Planszowe gry wielkoformatowe – spektakularna forma edukacji historycznej
Planszowa gra wielkoformatowa to dosłownie i w przenośni duże wydarzenie w każdej instytucji. Gra, której plansza zajmuje przestrzeń sali czy trawnika, angażuje graczy fizycznie, zmusza do współpracy i, co najważniejsze, osadza fabułę w realiach historycznych, które chce przekazać biblioteka. Taka forma edukacji sprawdza się znakomicie podczas realizacji projektów, w ramach lokalnych wydarzeń rocznicowych, festynów czy warsztatów historycznych.
Case Studies:
Helskie drogi – to przykład gry, która w widowiskowy sposób opowiada o historii Półwyspu Helskiego, odzwierciedlając jego strategiczne znaczenie i codzienne życie mieszkańców. Udowadnia, że planszowa gra wielkoformatowa może być potężnym narzędziem popularyzacji wiedzy regionalnej. Dowiedz się więcej o grze „Helskie drogi”.
Poszukiwacze pocztówek – ta gra to doskonały sposób na zgłębienie historii miasta poprzez ikonografię i archiwalia. Gracze, poszukując pocztówek, poznają dawny układ urbanistyczny, architekturę oraz przemiany społeczne. Świetny przykład na to, jak biblioteka może wciągnąć uczestników w odkrywanie lokalnej przeszłości. Przeczytaj o grze „Poszukiwacze pocztówek”.
Gry mobilne ActionTrack – interaktywne gry historyczne w bibliotece i w terenie
Dla bibliotek, które chcą wyjść ze swoim programem edukacyjnym poza mury budynku, idealnym rozwiązaniem są gry mobilne w technologii ActionTrack. Tego typu gra to interaktywny spacer po okolicy, w którym historię poznaje się, rozwiązując zadania w konkretnych punktach miasta. To doskonały sposób na włączenie w historię regionalną otoczenia biblioteki – pomników, skwerów, budynków i ulic. Rozgrywka w znajomej przestrzeni łączy naukę, ruch i emocje.
Case Studies:
Afera – to gra mobilna, która angażuje uczestników w intrygę osadzoną w realiach PRL. Fabuła czerpie z autentycznego zdarzenia: kradzieży kartek żywnościowych z bielskiej Społem PSS. W tamtych czasach były one de facto drugą walutą. Gracze, przemierzając miasto z aplikacją, mają szansę rozwikłać tę zagadkę, jednocześnie poznając mniej znane fakty i lokalizacje związane z życiem codziennym w PRL-u. Dowiedz się więcej o grze „Afera”.
Szybujemy – Spacer historyczny po Starachowicach – ta gra to z kolei przykład, jak skutecznie wykorzystać ActionTrack do opowiadania historii lokalnego przemysłu (w tym przypadku zakładów lotniczych) i ważnych dla regionu postaci. Uczestnicy dosłownie „spacerują” przez historię, poznając swoje miasto z nowej perspektywy. Przeczytaj o grze „Szybujemy”.
Dlaczego warto wprowadzać gry historyczne w bibliotece?
Wprowadzenie gier historycznych w bibliotece to inwestycja w nowoczesny model edukacji, który naturalnie łączy zdobywanie wiedzy z pozytywnym doświadczeniem zabawy. Zarówno planszowa gra wielkoformatowa, jak i dynamiczna mobilna gra terenowa pozwalają instytucjom kultury na skuteczne pozycjonowanie się jako miejsca innowacyjne, otwarte i atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorców. Dodatkowo tego typu działania integrują społeczność i wzmacniają lokalną tożsamość.
Good Games od lat wspiera biblioteki, muzea i domy kultury w tworzeniu angażujących projektów edukacyjnych. Nasz zespół pomoże Ci opracować scenariusz, który wykorzysta lokalne wątki historyczne i przekształci je w emocjonującą grę – mobilną lub planszową. Efektem jest żywa lekcja historii, która angażuje uczestników niezależnie od wieku.
Zacznijmy tworzyć historię razem!
Masz pomysł na grę o historii swojego regionu? Jeśli Twoja biblioteka, muzeum lub centrum kultury jest zainteresowane wdrożeniem innowacyjnej metody edukacyjnej, skontaktuj się z Good Games wypełniając poniższy formularz. Specjalizujemy się w projektowaniu i tworzeniu historycznych gier – zarówno widowiskowych planszowych gier wielkoformatowych, jak i angażujących gier mobilnych w technologii ActionTrack.
Zacznijmy tworzyć historię razem – w Twojej bibliotece.

