Home » Jak wpisywać gry do wniosków do programów MKiDN?

Jak wpisywać gry do wniosków do programów MKiDN?

by Gabriela
Opublikowano:
Jak wpisywać gry do wniosków do programów MKiDN?

Gamifikacja czy – bardziej po polsku – grywalizacja to jedna z metod animacji literatury. Przekształcanie tekstów literackich w grę wpisuje się więc idealnie w promocję czytelnictwa, która stanowi trzon dotacyjnych programów ministerialnych dla bibliotek. Pozostaje pytanie, jak wpleść grę w spójny koncept. I jak wpisywać gry do wniosków do programów MKiDN.

Gamifikujemy!

Już samo przekształcenie literatury w grę jest doskonałym punktem wyjścia, szczególnie jeśli bibliotekarze zdecydują się na warsztaty projektowania gier dla młodzieży. Pozwoli to na rozciągniecie projektu w czasie i podzielenie go na kilka współgrających ze sobą części. Aby stworzyć grę, uczestnicy muszą zapoznać się z tekstem wyjściowym – projekt zaczyna się więc od warsztatu poszukiwania źródeł. Czytanie książki pod kątem jej gamifikowania różni się od zwykłej lektury: projektanci gier zwracają uwagę na inne elementy, potrzebują świeżego spojrzenia na temat. Książka zaczyna ożywać.

Po takiej lekturze uczestnicy warsztatów są w stanie tworzyć swoją własną grę, którą następnie prezentują lokalnej społeczności. I to okazja do zrobienia happeningu czy zorganizowania konkursu wśród mieszkańców okolic. Premiera gry może przyjąć rozbudowaną formę – często towarzyszą jej wystawy związane z literaturą, nietypowe zwiedzanie biblioteki albo występy lokalnych grup. Wszystko toczy się oczywiści wokół książki.

Co oprócz gry?

Gra nie musi jednak stanowić podstawy naszego wniosku. Doświadczenia różnych bibliotek z poprzednich lat pokazują, że gra może być idealnym uzupełnieniem innego, większego projektu. Na przykład: festiwalu literackiego. 

Jak zabrać się za organizację festiwalu? Należy zacząć od myśli przewodniej. W Lipnie była to twórczość Stanisława Lema, z którą mieszkańcy zapoznawali się w czasie festiwalu „Czytanie jest świet(l)ne”. Na festiwal składały się różne wydarzenia, z których każde dotyczyło patrona roku 2021. 

Orbitujemy wokół książki

Warsztaty ActionTrack w Lipnie

Poza spotkaniami stricte literackimi biblioteka zaprosiła mieszkańców na wykład Karola Wójcika, pasjonata astronomii, albo na warsztaty robotyki, czy właśnie projektowania gier. Choć punkty programu nie były typowo literackie, wszystkie wprowadzały uczestników w świat twórczości Stanisława Lema, pozwalając na przyjmowanie różnych perspektyw.

Przeczytaj i zobacz relację z warsztatów tworzenia mobilnej gry terenowej na podstawie „Bajek Robotów” w Lipnie! ➔

Projekt został zrealizowany w ramach programu Promocja czytelnictwa.

Czytanie jest fantastyczne!

Wątek twórczości Stanisława Lema pojawił się także podczas festiwalu „Fantastyczna czyTOmania” w Wadowicach. IV edycja Wadowickiego Festiwalu Książki była poświęcona literaturze fantastycznej – której przedstawicielem był przecież patron roku. Motywy z twórczości Stanisława Lema towarzyszyły wykładom popularnonaukowym i konkursowi na ekologiczny statek kosmiczny. 

Gra mobilna w WadowicachPomiędzy wykładami i spotkaniami autorskimi (z takimi przedstawicielami polskiej fantastyki jak Katarzyna B. Miszczuk czy Jakub Ćwiek) uczestnicy festiwalu wzięli udział w premierze terenowej gry mobilnej na podstawie książki „Bank Violettkäfer. Dział Depozytów Nadzwyczajnych” Bartłomieja Juchy. Gra stanowiła więc integralną część większej imprezy.

Zobacz i przeczytaj relację z premiery mobilnej gry terenowej „Fioletowi bankierzy” w Wadowicach ➔

Wadowicki Festiwal Książki został dofinansowany z dotacji w ramach programu Partnerstwo dla książki.

Literatura to nie tylko książki!

Przy planowaniu przedsięwzięcia warto zdać sobie sprawę, że promocja czytelnictwa nie jest jednoznaczna tylko z czytaniem książek. Aby zachęcić nie-czytelników do sięgnięcia po słowo pisane, trzeba odwołać się do tego, co znane i lubiane: do filmu, nauki czy właśnie gier. Literatura nie jest bytem osobnym – ściśle łączy się z innym dziedzinami życia! A to już świetny punkt wyjścia do zrealizowania większego projektu.

Biblioteki w Lipnie i Wadowicach pokazują, że to doskonały sposób na przyciągnięcie mieszkańców do biblioteki. Jeśli zaczniemy od projektowania robotów, przejdziemy potem do wykładu o gwiazdach, a potem zabierzemy wszystkich na wycieczkę śladami zgamifikowanej literatury – mamy spore szanse, by zaktywizować naszą społeczność i zachęcić ich do czytania.

***

Chcesz uwzględnić literacką grę albo warsztaty dla młodzieży w swoim projekcie? Dowiedzieć się więcej o tym, jak wpisywać gry do wniosków do programów MKiDN? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a wtedy my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]