Właśnie ogłoszono nabór do programu dotacyjnego BLISKO, organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa! Zachęcamy do zainspirowania się i niezwłocznego przystąpienia do działania. Przygotowaliśmy klarowną analizę regulaminu programu BLISKO 2023. Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z dotacji zapraszamy na bezpłatne webinarium, podczas którego Małgorzata Mostek w jasny i czytelny sposób opowie o najważniejszych założeniach programu. Grywalizacja literatury może być jednym z pomysłów na proczytelnicze projekty animacyjno-edukacyjne, zainspiruj się wyjątkowymi realizacjami.
BLISKO: partnerstwo i aktywizacja
Celem programu jest wzmacnianie roli biblioteki jako trzeciego miejsca, a główną ideą programu – nawiązywanie partnerstw między instytucjami i organizacjami działającymi w okolicy. Podejmowane działania będą więc służyć całej społeczności: ze szkoleń mogą skorzystać nie tylko pracownicy biblioteki, ale także muzealnicy, aktywiści i nauczyciele. Biblioteka ma stanowić fundament, na którym lokalna społeczność będzie budować swoje życie kulturalne.
Wzięcie udziału w programie umożliwia pozyskanie środków na realizację ciekawych zadań i wzbogacenie oferty kulturalnej w miejscowości. Jednym z takich zadań może być gamifikacja – a program umożliwia dwojakie jej wykorzystanie: jako podniesienie kompetencji pracowników i partnerów oraz jako formę aktywizacji lokalnej społeczności.
Gamifikacja jako narzędzie dla Twojej biblioteki i partnerów
Wdrożenie gamifikacji w instytucji kultury otwiera szereg możliwości: instytucja zyskuje narzędzie, dzięki któremu może tworzyć atrakcyjną i ciekawą ofertę dla swojej społeczności. Bibliotekarze zyskują możliwość gamifikowania literatury i promowania czytelnictwa, muzealnicy mogą ożywić wystawy, a nauczyciele otrzymują nowe, skuteczne narzędzie edukacyjne.
Turek
W takim wdrożeniu może wziąć udział do piętnastu osób z różnych instytucji współpracujących z biblioteką w ramach programu BLISKO. W Miejskiej Bibliotece w Turku byli to bibliotekarze, muzealnicy, nauczyciele i członkowie stowarzyszeń promujących kulturę. Podczas szkolenia stworzyli grę o ruchu poetyckim w Turku, która służyła później uczniom Turkowskich szkół i mieszkańcom.
Samo szkolenie było też wartościowym przeżyciem: to jedna z niewielu okazji, by działacze kultury mogli spotkać się w jednym miejscu, wymienić doświadczeniami i pomysłami, nawiązać współpracę. Okazało się, że to był klucz do sukcesu: przedstawiciele różnych instytucji doskonale uzupełniali nawzajem swoją wiedzę o miejscowych poetach (warto zaznaczyć, że jeden z tych poetów był też uczestnikiem warsztatów!). Efektem szkolenia była gra „Tajemnica zaginionych wersetów”.
Aktywizacja lokalnej społeczności poprzez gry i warsztaty
Drugą możliwością jest wykorzystanie gamifikacji jako sposobu aktywizacji lokalnej społeczności. Najlepiej zrobić to poprzez warsztaty projektowania gier, w których weźmie udział np. młodzież z partnerskiej szkoły.
Polkowice
Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Polkowicach do udziału w warsztatach zaprosiła uczennice z mieszczącego się w tym samym budynku Zespołu Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy. Licealistki stworzyły grę opartą na słowiańskich motywach i nawiązały w niej do pobliskiego grodziska. Biblioteka poszła jednak o krok dalej i premierę gry wykorzystała do przeprowadzenia diagnozy.
Ponieważ start i metę umiejscowiłyśmy na polkowickim rynku, bibliotekarze mieli możliwość spotkania się z osobami, które zazwyczaj do biblioteki nie zaglądają – bo jest im nie po drodze. Towarzysząca rozgrywce flaga przyciągała uwagę przechodniów, którzy zatrzymywali się i dopytywali, co ciekawego się dzieje. A bibliotekarki to zainteresowanie wykorzystywały, przeprowadzając ankiety diagnozujące potrzeby społeczności.
