Home » Gry w programach MKiDN 2025 – inspiracje

Gry w programach MKiDN 2025 – inspiracje

by Gabriela
Opublikowano:
Gry w programach MKiDN

Szukasz ciekawego działania, które pomoże Ci zaangażować lokalną społeczność? Chcesz w atrakcyjny i efektywny sposób mówić o książkach i kulturze? Doskonale się składa! Gra mobilne i wielkoformatowe są właśnie tym, co pozwoli Ci stworzyć interesujący projekt!

Wszystko może być grą

Gra jest tylko i aż nośnikiem. Tylko – bo daje nam nieograniczone wręcz możliwości doboru tematu i treści. Aż – bo to nośnik niezwykle atrakcyjny, umożliwiający przekazanie opowieści w angażujący i efektywny sposób (bo wiemy już, że wiedza przekazywana mimochodem zostaje na dłużej).

W Good Games robiliśmy już gry praktycznie o wszystkim, łączyliśmy tematy na pierwszy rzut oka niemożliwe do połączenia. Ale gra to przecież forma opowieści: ogranicza nas więc tylko wyobraźnia.

„Zemsta” Fredry i historia miasta założonego w 1993 roku? Nie ma sprawy, taka gra powstała w Bornem Sulinowie.

Nie szukając zemsty

Mobilna gra terenowa „Nie szukając zemsty” zachęca do przyjrzenia się bliżej historii Bornego Sulinowa w angażujący i aktywny sposób! Trasa ma około 3,5 km długości, mogą ją więc pokonać rodziny z dziećmi i mieszkańcy w różnym wieku. Gracz odgrywa rolę przewodnika Papkina, bohatera „Zemsty” Aleksandra Fredry i oprowadza go po Bornem Sulinowie odpowiadająca na wiele (czasem zaskakujących) pytań bohatera.

Dowiedz się więcej ➜

Twórczość Szaniawskiego i nawiązania do współczesnych tekstów popkultury? Witamy w multiwersum profesora Tutki.

Przygody profesora Tutki

Od tygodnia szepcze o tym całe miasto. Dorośli nerwowo zerkają przez ramię, a uczniowie straszą się nawzajem opowieściami o tajemniczym Mężczyźnie w Czarnym Meloniku. Kim jest? Co robi w Zduńskiej Woli? I dlaczego kręci się wokół biblioteki? Postanawiasz zbadać tę sprawę…

Dowiedz się więcej ➜

 

Gry dzisiaj są pełnoprawnymi tekstami kultury. Dokonują reinterpretacji klasyków, wykorzystują znane motywy i pozwalają przeżyć historię. 

Książka to tylko początek przygody

Tak naprawdę programy MKIDN związane z literaturą, takie jak Partnerstwo dla książki i Promocja czytelnictwa, są bardzo uniwersalne. Literatura wszak to bardzo pojemny worek. Punktem wyjścia do gier – wielkoformatowej i mobilnej – mogą być książki poświęcone historii miasta. Uczestnicy warsztatów muszą wówczas je przeczytać, a następnie przełożyć na język gry.

Przykład:

Tajemnica Tatarskiej 3 mobilna gra terenowa Przemyśl

Tajemnica Tatarskiej 3

Tajemnica Tatarskiej 3 to mobilna gra terenowa inspirowana powieścią „Światło ukryte w mroku” Sharon Cameron. Akcja gry rozpoczyna się w 1943 roku w okupowanym przez Niemców Przemyślu. Gracz wciela się w rolę mieszkanki miasta, która razem ze schorowaną matką próbuje przetrwać w wojennej rzeczywistości. W grze wykorzystano materiały źródłowe z czasów II wojny światowej.

Dowiedz się więcej ➜

 

Punktem wyjścia do stworzenia fascynującej gry mogą być też książki podróżnicze, biografie i reportaże. A kryminały to wręcz idealny materiał do adaptacji – potwierdzają to nasze najnowsze realizacje.

Kryminały cieszą się ogromną popularnością, a zaproszenie do projektu autora podnosi efektywność projektu. I wpisuje się w cele programów MKiDN!

Teatr, opera i folklor

Literatura i historia to tylko początek listy inspiracji. Dwa kolejne programy MKiDN, czyli Edukacja kulturalna i Kultura ludowa i tradycyjna umożliwiają przyglądanie się innym aspektom naszego dziedzictwa kulturowego.

Mamy już doświadczenie w gamifikowaniu opery, a do naszych gier chętnie wplatamy elementy folkloru. Nie boimy się wyzwań związanych z muzyką czy filmem. 

Rozejrzyj się!

Inspiracji poszukaj w swojej okolicy. Twoja miejscowość leży nad rzeką? Wspaniale, wybierz taką powieść, w której rzeka odgrywa ważną rolę. Albo może reportaż Andrzeja Chwalby o Wiśle? 

Może w Twojej okolicy mieszka albo urodził się jakiś pisarz, jakaś pisarka? Ich książki będą świetnym punktem wyjścia do planowania działań.

Zajrzyj do zbioru lokalnych legend, przyjrzyj się pomnikom, posłuchaj młodzieży.

Inspiracje są naprawdę wszędzie!

Chcesz stworzyć mobilną grę miejską lub terenową w swojej instytucji? A może wolisz przeprowadzić warsztaty i stworzyć grę wielkoformatową? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]