Home » Dotacja na innowacyjne działania edukacyjne z grami – program dotacyjny „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice”

Dotacja na innowacyjne działania edukacyjne z grami – program dotacyjny „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice”

by Łukasz Braun
Opublikowano:
"Patriotyzm jutra. Wielkie rocznice" - banner tekstu o szczegółach programu

Program „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice” – upamiętnienie koronacji Bolesława Chrobrego (1025) i hołdu pruskiego (1525 )

Czy można przenieść się w czasie i stanąć u boku Bolesława Chrobrego lub uczestniczyć w wydarzeniach prowadzących do hołdu pruskiego? Dzięki nowoczesnym formom edukacji to możliwe! Muzeum Historii Polski w Warszawie zaprasza do udziału w nowej edycji programu dotacyjnego „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice”. 

W tym roku inicjatywa skupia się na upamiętnieniu dwóch przełomowych wydarzeń – 1000-leciu koronacji Bolesława Chrobrego oraz 500-leciu hołdu pruskiego. Przy budżecie wynoszącym 2 mln zł beneficjenci mogą liczyć na dotacje w wysokości od 30 do 100 tys. zł brutto, m.in. na realizację innowacyjnych projektów animacyjnych i edukacyjnych.


Obejrzyj nagranie webinarium o programie „Patriotyzm jutra. Wielkie rocznice”

Webinar o Patriotyzmie Jutra - obejrzyj nagrane

Podczas webinarium dowiesz się:

  • Jakie są cele i założenia programu oraz jakie projekty mają szansę na dofinansowanie
  • Jak skutecznie napisać wniosek i uniknąć błędów formalnych
  • Jakie są kluczowe kryteria oceny oraz jakie słowa i zwroty warto uwzględnić
  • Jak wykorzystać nowoczesne technologie (VR, AR, aplikacje mobilne, gry) do tworzenia angażujących działań edukacyjno-animacyjnych
  • Z kim współpracować i jak budować partnerstwa, aby zwiększyć szanse na sukces.

KLIKNIJ, ABY OBEJRZEĆ NAGRANIE >>


1. Kto może aplikować o środki z programu?

O środki w ramach programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice” ubiegać się mogą:

  • samorządowe instytucje kultury, w tym biblioteki, centra, domy i ośrodki kultury, muzea i in.
  • organizacje pozarządowe, w tym fundacje i stowarzyszenia

Przy realizacji projektów wnioskodawcy mają możliwość nawiązania współpracy z partnerami. Zgodnie z regulaminem preferowane będą zadania, które przewidują współpracę z przynajmniej jednym z następujących podmiotów:

  • kościołami i związkami wyznaniowymi,
  • firmami działającymi w sektorze kultury,
  • spółdzielniami socjalnymi.

2. Cele programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice”

Celem programu jest zwiększenie świadomości społecznej na temat kluczowych momentów, które ukształtowały narodową tożsamość i świadczą o bogatym dziedzictwie kulturowym Polski.

Upowszechnianie wiedzy i promowanie wartości patriotycznych

Program ma na celu przybliżenie społeczeństwu kluczowych wydarzeń w historii Polski (koronacja Bolesława Chrobrego w 1025 r. i hołd pruski z 1525 r.) oraz inspirowanie do kształtowania postaw patriotycznych i obywatelskich, które wzmacniają narodową tożsamość.

Edukacja i aktywizacja społeczności

Program „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice” stawia na zaangażowanie lokalnych społeczności poprzez organizację wydarzeń, które integrują uczestników wokół wspólnych wartości. Działania edukacyjne i animacyjne realizowane w ramach projektu powinny aktywnie angażować odbiorców, zachęcając ich do odkrywania historii w praktyczny i interaktywny sposób.

Jednym z przykładów takich działań są warsztaty projektowania pokoju zagadek (tzw. escape roomu) o tematyce historycznej. To doskonały sposób na połączenie edukacji z rozrywką – uczestnicy nie tylko poznają wydarzenia historyczne, ale również samodzielnie opracowują warstwę fabularną oraz sekwencję zagadek.

