Home » Program BLISKO dla bibliotek – twórz gry w partnerstwie!

Program BLISKO dla bibliotek – twórz gry w partnerstwie!

by Gabriela
Opublikowano:
Program BLISKO - stwórz grę w partnerstwie

Kiedy myślimy o tym, z kim mogłaby współpracować biblioteka, od razu przychodzi nam do głowy lokalny dom kultury. Albo dzieci lub młodzież ze szkoły. Ale to przecież nie wszystkie podmioty, z którymi moglibyśmy realizować projekty! Sprawdźmy, jakie jeszcze organizacje działają w naszym otoczeniu. Przecież program BLISKO i działanie w partnerstwie również dla nich będzie świetną okazją i szansą na pozyskanie nowych odbiorców.

Program BLISKO – z kim współpracować?

Zgodnie z regulaminem program BLISKO zakłada, że partnerami dla bibliotek mogą być w szczególności:

  • biblioteki szkolne i pedagogiczne
  • inne samorządowe instytucje kultury,
  • organizacje pozarządowe,
  • szkoły,
  • parafie,
  • księgarnie,
  • koła gospodyń wiejskich,
  • grupy nieformalne,
  • osoby fizyczne.

To oznacza, że tak naprawdę każde uzasadnione partnerstwo ma sens. Wystarczy, że znajdziemy odpowiednie argumenty, przemawiające za jego celowością i wykażemy we wniosku, że będzie to wkładem dla całego projektu.

Biblioteka i edukatorzy

Gra w Zbąszyniu

Bardzo często projekty skupiają się na współpracy z uczniami. Ale warto pamiętać również o nauczycielach i edukatorach, który na co dzień spotykają się z młodymi ludźmi w placówkach oświatowych.

W ramach projektu „Lokalnie, ludowo, wielopokoleniowo – tradycja w działaniu” Biblioteka Publiczna w Zbąszyniu zaprosiła ich na warsztaty z gamifikacji. W tym roku razem stworzą grę mobilną, która nie tylko przybliży wszystkim miejscową kulturę ludową, ale przede wszystkim będzie atrakcyjnym narzędziem do pracy w ramach edukacji regionalnej.

Oprócz warsztatów gamifikacji biblioteka zorganizowała również warsztaty tańców ludowych regionu, rękodzielnictwa oraz kuchni regionalnej.

ZbąszyńZbąszyńZbąszyń

Zdjęcia pochodzą z: https://www.facebook.com/BibliotekaZbaszyn.

Biblioteka i stowarzyszenia

Bogatynia„Gamingowa Bogatynia” to projekt, który ma szansę włączyć do zabawy wszystkich mieszkańców miasta! Biblioteka Publiczna w Bogatyni nawiązała partnerstwo z aż 7 podmiotami. Wśród nich znalazły się lokalne stowarzyszenia. Dlaczego biblioteka wybrała właśnie temat gry?

Gry miejskie stały się sposobem na poznawanie dziedzictwa kulturowego, integrację mieszkańców, a także dobrą zabawę edukacyjno-animacyjną dla każdego. Każde miasto posiada swoją historię, mnóstwo ciekawostek, bogatą indywidualną infrastrukturę, które stanowią fabułę, doskonały materiał do stworzenia gry.
http://www.bogatynia.naszabiblioteka.com/blisko

W pierwszym etapie realizacji projektu odbyły się warsztaty dla wszystkich partnerów. Premiera gry odbędzie się w czerwcu 2022 roku.

W ramach projektu biblioteka zorganizowała również szkolenia „Diagnoza lokalnej społeczności” oraz „Od książki do serialu – atrakcyjne formy współpracy z młodzieżą”, które poprowadzili trenerzy Good Books.

Biblioteka i muzeum/archiwum

W realizacji projektu „Biblioteka łączy pokolenia” Biblioteka Publiczna w Ostrołęce postanowiła wrócić do pierwotnej roli bibliotek. Ale równocześnie chcą wykorzystać nowe technologie!

Dr Katarzyna Zimnoch przedstawiła historię bibliotek jako miejsc, które służyły gromadzeniu i udostępnianiu intelektualnego dziedzictwa ludzkości, edukacji, rozrywce, integracji, awansowi społecznemu, rozwojowi demokracji. Przypomniała, że w Polsce biblioteki publiczne, czyli otwarte, istniały od renesansu.
https://mbpostroleka.pl/konferencja-bibliotekarska

Celem projektu jest gromadzenie archiwum lokalnego: zdjęć, wspomnień, prasy. A, jak wiemy, ActionTrack pozwala idealnie wykorzystać materiały do stworzenia gry!

W partnerstwie siła!

Zawieranie lokalnych partnerstw służy wielu celom. Zaspokaja potrzeby społeczności, umacniania poczucie wspólnoty i tożsamości, w końcu sprzyja integracji i aktywizacji mieszkańców. Z kolei aktywna społeczność lokalna to duża wartość dla instytucji kultury, bo zaangażowani odbiorcy zapewniają liczną widownię, chętnie uczestniczą w wydarzeniach i mogą inspirować animatorów kultury jasno określając swoje potrzeby kulturalne.

Chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu partnerstw? A może myślisz o stworzeniu własnej mobilnej gry terenowej w ramach programu BLISKO? Jeśli tak, skontaktuj się z nami: info@goodgames.pl lub zostaw swoje dane, a my odezwiemy się do Ciebie!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]