Nazywany “Samotnikiem z Providence” H. P. Lovecraft (1890-1937) jest uznawany za jednego z ojców współczesnej literatury grozy, a nawet horroru w ogóle. Na kartach swoich powieści i opowiadań, z których wiele publikowanych było po raz pierwszy w tanich magazynach rozrywkowych, stworzył złożoną mitologię. Koncentrowała się ona wokół postaci Wielkich Przedwiecznych – potężnych, kosmicznych istot, które niegdyś rządziły światem i ziemią. Teraz czekają w uśpieniu na odpowiedni moment, aby objąć panowanie nad ludzkimi umysłami…
Cthulhu, Ktulu czy Kathulu?
Najbardziej znaną książką Howarda Lovecrafta jest zbiór opowiadań “Zew Cthulhu”. Po raz pierwszy wydana została ona w Polsce przez Wydawnictwo Czytelnik w 1983 r. Obecnie na rynku wydawniczym, za sprawą Wydawnictwa Vesper, dostępne są wszystkie dzieła Samotnika z Providence, również te wcześniej niepublikowane. Wydane zostały w dwóch tomach, za tłumaczenie których odpowiedzialny jest Maciej Płaza. Jego przekład skomplikowanego języka, którym posługiwał się Lovecraft, został doceniony: w 2012 r. tłumacz otrzymał nagrodę “Literatury na Świecie”. Fani Lovecrafta oraz osoby dopiero zaczynające przygodę z jego twórczością mają zatem świetną okazję, aby wrócić lub po raz pierwszy wejść do pełnego szaleństwa i mistycyzmu świata mitów Cthulhu… Tym bardziej, że stworzone przez Lovecrafta uniwersum nieustannie inspiruje twórców seriali, gier komputerowych, fabularnych gier RPG, jak również twórców gier planszowych i karcianych.
Jak poradzić sobie z językowymi łamańcami ze świata mitów? Tłumaczy prof. Bralczyk.
Lovecraft – pisarz, którego popularność wciąż rośnie!
Lovecraft inspirował zarówno współczesnych sobie pisarzy, jak i kolejne pokolenia twórców. Jednym z nich jest Matt Ruff, autor m.in. książki “Kraina Lovecrafta”. Osadzona w USA w latach 50. powieść z gatunku dark fantasy przedstawia przede wszystkim szokującą skalę rasizmu, nie brakuje w niej jednak także magii i licznych nawiązań do mitologii Cthulhu. W Polsce książka ukazała się dopiero w ubiegłym roku, na fali powodzenia serialowej ekranizacji produkcji HBO.
O dużej popularności dzieł Lovecrafta w Polsce zdecydowanie świadczy kampania wydawnictwa Black Monk Games w serwisie Wspieram.to. Jej celem było sfinansowanie tłumaczenia nowej edycji klasycznego systemu RPG “Zew Cthulhu” (fabularna gra wyobraźni). Zbiórka ta pobiła rekord polskiego crowdfundingu (zbiórek organizowanych w intrenecie). Cały projekt został ufundowany w zaledwie 23 minuty, podczas których udało się zebrać ponad milion złotych od 2 tys. wspierających!
Uniwersum Lovecrafta w grach
Na temat gier, dla których inspiracją były dzieła Samotnika z Providence, można by napisać osobny artykuł. Na pewno warto w tym miejscu wspomnieć grę “Alone in the dark”, klasyka z 1992. Była to jedna z pierwszych gier wykorzystujących grafikę 3D, uznawana jest za jedną ze 100 najlepszych gier wszechczasów. Jej fabuła mocno nawiązywała do wątków z dzieł Lovecrafta, a także Edgara Allana Poe.
Jeśli chodzi o gry komputerowe, widać że Wielcy Przedwieczni mocno inspirują współczesnych twórców. W 2018 r. premierę na komputerach osobistych i konsolach miała gra „Zew Cthulhu” oparta na fabularnej grze RPG. W 2019 r. niezależne ukraińskie studio Frogware wydało grę „Sinking City” („Tonące miasto”). Przedstawia ona historię w klimacie noir, której bohaterem jest prywatny detektyw badający dziwne zjawiska w nękanym powodziami mieście.
Fani planszówek powinni z kolei zainteresować się jedną z licznych gier stolikowych osadzonych w świecie stworzonym przez Lovecrafta. Klasyczny już “Horror w Arkham”, bardziej przygodowe “Eldritch Horror: Przedwieczna groza”, wykorzystująca interaktywną aplikację “Posiadłość szaleństwa”, jak również mocno oparty na rzutach kośćmi “Znak starszych bogów” to tylko niektóre z tytułów. dostępnych na polskim rynku planszówkowym.
ActionTrack i grywalizacja literatury. Cthulhu GO?
Fińska platforma ActionTrack pozwala w łatwy sposób tworzyć gry w sposobie rozgrywki przypominające Pokemon GO. Gracze, przemieszczając się w przestrzeni, trafiają do kolejnych punktów, w których rozwiązują zagadki na swoich smartfonach. Nie trzeba znać tajników programowania – tak naprawdę wystarczy dobry pomysł! Czy można stworzyć grę w oparciu o historie, które zrodziły się w głowie H.P. Lovecrafta? Zdecydowanie tak! Dlaczego?
- Wiele z opowieści Lovecrafta ma charakter śledztwa lub ich fabuła skupia się na rozwiązywaniu zagadki lub poznawaniu tajemnicy. To świetny materiał na grę mobilną!
- O zainteresowaniu odbiorców tematyką „mitów Cthulhu” świadczą wznowienia publikacji, ekranizacje, liczne gry: komputerowe, a także planszowe, RPG i karciane. Gra mobilna idealnie wpasowuje się w ten trend!
- Grywalizacja literatury to wielokrotnie sprawdzona metoda na promocję bibliotek i czytelnictwa.
Grupa badaczy prowadzi śledztwo, a jedyną ich poszlaką jest pojawiający się w różnych częściach miasta charakterystyczny, żółty znak wymalowany farbą? A może przenieść fabułę do czasów współczesnych i stworzyć grę o badaczach niewyjaśnionych zjawisk niczym z serialu „Z Archiwum X”? Jeszcze innym pomysłem jest połączenie uniwersum stworzonego przez Lovecrafta z wydarzeniami z lokalnej historii. Czy ukryte przed laty skarby to naprawdę złoto, czy może księgi zawierające zaklęcia, których nikt nie powinien nigdy przeczytać?