Zastosowanie nowoczesnych metod i narzędzi edukacyjnych sprawia, że historia staje się bardziej przystępna, inspirując do refleksji nad jej wpływem na teraźniejszość i przyszłość.

Kreatywne prezentowanie historii

Organizatorzy programu zachęcają do stosowania nowatorskich metod przekazu i nieszablonowego podejścia do opowiadania o wydarzeniach historycznych. Dzięki temu edukacja historyczna zyskuje atrakcyjną formę, która ułatwia popularyzację wiedzy oraz jej przyswajanie przez szerokie grono odbiorców.

Podsumowując, fundamentem programu jest upamiętnienie ważnych momentów w historii Polski, przy jednoczesnym rozwijaniu wiedzy, kreatywności i analitycznego myślenia wśród odbiorców zadania, poprzez angażujące i nowoczesne formy edukacji.

3. Kluczowe daty i tryb oceny wniosków

Wnioski do programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice” należy składać wyłącznie za pośrednictwem elektronicznego systemu Witkac. Nabór i realizacja projektów odbywają się zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • Termin składania wniosków: do 11 kwietnia 2025 r. (do godz. 15:59)
  • Ogłoszenie wyników naboru: najpóźniej do 10 czerwca 2025 r. (60 dni od zakończenia naboru)
  • Realizacja projektów: od dnia ogłoszenia wyników do 20 listopada 2025 r.

Złożone wnioski przejdą dwuetapową ocenę. Najpierw zostaną sprawdzone pod względem formalnym – wnioski zawierające błędy nie przejdą do kolejnego etapu. Następnie aplikacje będą oceniane punktowo.

Maksymalnie można zdobyć 100 punktów w ramach 2 kryteriów:

  • ocena organizacyjna (do 30 punktów – ocenia Muzeum Historii Polski) – dotyczy m.in. poprawności przygotowania wniosku, doświadczenia organizatora i realności budżetu.
  • ocena merytoryczna i społeczna (łącznie do 70 punktów – ocenia MHP i powołany Zespół Sterujący) – oceniane będą m.in. atrakcyjność form edukacyjnych, innowacyjność projektu oraz jego wpływ na społeczność lokalną.

4. Wysokość dotacji

W ramach programu „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice” można ubiegać się o dofinansowanie w wysokości od 30 tys. zł do 100 tys. zł brutto. Warto jednak pamiętać, że środki przyznawane przez Muzeum Historii Polski mogą pokryć maksymalnie 85% całkowitego budżetu projektu. Oznacza to, że wnioskodawca musi zapewnić wkład własny w wysokości co najmniej 15% wartości zadania. Może on pochodzić np. ze środków własnych organizacji lub innych źródeł finansowania.

„Patriotyzm jutra. Wielkie rocznice” – POMYSŁY NA DZIAŁANIA

Program umożliwia realizację działań edukacyjnych i animacyjnych z wykorzystaniem elementów grywalizacji, które angażują uczestników w odkrywanie historii poprzez zabawę. Historyczne escape roomy i tradycyjne gry terenowe wzbogacone o interaktywne elementy mogą stać się atrakcyjnym narzędziem do przybliżenia wydarzeń historycznych z 1025 r. i 1525 r.

Zainspiruj się:

Pokój zagadek w instytucji kulturyHistoryczny escape room – immersyjna przygoda z odkrywaniem zagadek

Zaproś młodzież do udziału w warsztatach, podczas których wspólnie stworzymy unikalny pokój zagadek! To nie tylko świetna zabawa, ale także okazja do kreatywnej pracy zespołowej i nauki poprzez doświadczanie. Uczestnicy wcielą się w projektantów i scenarzystów, wymyślając fabułę, zagadki i mechanizmy gry. Tematyka? Całkowicie zależy od ich wyobraźni! Może to być historia poszukiwaczy skarbów z czasów Bolesława Chrobrego lub tajemnicza misja prywatnego detektywa tropiącego skradziony obraz Jana Matejki. Stworzony escape room będzie dostępny dla mieszkańców miejscowości, oferując edukacyjną i angażującą rozrywkę.

