Home Aktualności Wciągająca poezja – mobilna gra o Gałczyńskim w Aninie

Wciągająca poezja – mobilna gra o Gałczyńskim w Aninie

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:

Czy możliwe jest stworzenie ciekawej, absorbującej gry o poezji przeznaczonej dla młodszych graczy? Mobilna gra terenowa i Gałczyński w Aninie? Oczywiście, wystarczy tylko zmienić podejście i dodać garść ciekawych elementów i atrakcyjnych dla dzieci postaci.

mobilna gra terenowa

Zielony Anin

Miejscowość Anin, a właściwie letnisko Anin, przed II wojną światową przyciągało śmietankę artystyczną i intelektualną Warszawy. Urokowi tej okolicy nie oparli się mieszkający i tworzący tu liczni artyści i inne wpływowe osoby. Należy podkreślić, że oprócz Gałczyńskiego mieszkali tutaj na przykład poeta Julian Tuwim.  Swoją willę  miał również Ignacy Jan Paderewski. 

Na dużych działkach, wśród zieleni budowano domy w stylu „świdermajer”, z których część pozostała w nienaruszonym stanie do dzisiaj. Gałczyński trafnie je opisał:

…tak jak stały, tak stoją – 
dzień i noc; i znów nocą
nikły blask je oświetla;
cóż im „Concerto grosso”
Fryderyka Jerzego Haendla!
Te wille, jak wójt podaje,
są w stylu „świdermajer”.
K.I. Gałczyński

 

Zielony Konstanty

Mobilna gra terenowa o Gałczyńskim powstała po dokładnym zapoznaniu się z materiałami historycznymi. Punktem wyjścia do opracowania scenariusza gry o życiu i twórczości Konstantego Idelfonsa Gałczyńskiego były – równolegle – 3 wątki. Po pierwsze historii letniska wraz z wątkami dotyczącymi osób, które tutaj mieszkały, przyjaciół poety. Po drugie niepowtarzalny, poetycki klimat tego wyjątkowo zielonego miejsca w pobliżu stolicy. Zresztą Anin takim pozostaje do dzisiaj.  Po trzecie twórczość Kiry Gałczyńskiej, a konkretnie jej dwie biografie o rodzicach: „Zielony Konstanty” i „Srebrna Natalia”.

mobilna gra terenowaŁącząc powyższe wątki mobilna gra musiała przedstawić wielkiego poetę tak, aby zainteresować całe rodziny, dlatego też głównym bohaterem gry “Skrzat Konstanty Borówka w Zielonym Aninie” został właśnie zabawny skrzat, którego spotykamy na samym początku gry. 

Generalnie twórcy gry z zespołu Good Games postawili na sympatycznych bohaterów. Zarówno w warstwie fabularnej jak i graficznej.

I tak podczas spaceru po malowniczym Aninie gracze pomagają poszczególnym zwierzętom. W wyprawie towarzyszą skrzaty, które zostały zaczerpnięte z jednego z najbardziej znanych wierszy, napisanych podczas szczęśliwego pobytu Gałczyńskich w Aninie. Zwierzęta nie tylko pomagają poznać lokalne atrakcje i ciekawostki (jak świdermajery), ale także zdobyć wiedzę przyrodniczą i ekologiczną.mobilna gra terenowa

Największy nacisk został jednak położony na atrakcyjne przedstawienie szczegółów z anińskiego życia i twórczościpoety. Nie zabrakło smaczków – wspomnień o żonie Natalii i córce Kirze, a nawet imion zwierząt i ulubionego napoju Gałczyńskiego. Dzieci mogą same poczuć się jak mali poeci, ucząc się rymowania czy sztuki porównań. Zadania posiadają ciekawą formę, opartą na zagadkach, quizach i zadaniach kreatywnych, przez co nie ma miejsca na nudę.

 

Przez zielone osiedle w poszukiwaniu Zielonej Gęsi

Trasa gry została poprowadzona obok ważnych dla anińskiej poezji miejsc. Dużą wartość stanowi samo otoczenie. Gracze są zachęcani, aby spojrzeć na wiekowe lasy i zabytkowe wille okiem artysty i zobaczyć, jak właściwe otoczenie inspiruje do tworzenia.

W grze wykorzystane zostały autorskie ilustracje o dużej dozie humoru. Inspiracją do ich powstania był komiks Moniki Rudnickiej„Tajemnica 13 portali”. Komiks ten powstał jako część uroczystych obchodów 150 -lecia gminy Wawer.

Już podczas testów okazało się, że grafika, wątek fabularny i zadania doskonale ze sobą korespondują. 

Organizatorem gry jest Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy.  Mobilna gra terenowa powstała w ramach projektu Dni Zielonego Konstantego dla Wawra” z programu „Patriotyzm Jutra” realizowanego przez Muzeum Historii Polski w Warszawie. Z powodu wyjątkowej sytuacji w kraju zrezygnowano z jednej, oficjalnej premiery.

Gracze mają możliwość samodzielnego zagrania w wygodnej dla siebie porze, do końca sierpnia 2020 roku. Wystarczy przyjść do biblioteki na Trawiastą 10, pobrać na telefon bezpłatną aplikację ActionTrack i wejść do gry za pomocą kodu QR.  Na ekranach telefonu pojawi się gra i wskazówki, które poprowadzą gracza przez zielony Anin.  A po zakończeniu wakacji na najlepszych graczy czekają nagrody niespodzianki.

 

Zobacz także