Kwidzyn
Lokalne dziedzictwo wykorzystano także w Kwidzynie. Młodzież zaproszona przez Bibliotekę Miejsko-Powiatową w Kwidzynie stworzyła grę o historii swojego miasta. A ta historia ma kryje w sobie wiele tajemnic… Warsztaty okazały się strzałem w dziesiątkę. Młodzież nie tylko świetnie się bawiła, ale zdobyła także sporo przydatnej wiedzy, o czym opowiada w materiale przygotowanym przez bibliotekę.
W premierowej rozgrywce, mimo długiej trasy oraz niesprzyjającej pogody, wzięło udział prawie 150 drużyn! Frekwencja była więc bardzo zadowalająca, a gracze (najmłodsi mieli zaledwie kilka lat) zwiedzali swoje miasto i poznawali jego historię.
Obejrzyj relację z premiery gry, która odbyła się w czasie Nocy Bibliotek!
Lokalność była także punktem wyjścia warsztatów i gry organizowanych przez Miejsko-Gminną Bibliotekę Publiczną w Sompolnie. Młodzież z partnerskich szkół poznawałam w czasie warsztatów ważne dla lokalnej społeczności osoby i odkrywała historię swojego miasta. O warsztatach i grze zrealizowanych w Sompolnie w ramach programu dotacyjnego Blisko możesz poczytać tutaj.
Puck
Bogactwo miejscowego dziedzictwa wykorzystała także Biblioteka Publiczna im. Zaślubin Polski z Morzem w Pucku. W ramach projektu P.U.C.K. – Poznajemy Unikatowe Cuda Kaszub – młodzież z puckiej szkoły podstawowej odkrywała mitologię i demonologię kaszubską. Stworzona przez zdolnych uczniów gra była jednym z elementów organizowanego w bibliotece Halloween. Gracze podążali ulicami swojego miasta, odkrywając jego historię i postacie z nim związane na przestrzeni dziejów, a także poznając kaszubskie dziedzictwo.
BLISKO, czyli Biblioteka, Lokalność, Inicjatywy, Społeczność, Kooperacja, Oddolność.
Wszystkie opisane projekty łączą ze sobą dwa elementy: gamifikacja, jako świetne narzędzie animacyjno-edukacyjne, oraz poszukiwanie inspiracji w lokalności. Lokalność jest niezwykle plastycznym tworzywem. Kryje w sobie niesamowite historie, a czasem nawet zagadki i tajemnice (jak w Kwidzynie). Buduje nasze korzenie, które nierzadko sięgają bardzo głęboko w przeszłość (jak w kaszubskim Pucku). Lokalność to także ludzie kształtujący zarówno historię, jak i teraźniejszość (jak w Sompolnie), bywa zaskakująca – bo kto spodziewałby się tak żywego ruchu poetyckiego w niewielkim Turku? Lokalność może być siłą, twórczym napędem. Warto o nią zadbać – i takim działaniom sprzyja właśnie program BLISKO.
Weź udział z bezpłatnym webinarium i dowiedz się jak zdobyć nawet 140 tys. złotych na działania edukacyjno-animacyjne promujące czytelnictwo!
Chcesz wziąć udział w konkursie BLISKO 2023, ale zastanawiasz się:
- czy dobrze rozumiesz zapisy regulaminu?
- czy Twój pomysł na projekt spełnia cele i zasady programu?
- czy Twoje wydatki mieszczą się w kryteriach kosztów kwalifikowanych?
Specjalnie dla Was zebraliśmy najczęstsze pytania, które zadajecie nam w związku z konkursem BLISKO. I mamy dla Was odpowiedzi! Nasza ekspertka, Małgorzata Mostek, poruszy wszystkie najważniejsze tematy podczas webinarium.
Chcesz zadać nam pytanie, które omówimy podczas tego spotkania? Napisz do nas lub zadzwoń!