Home » Grywalizacja lektur szkolnych – relacja z warsztatów ActionTrack w Przemyślu

Grywalizacja lektur szkolnych – relacja z warsztatów ActionTrack w Przemyślu

by Łukasz Braun
Opublikowano:
Warsztaty ActionTrack w Przemyślu

Lubicie/lubiliście czytać lektury? Jest różnie, prawda? W większości lektur da się odnaleźć choćby to jedno zdanie lub akapit, które do nas przemówią, ale zapoznawanie się z niektórymi, zwłaszcza tymi, które napisano archaicznym językiem, to dla niektórych sport ekstremalny. Na szczęście są sposoby, aby naprawdę zagłębić się w lekturę szkolną, a przy okazji zdobyć nowe umiejętności i… stworzyć mobilną grę miejską!

Grywalizacja lektur szkolnych – przykład „Balladyny”

Zadania twórczego odczytania „Balladyny” Juliusza Słowackiego podjęli się uczennice i uczniowie klasy 8b Szkoły Podstawowej Stowarzyszenia Absolwentów I LO w Przemyślu. Przez trzy dni spotykaliśmy się w Przemyskiej Bibliotece Publicznej, aby w miłej atmosferze odczytać „Balladynę” na nowo i zastanowić się, jak bohaterowie dramatu mogliby funkcjonować we współczesnym Przemyślu.

Plakat mobilnej gry miejskiej Balladyna 2.0

Plakat mobilnej gry miejskiej Balladyna 2.0 stworzonej podczas warsztatów z ActionTrack

Warsztaty zaczęliśmy od poznania się. Opowiedzieliśmy sobie o tym, co nas interesuje i co zabiera nam czas, a ta wiedza przydała się później podczas rozdzielania zadań przy tworzeniu gry. Przemyśl przywitał nas piękną, wczesnojesienną pogodą. Wyszliśmy więc do parku, żeby zagrać w grę stworzoną w aplikacji ActionTrack na podstawie innej lektury – “Klechd sezamowych” Leśmiana. Dzięki temu uczestnicy warsztatów nie tylko zobaczyli, jak może wyglądać taka gra, ale także poznali perspektywę i potrzeby gracza. Po powrocie do biblioteki rozmawialiśmy o tym, co nas pociąga w grach, czego w nich szukamy. Zastanawialiśmy się, jak stworzyć interesującego bohatera i dobrze napisać scenariusz gry. Zaczęliśmy także prace nad naszym scenariuszem.

Od pomysłu do gry – praca z ActionTrack

Drugiego dnia podzieliliśmy się na zespoły i zaczęliśmy poważną pracę. Zespół scenarzystów opracowywał fabułę i zadania dla graczy. W tym samym czasie zespół techniczny tworzył szablon gry w aplikacji ActionTrack. Mały, ale niezwykle twórczy zespół graficzny tworzył ilustracje i okładkę. Trzeba przyznać, że są to piękne i bardzo dopracowane portrety bohaterów dramatu i gry.

Portret postaci z gry Balladyna 2.0 Portret postaci z gry Balladyna 2.0

To był moment, w którym można było popuścić nieco wodze fantazji. Bo czy myśleliście o tym, że Kirkor mógłby być znanym z internetu influencerem? Albo żeby zapisać numer telefonu za pomocą równania? Grywalizacja lektur szkolnych to świetny przykład na to, jak praca projektowa z ActionTrack pobudza kreatywność i motywuje uczniów do działania.

Zobacz fotorelację z warsztatów na stronie Przemyskiej Biblioteki Publicznej im. Ignacego Krasickiego ->

Trzeciego dnia dokończyliśmy pracę nad scenariuszem i szablonem i poszliśmy obejrzeć w plenerze efekty warsztatów. Gra będzie jeszcze dopracowywana, a jej premiera odbędzie się 5 października, w ramach III Festiwalu Książki „Między pokoleniami”. Przygotujcie się na nowatorskie podejście do romantycznego tekstu, odkrywanie tajemnicy i… trasę wiodącą po stromych przemyskich uliczkach.

Chcesz zorganizować warsztaty z tworzenia mobilnej gry miejskiej w swojej instytucji? A może chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach aplikacji ActionTrack? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]