Dowiedz się, jak stworzyć historyczny escape room w instytucji kutury >>

➽ Gra terenowa nawiązująca do koronacji Bolesława Chrobrego – przykładowa koncepcja

Uczestnicy wcielają się w rycerzy i dostojników dworskich, których zadaniem jest zdążyć na czas z dostarczeniem korony na koronację Bolesława Chrobrego. Trasa gry prowadzi przez różne punkty w lokalnej przestrzeni, w których gracze mierzą się z wyzwaniami sprawdzającymi wiedzę o historii i realiach wczesnośredniowiecznej Polski. Presja czasu, element rywalizacji między drużynami oraz wykorzystanie rekwizytów (mapa, korona, którą niosą gracze) nadają grze dynamicznego charakteru, łącząc edukację z angażującą rozgrywką.

Co można sfinansować w ramach dotacji?

  • Honoraria dla twórców, edukatorów i animatorów – dotacja może pokryć koszty związane z prowadzeniem warsztatów, w tym projektowania i testowania gier.
  • Materiały do tworzenia gier wielkoformatowych – np. plansze, pionki, karty edukacyjne.
  • Koszty organizacji gier terenowych – w tym materiały promocyjne, rekwizyty, drukowane mapy i karty zadań.
  • Koszty związane z dostosowaniem treści do różnych grup odbiorców – np. przygotowanie wersji gry dla osób z niepełnosprawnościami.

Dlaczego warto postawić na grywalizację?

  • Interaktywność – uczestnicy aktywnie angażują się w historię, zamiast być jedynie biernymi odbiorcami wiedzy.
  • Współpraca i rywalizacja – wykorzystanie mechanik z gier sprzyja zarówno integracji, jak i zdrowej rywalizacji, co zwiększa zaangażowanie.
  • Łatwe przyswajanie wiedzy – poprzez zabawę i praktyczne doświadczenia uczestnicy lepiej zapamiętują wydarzenia i kontekst historyczny.
  • Elastyczność – działania można je dostosować do różnych grup wiekowych i przestrzeni, zarówno plenerowych, jak i zamkniętych.

Podsumowanie

Program „Patriotyzm Jutra. Wielkie Rocznice” to szansa dla instytucji kulturalnych i organizacji pozarządowych na realizację projektów, które łączą naukę z rozrywką, a jednocześnie umacniają poczucie narodowej wspólnoty. Dzięki dofinansowaniu od Muzeum Historii Polski uczestnicy mogą nie tylko upamiętnić jedne z kluczowych momentów polskiej historii, ale również inspirować kolejne pokolenia do pielęgnowania i odkrywania dziedzictwa kulturowego Polski w ciekawy sposób.

Jak możemy Ci pomóc?

W Good Games specjalizujemy się w projektowaniu gier edukacyjnych na potrzeby instytucji kultury. Oferujemy gotowe rozwiązania i wsparcie merytoryczne, aby Twój wniosek był jeszcze bardziej atrakcyjny dla komisji oceniającej.

  • Zwiększ szanse na dofinansowanie dzięki wykorzystaniu innowacyjnych metod edukacyjnych!
  • Skorzystaj z naszego doświadczenia – pomożemy Ci w opracowaniu koncepcji i dopasowaniu jej do założeń programu.
  • Dostosujemy działania do Twoich potrzeb – zaprojektujemy unikalne rozwiązania, uwzględniając lokalny kontekst i specyfikę odbiorców.

Wypełnij formularz kontaktowy, a my skonstatujemy się z Tobą najszybciej, jak będzie to możliwe! Możesz też do nas zadzwonić – omówimy pomysły i podpowiemy, jak najlepiej dopasować je do założeń programu.

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]