Kiedy myślimy o tym, z kim mogłaby współpracować biblioteka, od razu przychodzi nam do głowy lokalny dom kultury. Albo dzieci lub młodzież ze szkoły. Ale to przecież nie wszystkie podmioty, z którymi moglibyśmy realizować projekty! Sprawdźmy, jakie jeszcze organizacje działają w naszym otoczeniu. Przecież program BLISKO i działanie w partnerstwie również dla nich będzie świetną okazją i szansą na pozyskanie nowych odbiorców.
Program BLISKO – z kim współpracować?
Zgodnie z regulaminem program BLISKO zakłada, że partnerami dla bibliotek mogą być w szczególności:
- biblioteki szkolne i pedagogiczne
- inne samorządowe instytucje kultury,
- organizacje pozarządowe,
- szkoły,
- parafie,
- księgarnie,
- koła gospodyń wiejskich,
- grupy nieformalne,
- osoby fizyczne.
To oznacza, że tak naprawdę każde uzasadnione partnerstwo ma sens. Wystarczy, że znajdziemy odpowiednie argumenty, przemawiające za jego celowością i wykażemy we wniosku, że będzie to wkładem dla całego projektu.
Biblioteka i edukatorzy
Bardzo często projekty skupiają się na współpracy z uczniami. Ale warto pamiętać również o nauczycielach i edukatorach, który na co dzień spotykają się z młodymi ludźmi w placówkach oświatowych.
W ramach projektu „Lokalnie, ludowo, wielopokoleniowo – tradycja w działaniu” Biblioteka Publiczna w Zbąszyniu zaprosiła ich na warsztaty z gamifikacji. W tym roku razem stworzą grę mobilną, która nie tylko przybliży wszystkim miejscową kulturę ludową, ale przede wszystkim będzie atrakcyjnym narzędziem do pracy w ramach edukacji regionalnej.
Oprócz warsztatów gamifikacji biblioteka zorganizowała również warsztaty tańców ludowych regionu, rękodzielnictwa oraz kuchni regionalnej.
Zdjęcia pochodzą z: https://www.facebook.com/BibliotekaZbaszyn.
Biblioteka i stowarzyszenia
„Gamingowa Bogatynia” to projekt, który ma szansę włączyć do zabawy wszystkich mieszkańców miasta! Biblioteka Publiczna w Bogatyni nawiązała partnerstwo z aż 7 podmiotami. Wśród nich znalazły się lokalne stowarzyszenia. Dlaczego biblioteka wybrała właśnie temat gry?
Gry miejskie stały się sposobem na poznawanie dziedzictwa kulturowego, integrację mieszkańców, a także dobrą zabawę edukacyjno-animacyjną dla każdego. Każde miasto posiada swoją historię, mnóstwo ciekawostek, bogatą indywidualną infrastrukturę, które stanowią fabułę, doskonały materiał do stworzenia gry.
http://www.bogatynia.naszabiblioteka.com/blisko
W pierwszym etapie realizacji projektu odbyły się warsztaty dla wszystkich partnerów. Premiera gry odbędzie się w czerwcu 2022 roku.
W ramach projektu biblioteka zorganizowała również szkolenia „Diagnoza lokalnej społeczności” oraz „Od książki do serialu – atrakcyjne formy współpracy z młodzieżą”, które poprowadzili trenerzy Good Books.
Biblioteka i muzeum/archiwum
W realizacji projektu „Biblioteka łączy pokolenia” Biblioteka Publiczna w Ostrołęce postanowiła wrócić do pierwotnej roli bibliotek. Ale równocześnie chcą wykorzystać nowe technologie!
Dr Katarzyna Zimnoch przedstawiła historię bibliotek jako miejsc, które służyły gromadzeniu i udostępnianiu intelektualnego dziedzictwa ludzkości, edukacji, rozrywce, integracji, awansowi społecznemu, rozwojowi demokracji. Przypomniała, że w Polsce biblioteki publiczne, czyli otwarte, istniały od renesansu.
https://mbpostroleka.pl/konferencja-bibliotekarska
Celem projektu jest gromadzenie archiwum lokalnego: zdjęć, wspomnień, prasy. A, jak wiemy, ActionTrack pozwala idealnie wykorzystać materiały do stworzenia gry!
W partnerstwie siła!
Zawieranie lokalnych partnerstw służy wielu celom. Zaspokaja potrzeby społeczności, umacniania poczucie wspólnoty i tożsamości, w końcu sprzyja integracji i aktywizacji mieszkańców. Z kolei aktywna społeczność lokalna to duża wartość dla instytucji kultury, bo zaangażowani odbiorcy zapewniają liczną widownię, chętnie uczestniczą w wydarzeniach i mogą inspirować animatorów kultury jasno określając swoje potrzeby kulturalne.