Twoja biblioteka – miejsce, gdzie nauka spotyka emocje
Czy Twoja biblioteka może stać się przestrzenią, gdzie poznawanie lokalnej historii i nauka stają się emocjonującym doświadczeniem?

Mobilna gra miejska w Sieradzu
Wyobraź sobie grupę dzieci, które z entuzjazmem rzucają wielką, kolorową kostką do gry. Z wypiekami na twarzach przesuwają pionki po planszy, całkowicie pochłonięte emocjonującą rozgrywką. Nawet nie zauważają, że właśnie poznają życiorys i dokonania jednego z najwybitniejszych polskich naukowców. Kilkadziesiąt kilometrów dalej młodzież z telefonami w dłoniach biegnie do kolejnego punktu – miejsca pamięci, gdzie za pomocą mobilnej gry odkrywają wydarzenia sprzed dwustu lat. Tak wygląda współczesna edukacja przez doświadczenie – jest dynamiczna, angażująca i gwarantuje wiele emocji.
Takie projekty realizują biblioteki i instytucje kultury w całej Polsce. Teraz możesz do nich dołączyć – dzięki nowym programom dotacyjnym Ministerstwa Edukacji Narodowej na 2025 rok: „Nasze tradycje” oraz „Odkrywcy”.
„Nasze tradycje” i „Odkrywcy” – programy MEN na 2025 r.
Oba programy oferują wsparcie m.in. dla bibliotek, domów kultury i organizacji pozarządowych, które chcą stworzyć innowacyjne, interaktywne pomoce dydaktyczne oraz organizować pozaszkolne warsztaty edukacyjne. To doskonały moment, by sięgnąć po dofinansowanie na zrealizowanie własnej mobilnej gry terenowej lub planszowej gry wielkoformatowej. Gry doskonale wpisują się w ideę nowoczesnej edukacji nieformalnej – łączą naukę z zabawą, aktywizują młodych uczestników, wspierają pracę zespołową i rozwijają kompetencje miękkie.
Weź udział w bezpłatnym webinarium o nowych programach MEN:
Podczas webinarium dowiesz się:
- omówimy cele i główne założenia programów „Nasze tradycje” i „Odkrywcy”,
- przybliżymy kryteria oceny wniosków i podpowiemy, na co warto zwrócić szczególną uwagę,
- podzielimy się pomysłami na działania edukacyjne dopasowane do omawianych programów.
Możesz liczyć na:
- konkretne wskazówki,
- inspiracje i praktyczne przykłady działań,
- sesję pytań i odpowiedzi na żywo.
KLIKNIJ, ABY ZAREZERWOWAĆ MIEJSCE NA WEBINARIUM >>
Zasady programów MEN dla bibliotek na 2025 r.
1) Program „Nasze tradycje”
Termin naboru: 7-28 kwietnia 2025 r.
Okres realizacji zadania: od 5 czerwca do 31 grudnia 2025 r.
Dofinansowanie: 20-500 tys. zł (bez wkładu własnego)
2) Program „Odkrywcy”
Termin naboru: 4-25 kwietnia 2025 r.
Okres realizacji zadania: od 4 czerwca do 31 grudnia 2025 r.
Dofinansowanie: 100 tys. – 1 mln zł (5% wkładu własnego)
Jakie gry możesz stworzyć?
W ramach obu programów możesz zrealizować warsztaty projektowania i wdrożenie:
- planszowej gry wielkoformatowej,
- mobilnej gry terenowej ActionTrack.
W przypadku obu programów świetnie sprawdzą się zarówno warsztaty projektowania planszowej gry wielkoformatowej, jak i mobilnej gry terenowej ActionTrack.

„Tak jak Powstańcy Styczniowi” – gra wielkoformatowa stworzona w Pińczowie
Planszowa gra wielkoformatowa to imponująca plansza o wymiarach 2×3 lub 2×4 metry, wyposażona w dużą kostkę, karty, żetony oraz instrukcję. Wszystkie elementy projektujemy indywidualnie, z myślą o tematyce projektu i potrzebach Twojej instytucji. Tego typu gra świetnie sprawdzi się w edukacji regionalnej lub tematycznej – np. o wybitnych postaciach historycznych i naukowcach. Gra zostaje na stałe w Twojej bibliotece – możesz ją wykorzystać podczas zajęć, imprez okolicznościowych, a nawet wypożyczać.
Mobilna gra terenowa lub miejska to interaktywna rozgrywka dostępna na smartfonach dzięki aplikacji ActionTrack. Gra toczy się w przestrzeni miejskiej, wiejskiej lub przyrodniczej – aktywizuje uczestników dzięki zadaniom i wyzwaniom w konkretnych lokalizacjach.. Gra może funkcjonować przez cały okres trwałości projektu, a także po jego zakończeniu.
Tematyka gier i warsztatów ich projektowania
W zależności od wybranego programu, różnić będzie się tematyka gier, a co za tym idzie warstwa edukacyjna warsztatów.
- „Nasze tradycje” – gry o lokalnych tradycjach, dziedzictwie, rzemiośle, gwarze, kulturze i sztuce.
- „Odkrywcy” – gry o naukach przyrodniczych i ścisłych oraz astronomii i astronautyce, a także o dokonaniach Marii Skłodowskiej-Curie, Jana Czochralskiego i Ignacego Łukasiewicza.
Zainspiruj się! Poznaj przykłady gier zrealizowanych z Good Games:
- Słowianie nad Biebrzą – wielkoformatowa gra o wczesnośredniowiecznej historii regionu zrealizowana we współpracy z Biblioteką Publiczną Gminy Jaświły
- „Przebudzenie Stolemów” – mobilna gra terenowa o demonologii kaszubskiej zrealizowana we współpracy z Biblioteką Publiczną im. Zaślubin Polski z Morzem w Pucku. Biblioteka zdecydowała się wykorzystać grę jako element halloweenowej imprezy „pod patronatem” postaci znanych z kaszubskiego folkloru.
- „Nie)ziemski Łukasiewicz” – gra o polskim wynalazcy i inżynierze, w której uczestnicy podążając za wskazówkami poznawali historię Ignacego Łukasiewicza – przedsiębiorcy, filantropa i wynalazcy.
- „Gdzie jest Skłodowska-Curie” – mobilna gra ActionTrack zrealizowana w ramach projektu „SPINaj naukę” dofinansowanego z programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” Ministra Edukacji i Nauki, zrealizowana we współpracy z Centrum Nauki Experyment w Gdyni:
Dowiedz się więcej:
- Jak wygląda proces projektowania gry wielkoformatowej? >>
- Na czym polegają gry z aplikacją ActionTrack? >>
Kompleksowe wsparcie w realizacji gier od A do Z
Zespół Good Games to doświadczeni projektanci gier edukacyjnych. Wesprzemy Cię na każdym etapie:
- pomożemy dopracować koncepcję gry i dopasować ją do tematyki programu,
- przeprowadzimy kreatywne warsztaty z młodzieżą, podczas których powstanie scenariusz i materiały,
- stworzymy gotowy produkt – grę wielkoformatową lub mobilną,
- przyjedziemy na uroczystą premierę, by poprowadzić pierwszą rozgrywkę.