Home » Trenerzy Good Games: Justyna Dominiak

Trenerzy Good Games: Justyna Dominiak

by Gabriela
Opublikowano:
Trenerzy GG - Justyna Dominiak

Ten artykuł jest publikowany w ramach cyklu: Trenerzy Good Games. Chcielibyśmy przedstawić Wam osoby, z którymi współpracujemy. To kreatywni działacze kultury, pasjonaci, miłośnicy gier i literatury. Opowiedzą Wam o swoich zainteresowaniach, inspiracjach i ulubionych grach. Powiedzą też więcej o tym, które gry ActionTrack lubią najbardziej i jak oceniają potencjał gamifikacji w różnych dziedzinach życia. 

Justyno, na początku naszej rozmowy powiedz kilka słów o sobie

Justyna Dominiak: Z wykształcenia – kulturoznawczyni i pedagożka, z miłości i z wyboru – muzeolożka. Od zawsze jestem związana z kulturą i nie wyobrażam sobie innej drogi zawodowej. Praca to moja pasja, której poświęcam większość czasu. Zajmuje się edukacją muzealną. Tworzę i koordynuję programy edukacyjne i kulturalne, prowadzę warsztaty i oprowadzania, jestem autorką scenariuszy i materiałów edukacyjnych. Główne tematy moich zainteresowań to edukacja historyczna i o dziedzictwie. W pracy z grupami kieruję się zasadą partnerstwa edukacyjnego. A tworząc pomoce dydaktyczne staram się odkrywać przed uczestnikami pomost między przeszłością a teraźniejszością.

Jak zaczęła się Twoja przygoda z gamifikacją?

Justyna Dominiak: Moja przygoda z wykorzystywaniem mechanizmów gier rozpoczęła się od projektu, który koordynowałam w jednej z warszawskich instytucji kultury zajmujących się historią XX w. I mimo początkowych obaw związanych z użyciem innowacyjnego narzędzia i gamifikacji do mówienia o stosunkowo trudnych tematach, projekt okazał się strzałem w dziesiątkę! Przede wszystkim ze względu na pozytywne reakcje, jakie wśród młodych ludzi wywołuje ten sposób prowadzenia „lekcji”. Mobilne gry pozwalają mi również włączyć odbiorców w proces uczenia się, który staje się aktywnym doświadczaniem i przeżywaniem, a nie tylko pasywnym przyswajaniem.

Jednak najważniejsze pozostawiłam na koniec: osadzenie gry w sytuacji fabularnej i kreowanie bohatera gry w znaczny sposób poszerza repertuar tematów i wątków które można poruszać. No bo na których lekcjach historii uczniowie mają szansę wyliczać prędkość pociągu zmierzającego na pole bitwy lub stosować twierdzenie Pitagorasa aby podać rozmiar drzwi przesłaniających wejście do schronu. Taka interdyscyplinarna edukacja ma dla mnie największy sens i właśnie to umożliwiają mi gry mobilne.

Jakie są Twoje ulubione gry (planszowe, komputerowe, konsolowe)? 

Justyna Dominiak: Z gier planszowych moim ulubionym typem są gry językowe, takie jak: „Tabu”, „5 sekund” czy „Bomba”. To świetne gry towarzyskie rozwijające kreatywność i wyobraźnię! Ale również dostarczające wiele zabawy wynikającej z przejęzyczeń 😊 Zajmując się edukacją historyczną nie mogę nie wspomnieć o tego typu grach jak: „Kolejka”, „Pan tu nie stał” czy „Letnisko” – to jedne z moich klasyków.

Jeśli chodzi o konsole to jedyną grę w trybie single-player, w którą gram regularnie i namiętnie, jest „Wiedźmin 3. Dziki Gon”. Warstwa fabularna – zarówno główny wątek jak i te poboczne – oraz świetnie rozpisani bohaterowie robią na mnie zawsze ogromne wrażenie. Natomiast świetnym odkryciem były dla mnie gry wykorzystujące system PlayLink, w ramach którego nasz smartfon łączy się z konsolą, dzięki czemu sterujemy postaciami w grze. Tego typu kilkuosobowe rozgrywki zawsze sprawdzają się na spotkaniach ze znajomymi! A nasze ulubione gry to „Wiedza to potęga”, „Frantics” czy „Szymparty”.

Granie na pewno podsuwa Ci pomysły własnych fabuł! Co jeszcze jest Twoją inspiracją do tworzenia gier w aplikacji ActionTrack?

Justyna Dominiak: Fascynuję się tworzeniem gier o tematyce historycznej. Staram się wykorzystywać w nich jak najwięcej relacji świadków i prawdziwych historii. Mam wtedy poczucie, że tworzona przeze mnie gra jest autentyczna i zgodna z prawdą historyczną. Z drugiej zaś strony, osobista opowieść o wydarzeniach pozwala budować połączenie między bohaterem gry i opowiadaną historią a odbiorcą.

Jak też już wspomniałam w swoich grach staram się przemycać różne wątki i zagadnienia. Dlatego też w moich historycznych grach znajdziecie nieco fizyki, trochę językoznawstwa, sporo ekologii i całe mnóstwo matematyki 😉

Jaka jest zatem Twoja ulubiona gra ActionTrack?

Justyna Dominiak: Jestem wielką fanką gier powstających w trakcie warsztatów z młodzieżą, które mam ogromną przyjemność prowadzić. Te spotkania przynoszą mi wiele radości i satysfakcji wynikającej z obserwowania rodzących się pomysłów i wielkiego zaangażowania młodych ludzi w ich dzieło. Cieszę się razem z nimi, gdy gramy w gry będące wynikiem ich pracy i pasji. Każde warsztaty to też decyzja o tym, jak wiele wolności i twórczej swobody pozostawić młodym twórcom. Czyli na ile kształtować ich pomysły i wskazywać im rozwiązania, a na ile inspirować i towarzyszyć nie ingerując w efekty. Ta druga droga jest dla mnie trudniejsza, dlatego podziwiam gry w których dominuje inwencja młodzieży. Dlatego jako jedną z ulubionych gier wskazałabym grę „Balladyna 2.0”.

Zobacz wideorelację z premiery gry „Balladyna 2.0”!


Gdzie jeszcze Twoim zdaniem można byłoby wykorzystać narzędzie ActionTrack?

Justyna Dominiak: Jestem przekonana, że ActionTrack byłby świetny jako narzędzie do trenowania umiejętności współpracy w zespołach pracowniczych. Odpowiednio opracowany scenariusz mógłby posłużyć jako diagnoza procesu grupowego i indywidualnych ról przyjmowanych w grupie, co miałoby przełożenie na efektywność współpracy.

Chcesz zorganizować warsztaty z tworzenia mobilnych gier terenowych z wykorzystaniem fińskiej platformy ActionTrack? Napisz na: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]