Home » H. P. Lovecraft, mitologia Cthulhu i grywalizacja. Jak wykorzystać popularny trend, aby promować czytelnictwo?

H. P. Lovecraft, mitologia Cthulhu i grywalizacja. Jak wykorzystać popularny trend, aby promować czytelnictwo?

by Łukasz Braun
Opublikowano:
Gra fabularna Zew Cthulhu

Nazywany “Samotnikiem z Providence” H. P. Lovecraft (1890-1937) jest uznawany za jednego z ojców współczesnej literatury grozy, a nawet horroru w ogóle. Na kartach swoich powieści i opowiadań, z których wiele publikowanych było po raz pierwszy w tanich magazynach rozrywkowych, stworzył złożoną mitologię. Koncentrowała się ona wokół postaci Wielkich Przedwiecznych – potężnych, kosmicznych istot, które niegdyś rządziły światem i ziemią. Teraz czekają w uśpieniu na odpowiedni moment, aby objąć panowanie nad ludzkimi umysłami…

Cthulhu, Ktulu czy Kathulu?

Książki LovecraftaNajbardziej znaną książką Howarda Lovecrafta jest zbiór opowiadań “Zew Cthulhu”. Po raz pierwszy wydana została ona w Polsce przez Wydawnictwo Czytelnik w 1983 r. Obecnie na rynku wydawniczym, za sprawą Wydawnictwa Vesper, dostępne są wszystkie dzieła Samotnika z Providence, również te wcześniej niepublikowane. Wydane zostały w dwóch tomach, za tłumaczenie których odpowiedzialny jest Maciej Płaza. Jego przekład skomplikowanego języka, którym posługiwał się Lovecraft, został doceniony: w 2012 r. tłumacz otrzymał nagrodę “Literatury na Świecie”. Fani Lovecrafta oraz osoby dopiero zaczynające przygodę z jego twórczością mają zatem świetną okazję, aby wrócić lub po raz pierwszy wejść do pełnego szaleństwa i mistycyzmu świata mitów Cthulhu… Tym bardziej, że stworzone przez Lovecrafta uniwersum nieustannie inspiruje twórców seriali, gier komputerowych, fabularnych gier RPG, jak również twórców gier planszowych i karcianych.

Jak poradzić sobie z językowymi łamańcami ze świata mitów? Tłumaczy prof. Bralczyk.

Lovecraft – pisarz, którego popularność wciąż rośnie!

Lovecraft inspirował zarówno współczesnych sobie pisarzy, jak i kolejne pokolenia twórców. Jednym z nich jest Matt Ruff, autor m.in. książki “Kraina Lovecrafta”. Osadzona w USA w latach 50. powieść z gatunku dark fantasy przedstawia przede wszystkim szokującą skalę rasizmu, nie brakuje w niej jednak także magii i licznych nawiązań do mitologii Cthulhu. W Polsce książka ukazała się dopiero w ubiegłym roku, na fali powodzenia serialowej ekranizacji produkcji HBO.

O dużej popularności dzieł Lovecrafta w Polsce zdecydowanie świadczy kampania wydawnictwa Black Monk Games w serwisie Wspieram.to. Jej celem było sfinansowanie tłumaczenia nowej edycji klasycznego systemu RPG “Zew Cthulhu” (fabularna gra wyobraźni). Zbiórka ta pobiła rekord polskiego crowdfundingu (zbiórek organizowanych w intrenecie). Cały projekt został ufundowany w zaledwie 23 minuty, podczas których udało się zebrać ponad milion złotych od 2 tys. wspierających!

Uniwersum Lovecrafta w grach

Na temat gier, dla których inspiracją były dzieła Samotnika z Providence, można by napisać osobny artykuł. Na pewno warto w tym miejscu wspomnieć grę “Alone in the dark”, klasyka z 1992. Była to jedna z pierwszych gier wykorzystujących grafikę 3D, uznawana jest za jedną ze 100 najlepszych gier wszechczasów. Jej fabuła mocno nawiązywała do wątków z dzieł Lovecrafta, a także Edgara Allana Poe.

Jeśli chodzi o gry komputerowe, widać że Wielcy Przedwieczni mocno inspirują współczesnych twórców. W 2018 r. premierę na komputerach osobistych i konsolach miała gra „Zew Cthulhu” oparta na fabularnej grze RPG. W 2019 r. niezależne ukraińskie studio Frogware wydało grę „Sinking City” („Tonące miasto”). Przedstawia ona historię w klimacie noir, której bohaterem jest prywatny detektyw badający dziwne zjawiska w nękanym powodziami mieście.

Gra planszowa Eldritch HorrorFani planszówek powinni z kolei zainteresować się jedną z licznych gier stolikowych osadzonych w świecie stworzonym przez Lovecrafta. Klasyczny już “Horror w Arkham”, bardziej przygodowe “Eldritch Horror: Przedwieczna groza”, wykorzystująca interaktywną aplikację “Posiadłość szaleństwa”, jak również mocno oparty na rzutach kośćmi “Znak starszych bogów” to tylko niektóre z tytułów. dostępnych na polskim rynku planszówkowym.

ActionTrack i grywalizacja literatury. Cthulhu GO?

Fińska platforma ActionTrack pozwala w łatwy sposób tworzyć gry w sposobie rozgrywki przypominające Pokemon GO. Gracze, przemieszczając się w przestrzeni, trafiają do kolejnych punktów, w których rozwiązują zagadki na swoich smartfonach. Nie trzeba znać tajników programowania – tak naprawdę wystarczy dobry pomysł! Czy można stworzyć grę w oparciu o historie, które zrodziły się w głowie H.P. Lovecrafta? Zdecydowanie tak! Dlaczego?

  • Wiele z opowieści Lovecrafta ma charakter śledztwa lub ich fabuła skupia się na rozwiązywaniu zagadki lub poznawaniu tajemnicy.  To świetny materiał na grę mobilną!
  • O zainteresowaniu odbiorców tematyką „mitów Cthulhu” świadczą wznowienia publikacji, ekranizacje, liczne gry: komputerowe, a także planszowe, RPG i karciane. Gra mobilna idealnie wpasowuje się w ten trend!
  • Grywalizacja literatury to wielokrotnie sprawdzona metoda na promocję bibliotek i czytelnictwa.

Grupa badaczy prowadzi śledztwo, a jedyną ich poszlaką jest pojawiający się w różnych częściach miasta charakterystyczny, żółty znak wymalowany farbą? A może przenieść fabułę do czasów współczesnych i stworzyć grę o badaczach niewyjaśnionych zjawisk niczym z serialu „Z Archiwum X”? Jeszcze innym pomysłem jest połączenie uniwersum stworzonego przez Lovecrafta z wydarzeniami z lokalnej historii. Czy ukryte przed laty skarby to naprawdę złoto, czy może księgi zawierające zaklęcia, których nikt nie powinien nigdy przeczytać?

Chcesz stworzyć mobilną grę miejską opartą na twórczości H.P. Lovecrafta lub innego pisarza? A może chcesz dowiedzieć się więcej o grywalizacji literatury?Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]