Home » Warsztaty projektowania gier wielkoformatowych w bibliotece w Jabłoniu

Gdzie swój początek ma książka? Czy zaczyna się od pomysłu? A może w pierwszej chwili najważniejsza jest, najdrobniejsza nawet, inspiracja? Co jest istotniejsze – danie upustu fantazji, czy może umiejętne snucie wciągającej narracji? Na te i wiele innych pytań związanych z procesem twórczym postanowili odpowiedzieć uczestnicy dwudniowych warsztatów z projektowania wielkoformatowej gry planszowej, które odbyły się w dniach 6-7 czerwca. 

Dzień 1: gramy, analizujemy, wnioskujemy

Najpierw uczestnicy poznali krótką historią gier i ich rolę w kulturze. Zwróciliśmy szczególną uwagę na rozwój sposobów umieszczania w grach elementów fabularnych i dostosowywania do nich odpowiednich mechanik. Następnie uczestnicy poznali różnorodne mechaniki gier planszowych, rozgrywając w grupach kilka partii wybranych planszówek. Graliśmy w różne gry – od typowo imprezowych i rozrywkowych gier, po bardziej złożone produkcje, w których ważną rolę odgrywa element fabularny. Uczestnicy zostali także zapoznani z różnymi schematami tworzenia gier planszowych, z których korzystają znani w Polsce twórcy. Następnie, po rozgrywce, przyszedł czas na przeanalizowanie poszczególnych elementów. Głównie pod kątem jej celu, przebiegu rozgrywki i sposobów jej urozmaicenia. Uczestnicy uczyli się w ten sposób patrzeć na grę z perspektywy jej projektanta, a nie gracza.

Dzień 2: Tworzymy i projektujemy

Kolejny dzień warsztatów rozpoczęliśmy od intensywnej pracy nad zarysem tematycznym gry, mając na uwadze, iż ma ona dotyczyć kwestii związanych z literaturą. Zaprezentowałem uczestnikom prototyp przygotowanej wcześniej planszy, który stanowił ramę, w którą należało wpisać wizję na grę. Uczestnicy zdecydowali, że rozgrywka będzie opowiadać o losach kilku postaci, a zadaniem graczy będzie kolekcjonowanie różnych elementów. Praca odbywała się w grupach, a każda z nich miała za zadanie opracować poszczególny element rozgrywki. Po każdym etapie pracy przenosiliśmy wizje uczestników na plansze i testowaliśmy je. Każda aktywność ukierunkowana na stworzenie poszczególnych elementów gry była poprzedzona różnymi ćwiczeniami. Ponieważ ustaliliśmy, że gra będzie polegała na stworzeniu opowieści, to zadaniem uczestników było kreatywne tworzenie krótkich historii. Robili to, wykorzystując „kości opowieści”. Elementy rozgrywki zostały zaadaptowane przez uczestników do ich własnego konceptu.

W ostateczności powstała gra, poświęcona tworzeniu opowieści, w której każdy z graczy ma szansę zostać autorem lub autorką najwybitniejszego dzieła literackiego w historii. Jedyne, co może ich powstrzymać, to ograniczenia własnej wyobraźni… no i pewne literackie potwory, które mogą napotkać po drodze. Komu uda się stworzyć wybitną historię? 

 

Stwórz własną grę wielkoformatową

Chcesz stworzyć własną grę dla swojej instytucji? Skontaktuj się z nami!

     

     

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]