Aplikacje w edukacji ekologicznej to szansa na zaangażowanie młodych ludzi w ochronę przyrody i zachowanie jej dziedzictwa. Smartfon nie służy tylko do komunikacji. Jest źródłem rozrywki oraz narzędziem do nauki i pracy, dlatego warto w pełni wykorzystać możliwości tego narzędzia. Jedną z takich możliwości jest grywalizacja edukacji i turystyki.
Aplikacje mobilne w edukacji ekologicznej: grywalizacja
Tajemnica, przygoda, rozwiązywanie zagadek… brzmi ciekawie? Oczywiście! Dzięki wprowadzeniu elementów gier do mobilnych przewodników i aplikacji edukacyjnych zwiedzanie i nauką stają się o wiele ciekawsze!
Dobrym przykładem jest aplikacja Białowieskiego Parku Narodowego. Poza opisami szlaków użytkownicy znajdą tutaj również m.in. opatrzony fotografiami atlas lokalnej fauny. Co ciekawe, za pomocą opcji szybkiego udostępnienia, w przypadku spotkania z jednym z dzikich mieszkańców puszczy, faktem tym można szybko podzielić się ze znajomymi w mediach społecznościowych bezpośrednio z aplikacji. Dodatkowo, użytkownicy gotowi na przygodę mogą wziąć udział w 3 specjalnie przygotowanych, wirtualnych questach. Są to gry terenowe przystosowane zarówno dla młodszych, jak i starszych odbiorców. Ci, którzy wykażą się spostrzegawczością i prawidłowo rozwiążą wszystkie zagadki, mogą liczyć nie tylko na znalezienie wirtualnego skarbu, ale również na dyplom.
Będąc przy terenach pogranicza, należy wspomnieć również aplikację „Przygoda w górach”. Ten mobilny przewodnik przyda się wszystkim odwiedzającym pogranicze polsko-czesko-niemieckie: od rejonu Oppach i Zittau, przez część Republiki Czeskiej, aż po niezwykle popularne tereny obejmujące Świeradów Zdrój (Góry Izerskie) i Szklarską Porębę (Karkonosze) na Dolnym Śląsku. Ta aplikacja również została urozmaicona o gry terenowe i multimedialne zagadki, które urozmaicą zwiedzanie. Tego typu rozwiązania są atrakcyjne szczególne dla rodzin z dziećmi i wycieczek szkolnych.
Mobilne przewodniki w polskich parkach narodowych
Aplikacje towarzyszące zwiedzaniu to nowoczesny sposób angażowania odwiedzających. Niektóre z polskich parków narodowych już wdrożyły rozwiązania w postaci aplikacji mobilnych. Są one dostępne do bezpłatnego pobrania z popularnych sklepów z aplikacjami (Google Play na Androidzie i AppStore na telefonach Apple). Poleski Park Narodowy, wspólnie z gminą Urszulin, stworzył mobilną aplikację „Urszulin, po pracy Polesie”. Zawiera ona opisy ścieżek i szlaków turystycznych oraz informacje o atrakcjach regionu. Ciekawym urozmaiceniem jest wbudowana w aplikację opcja posłuchania odgłosów ptaków.
Z kolei aplikacja Bieszczady & MRB Karpaty Wschodnie oferuje funkcje przydatne w zwiedzaniu aż 3 połączonych obszarów. Są to Bieszczadzki Park Narodowy, Użański Park Narodowy oraz Park Narodowy Połoniny. Poza bazą tras i atrakcji aplikacja oferuje m.in. encyklopedię, możliwość zobaczenia już nieistniejących obiektów w technologii 3D oraz panoramy sferyczne, które znacznie ułatwiają zlokalizowanie najważniejszych okolicznych szczytów.
Fińska technologia ActionTrack i gamifikacja edukacji ekologicznej
Młodzież to trudny odbiorca oferty edukacyjnej instytucji chroniących dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe poszczególnych regionów. Przedstawiciele tzw. „pokolenia Z” (urodzeni po 2000 r.) kochają gry. Świat postrzegają w dużej mierze przez pryzmat treści publikowanych w intrenecie. Z tego względu smartfon jest ich głównym narzędziem poznawczym. Dlatego tak ważnym trendem wykorzystywanym w edukacji tej grupy odbiorców jest edutainment, czyli nauka przez zabawę.
Tego typu rozwiązania, także w edukacji ekologicznej, z powodzeniem stosowane są m.in. w Finlandii – i to już od ponad 10 lat. W tamtejszych szkołach na co dzień wykorzystuje się narzędzia, które motywują uczniów do ruchu na świeżym powietrzu. Pozwalają także na niestandardowe zdobywanie wiedzy – z dala od szkolnej ławki.
Wspólnie z fińskim Team Action Zone opracowaliśmy metodykę oraz narzędzia pozwalające edukatorom przyrodniczym skutecznie i samodzielne generowanie ścieżek i szlaków dydaktycznych w formie mobilnych gier terenowych, które angażują młodego odbiorcę.
Stwórz z nami własną eko-grę!
Mamy bogate doświadczenie w realizacji mobilnych gier edukacyjnych. Przykładem zrealizowanych przez nas projektów gier o tematyce ekologicznej są m.in gra Wpław po skarb, napisana wraz z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Rybniku czy gra Zielony Kapturek realizowana w Miejskiej Bibliotece Publicznej we Wrocławiu. Tematykę ekologii wykorzystała także Miejska Biblioteka Publiczna w Gliwicach w grze Bądź EKO na wakacje!