliotekę Miejsko-Powiatową w Kwidzynie stworzyła grę o historii swojego miasta. A ta historia ma kryje w sobie wiele tajemnic… Warsztaty okazały się strzałem w dziesiątkę. Młodzież nie tylko świetnie się bawiła, ale zdobyła także sporo przydatnej wiedzy, o czym opowiada w materiale przygotowanym przez bibliotekę.

W premierowej rozgrywce, mimo długiej trasy oraz niesprzyjającej pogody, wzięło udział prawie 150 drużyn! Frekwencja była więc bardzo zadowalająca, a gracze (najmłodsi mieli zaledwie kilka lat) zwiedzali swoje miasto i poznawali jego historię.

Obejrzyj relację z premiery gry, która odbyła się w czasie Nocy Bibliotek! 


Lokalność była także punktem wyjścia warsztatów i gry organizowanych przez Miejsko-Gminną Bibliotekę Publiczną w Sompolnie. Młodzież z partnerskich szkół poznawałam w czasie warsztatów ważne dla lokalnej społeczności osoby i odkrywała historię swojego miasta. O warsztatach i grze zrealizowanych w Sompolnie w ramach programu dotacyjnego Blisko możesz poczytać tutaj.

Puck

Bogactwo miejscowego dziedzictwa wykorzystała także Biblioteka Publiczna im. Zaślubin Polski z Morzem w Pucku. W ramach projektu P.U.C.K. – Poznajemy Unikatowe Cuda Kaszub – młodzież z puckiej szkoły podstawowej odkrywała mitologię i demonologię kaszubską. Stworzona przez zdolnych uczniów gra była jednym z elementów organizowanego w bibliotece Halloween. Gracze podążali ulicami swojego miasta, odkrywając jego historię i postacie z nim związane na przestrzeni dziejów, a także poznając kaszubskie dziedzictwo.

BLISKO, czyli Biblioteka, Lokalność, Inicjatywy, Społeczność, Kooperacja, Oddolność.

Wszystkie opisane projekty łączą ze sobą dwa elementy: gamifikacja, jako świetne narzędzie animacyjno-edukacyjne, oraz poszukiwanie inspiracji w lokalności. Lokalność jest niezwykle plastycznym tworzywem. Kryje w sobie niesamowite historie, a czasem nawet zagadki i tajemnice (jak w Kwidzynie). Buduje nasze korzenie, które nierzadko sięgają bardzo głęboko w przeszłość (jak w kaszubskim Pucku). Lokalność to także ludzie kształtujący zarówno historię, jak i teraźniejszość (jak w Sompolnie), bywa zaskakująca – bo kto spodziewałby się tak żywego ruchu poetyckiego w niewielkim Turku? Lokalność może być siłą, twórczym napędem. Warto o nią zadbać – i takim działaniom sprzyja właśnie program BLISKO.

Weź udział z bezpłatnym webinarium i dowiedz się jak zdobyć nawet 140 tys. złotych na działania edukacyjno-animacyjne promujące czytelnictwo!

 

Webinarium "BLISKO w pytaniach i odpowiedziach"

Chcesz wziąć udział w konkursie BLISKO 2023, ale zastanawiasz się:

  • czy dobrze rozumiesz zapisy regulaminu?
  • czy Twój pomysł na projekt spełnia cele i zasady programu?
  • czy Twoje wydatki mieszczą się w kryteriach kosztów kwalifikowanych?

Specjalnie dla Was zebraliśmy najczęstsze pytania, które zadajecie nam w związku z konkursem BLISKO. I mamy dla Was odpowiedzi! Nasza ekspertka, Małgorzata Mostek, poruszy wszystkie najważniejsze tematy podczas webinarium.

Chcesz zadać nam pytanie, które omówimy podczas tego spotkania? Napisz do nas lub zadzwoń!

Webinarium ma charakter informacyjny. Fundacja Good Culture i Good Books nie są operatorami konkursu „BLISKO 2023”. Operatorem konkursu jest Narodowe Centrum Kultury. Oficjalne informacje o programie znajdują się na stronie: nck.pl.

Zapisz się!

Chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu partnerstw? A może myślisz o stworzeniu własnej mobilnej gry terenowej w ramach programu BLISKO? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]