Pokoje zagadek (escape roomy) to forma rozrywki, która podbiła serca setek tysięcy ludzi na całym świecie, również w Polsce. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny – pozwalają uczestnikom uczyć się przez działanie, angażując w poznawanie historii i kultury w sposób, którego nie zapewni żadna książka czy wystawa.
Czy wiesz, że możesz stworzyć taki pokój zagadek w swojej instytucji? Program Patriotyzm Jutra oferuje wsparcie finansowe dla projektów koncentrujących sie na innowacyjnych narzędziach i metodach w zakresie edukacji historycznej. Dowiedz się więcej o dotacji >>
Escape roomy – skąd się wzięły i dlaczego tak wciągają?
Początki historii escape roomów sięgają gier komputerowych typu point and click z lat 80. XX wieku. Jednak pierwszy fizyczny pokój zagadek powstał dopiero w 2007 roku w japońskim Kyoto. Jego twórca, Takao Kato, chciał stworzyć grę, w której uczestnicy dosłownie wejdą w opowieść i staną się jej bohaterami – niczym w książce, ale na żywo.
Dziś pokoje zagadek to forma spędzania czasu uwielbiana przez millenialsów – pokolenie wychowane na grach komputerowych. Również młodzież z pokolenia Z szuka angażujących, interaktywnych doświadczeń. W Polsce działa ponad 550 komercyjnych escape roomów, a wśród nich wiele nawiązuje do historii, np. Gabinet Ignacego Łukasiewicza (Białystok) – nawiązujący do postaci wynalazcy lampy naftowej, Tajemnica Alchemika (Kraków) – inspirowany postacią alchemika Twardowskiego czy Powstanie Warszawskie (Warszawa) – jeden z najlepiej ocenianych przez graczy pokoi w Polsce.
Dlaczego escape roomy tak angażują? Bo wymagają współpracy, logicznego myślenia i umożliwiają pełne uczestnictwo w fabule – to nie bierna lekcja, ale przygoda, w której każdy uczestnik znajduje się w centrum i ma wpływ na bieg wydarzeń.
Pokój zagadek – czy to nie skomplikowane?
Escape roomy mogą być różne – od prostych pokoi, gdzie zagadki opierają się na odnajdywaniu przedmiotów, rozwiązywaniu szyfrów i zagadek logicznych, aż po nowoczesne pokoje z elektroniką i efektami specjalnymi. Do stworzenia angażującej przygody nie trzeba zaawansowanej technologii! Wystarczy pomysł na fabułę i odpowiednio zaplanowana sekwencja zagadek, która zagwarantuje graczom kreatywne wyzwania. Nawet bez dedykowanego pomieszczenia można stworzyć mobilną grę opartą na zagadkach i storytellingu. Jeśli jednak masz przestrzeń, escape room pierwszej generacji (z kłódkami i szyframi) to świetny pomysł na stałą atrakcję. To również doskonały sposób na naukę przez zabawę, który przyciągnie nowych odbiorców do Twojej instytucji.
Korzyści z escape roomu w edukacji (nie tylko historycznej)
Pokoje zagadek to nie tylko świetna zabawa, ale także angażująca forma nauki przez działanie. Jakie kompetencje rozwijają uczestnicy?
- Umiejętności społeczne – komunikacja, współpraca, zarządzanie czasem.
- Logiczne myślenie i kreatywność – analiza problemów, nieszablonowe rozwiązania.
- Pewność siebie i motywacja – sukces w rozwiązaniu zagadki wzmacnia poczucie sprawczości
- Lepsze rozumienie historii i jej wpływu na teraźniejszość – nauka przez doświadczanie zamiast biernego odbioru treści
Escape room w Twojej instytucji kultury? To możliwe!
Czy Twoja biblioteka, muzeum lub dom kultury może stać się miejscem pełnym zagadek i tajemniczych historii? Oczywiście! Escape roomy można dostosować do różnych grup wiekowych – od dzieci po dorosłych. Dla młodszych uczestników zagadki mogą opierać się na prostszych mechanizmach. Mogą to być np. układanki i odszukiwanie przedmiotów, podczas gdy starsi gracze mogą mierzyć się z bardziej złożonymi szyframi i historycznymi łamigłówkami. Dzięki temu escape room staje się uniwersalnym narzędziem edukacyjnym, angażującym zarówno uczniów, jak i dorosłych pasjonatów historii.
W ramach Twojego projektu możemy przeprowadzić warsztaty, na których wspólnie z pracownikami lub młodzieżą zaprojektujemy pokój zagadek. W trakcie spotkań:
- Stworzymy fabułę i osadzimy ją w kontekście historycznym.
- Opracujemy sekwencję zagadek, które wciągną uczestników w grę.
- Zaplanujemy scenografię oraz elementy wizualne, które dodadzą klimatu i zwiększą immersję.
- Przygotujemy listę zakupów – podpowiemy, co będzie niezbędne, aby stworzyć escape room dedykowany dla Twojej instytucji.
Możemy także wesprzeć Cię na kolejnych etapach – od opracowania gotowego planu działania po realizację i wdrożenie pokoju zagadek w Twojej instytucji.
Przeczytaj relację ze szkolenia online „Jak stworzyć biblioteczny escape room” >>
Efektem naszych warsztatów są działające pokoje zagadek:
„Hrabia Plater i tajemnica gabinetu” – escape room w Konstantynowie, nawiązujący do historii lokalnego pałacu, gdzie niegdyś mieściła się szkoła. Gracze wcielają się w uczniów, którzy muszą rozwikłać tajemnicę gabinetu hrabiego-dyrektora.
„Pokój zagadek inspirowany życiem i twórczością Arkadego Fiedlera” – dostępny na stałe w strzelińskiej bibliotece. Uczestnicy odkrywają mniej znane oblicze autora „Dywizjonu 303” jako podróżnika, badacza i kolekcjonera egzotycznych motyli.
Pokoje zagadek w programie „Patriotyzm Jutra. Wielkie rocznice”
Program Patriotyzm Jutra to szansa na stworzenie wyjątkowego escape roomu, który pozwoli uczestnikom dosłownie wejść w realia dawnych epok i doświadczyć historii w angażujący sposób. Tegoroczna edycja programu skupia się na dwóch ważnych rocznicach historycznych: 1000-leciu koronacji Bolesława Chrobrego oraz 500-leciu hołdu pruskiego. To idealne tematy do opracowania scenariuszy pełnych zagadek i dworskich intryg.
Pomysły na edukacyjne pokoje zagadek o historii
-
Koronacja Bolesława Chrobrego (1025)
Gracze wcielają się w królewskich doradców, którzy mają jedno zadanie: przygotować insygnia koronacyjne na wielką ceremonię. Niestety, ktoś ukradł koronę i ukrył ją w zamkowych komnatach! Uczestnicy muszą rozwiązać zagadki związane ze średniowiecznymi zwyczajami, heraldyką i historią Piastów, aby odzyskać insygnia przed nadejściem arcybiskupa, który ma dokonać koronacji. -
Hołd pruski (1525)
Jest rok 1525. W Krakowie trwają gorączkowe przygotowania do uroczystego hołdu, w którym książę Albrecht Hohenzollern uzna zwierzchność króla Zygmunta Starego. Jednak zniknął ważny dokument – traktat, który oficjalnie przypieczętuje to wydarzenie! Gracze wcielają się w królewskich sekretarzy i muszą odnaleźć pergamin, rozwiązując szyfry, odczytując historyczne listy i rozszyfrowując mapy królewskiego dworu. Czy zdążą przed rozpoczęciem ceremonii?