Home » Najnowsze dane o branży gier w Polsce – raport The Games Industry of Poland 2021

Najnowsze dane o branży gier w Polsce – raport The Games Industry of Poland 2021

by Łukasz Braun
Opublikowano:
Branża gier w Polsce - raport The Game Industry of Poland 2021

Branża gier w Polsce wciąż utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu. Przy okazji omówienia poprzedniej edycji raportu The Games Industry of Poland pisaliśmy, że współczesne gry, za sprawą rozwoju technologii, stanowią teksty kultury mogące z powodzeniem konkurować z literaturą, filmem, muzyką, malarstwem, a nawet architekturą. Gry opowiadają poruszające historie i dostarczają rozrywki na wysokim poziomie. Między innymi z tych powodów są także doskonałym narzędziem edukacyjnym. Jakie wnioski płyną z lektury kolejnej edycji raportu o polskiej branży gier (na komputery PC, konsole i urządzenia mobilne)?

Branża gier w Polsce i rekordowy rok 2020

Branża gier w Polsce jest wyjątkowo dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku. W sierpniu 2021 w naszym kraju w branży gamedev działało 470 firm. Oznacza to przyrost o 30 firm w stosunku do roku poprzedniego. Widać zwolnienie tempa pojawiania się nowych firm z branży gamedev na polskim rynku. Wskazuje to na jego coraz większe nasycenie.

Z raportu wynika, że wzrost przychodów branży od 3 lat utrzymywał się na poziomie ok. 30%, a w 2020 r. znacznie wzrósł. Warto zaznaczyć, że wzrost ten nastąpił pomimo pandemii. W 2020 r. polscy twórcy gier wygenerowali przychód na poziomie niemal miliarda euro (969 milionów euro). W stosunku do roku poprzedniego oznacza to wzrost zysków na poziomie aż 110 procent!

Branża gier w Polsce i wykres przychodów polskiej branży gier 2020

Screen z gry Cyberpunk 2077

www.cyberpunk.net

Jak wynika z powyższego wykresu, przychody CD Projekt SA wygenerowały ponad połowę tej kwoty. Związane jest to z premierą długo wyczekiwanej gry tego studia – „Cyberpunk 2077”. Mimo wielu krytycznych głosów ze strony graczy, jak i recenzentów, tytuł ten zagwarantował CD Projekt ogromny przychód.

Gdyby z zestawienia przychodów polskiej branży gier w 2020 r. wykluczyć CD Projekt, to wciąż wzrost zysków polskich twórców wyniósłby aż 45% w stosunku do roku 2019.

Co znamienne, w 2020 r. po raz pierwszy doszło w Polsce do sytuacji, w której więcej gier było eksportowanych, niż importowanych. Oznacza to, że przychody branży ze sprzedaży gier za granicę były większe od kwoty, którą polscy gracze wydali na zagraniczne produkcje. Takim wynikiem nie mogą pochwalić się pozostałe branże sektora kreatywnego, takie jak choćby muzyka czy filmy.

Kobiety grają… i tworzą gry

Gracze ActionTrackKim jest przeciętny, statystyczny gracz w Polsce? Bynajmniej nie nastolatkiem! Średnia wieku polskiego gracza to 34 lata (mężczyźni), a graczki – 36 lat (kobiety). Z raportu wynika, że w naszym kraju gracze to ok. 20 milionów osób, z czego tylko 20% to osoby poniżej 18 r. życia, a niemal połowa (49%) to kobiety. 

Warto zaznaczyć również, że w Polsce w branży gamedev zatrudnionych jest ok. 12 tys. osób (o 24% więcej w stosunku do roku poprzedniego), z czego 1/4 to kobiety. Oznacza to, że Polska jest w światowej czołówce, jeśli chodzi o liczbę kobiet pracujących w branży gier (wyższy odsetek pań pracuje w tej branży jedynie w Wielkiej Brytanii).

Branża gier w Polsce – silna pozycja gier mobilnych

Aż trudno uwierzyć, że od premiery popularnej gry „Snake” upłynęło (zaledwie?) 25 lat. Była to pierwsza gra mobilna dostępna na telefonach Nokia. Tymczasem szacuje się, że w tym roku wartość światowego rynku gier na smartfony przekroczy 121 miliardów dolarów! Z serwisu „Statista” dowiadujemy się, że gry mobilne generują niemal 60% światowych przychodów z gier. Współcześnie rozwojowi tego segmentu sprzyja pandemia oraz powszechny dostęp do urządzeń mobilnych. Z raportu wynika, że największe spółki z branży gier na warszawskiej giełdzie (poza CD Projekt) specjalizują się właśnie w tworzeniu gier na urządzenia mobilne.

Grywalizacja kultury i edukacji

Galeria: zdjęcia z premiery gry Balladyna 2.0Z danych pochodzących z raportu The Games Industry of Poland 2021 wynika, że polska branża gier ma ogromny potencjał, a tempo jej rozwoju jest bardzo dynamiczne. Wciąż rosnąca popularność gier nie powinna ujść uwadze nauczycieli, bibliotekarzy oraz edukatorów w instytucjach kultury. Tym bardziej, że dla osób urodzonych po 2000 r. granie stanowi sposób spędzania wolnego czasu tak samo naturalny jak dla przedstawicieli starszych pokoleń oglądanie telewizji.

Chcesz dowiedzieć się, jak wykorzystać gry mobilne i komputerowe, aby wprowadzić w Twojej instytucji nowe i ciekawe techniki edukacyjne? Chcesz poznać sposoby na angażowanie i motywowanie młodzieży dzięki wykorzystaniu gier mobilnych, w które można grać na smartfonie?

Skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Artykuł powstał na podstawie raportu dotyczącego branży gier wideo w Polsce w 2021 r. Raport został opracowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii.

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]