Home » Nie tylko gry, czyli audioprzewodnik z ActionTrack

Aplikacja ActionTrack została stworzona do samodzielnego przygotowywania gier miejskich przez osoby niezwiązane z programowaniem. Kreatywni pracownicy instytucji kultury w Polsce szybko odkryli, jak wiele możliwości daje to narzędzie. I tak tworzą oni szereg gier rozgrywających się na zewnątrz i wewnątrz budynków. Opracowują  “gry” służące jako wizytówka lub wirtualny zbiór wiedzy np. o korzystaniu z instytucji.  W szerokim repertuarze gier znajdziemy też sprawdzające jedynie szybkość i sprawność gracza. Ponadto sama aplikacja sprawdza się w trakcie warsztatów i wspólnego tworzenia projektów. Ale to nie wszystko. Bibliotekarze odkryli również i wykorzystali w praktyce potencjał turystyczny narzędzia.

Zwiedzaj Lębork z audioprzewodnikiem na ActionTrack

Niecodzienny pomysł zastosowania aplikacji ActionTrack powstał w lęborskiej Bibliotece.  Po doświadczeniach związanych z organizacją mobilnych gier miejskich dla szerokiej publiczności, pracownicy wykorzystali możliwość dodawania dźwięków do gier. Samodzielnie stworzyli i udostępnili zwiedzającym i mieszkańcom miasta unikatowy audioprzewodnik po mieście.Baszta w Lęborku

Dzięki temu osoby zainteresowane historią i atrakcjami terenu mogą w wygodny sposób poznawać najciekawsze miejsca, obiekty, legendy i  informacje o wydarzeniach, które miały miejsce w przeszłości.  “Zwiedzać” można w dowolnej kolejności i we własnym tempie. Przewodnik dostępny jest przez całą dobę, a korzystanie z niego jest bezpłatne.

Legendy, ciekawostki i fakty

Twórcy gry wybrali atrakcyjne turystycznie i ciekawe historycznie miejsca. Audioprzewodnik prowadzi po średniowiecznych obwarowaniach miasta.  Prezentuje m.in. zamek krzyżacki, wieżę Bismarcka, lęborskie kościoły, radziecki czołg IS-2, a także lubianą przez spacerowiczów fontannę na pl. Pokoju oraz na pl. Żwirki i Wigury. Stary Lębork w aplikacji ActiontrackOdwiedzana fontanna jest pretekstem do przedstawienia legendy o żabkach. Zwiedzający Lębork z  aplikacją ActionTrack mogą poznać również historię o Gambrinusie i o tym, jak baszta bluszczowa straciła sukienkę. Miłośnicy ciekawostek historycznych dowiedzą się, gdzie odkryto skarb, jakie królowe odwiedziły miasto i w którym miejscu znajdował się Łabędzi Staw czy Góra Szubieniczna.

 

Mimimum wysiłku – maksimum wygody

Twórcy przewodnika, czyli Zofia Biskupska-Lisiecka, Anna Cykman, Agnieszka Pryl i Paulina Raszeja zadbali o warstwę merytoryczną. Po pierwsze skonsultowali teksty z lokalnym przewodnikiem Wiesławem Budkowskim, który wystąpił także jako jeden z lektorów.  Na potrzeby przewodnika zaadaptowano opowiadanie Mateusza Kamienieckiego „Legenda o tym, jak Baszta Bluszczowa straciła swoją sukienkę”, które zwyciężyło w konkursie literackim „Legendy Błękitnej Krainy”.
Po drugie zaś, atrakcyjności dodały grze archiwalne fotografie ukazujące Lębork sprzed lat.  Fotografie te pochodzą ze zbiorów Biblioteki oraz Urzędu Miejskiego w Lęborku, Starostwa Powiatowego w Lęborku, Lęborskiego Klubu Fotograficznego, Muzeum w Lęborku.

Co ważne, równolegle udostępniany jest tekst i fotografie, jak i wersja czytana przez lektora, przez co skorzystać mogą z niego zarówno osoby niedowidzące i niedosłyszące.  Przykład ten jasno pokazuje, że kreatywni pracownicy kultury nie boją się nowych wyzwań i projektów, a kluczem do sukcesu jest zazwyczaj po prostu… dobry pomysł!

Przekonajcie się sami. Szczegóły znajdziecie na stronie Lęborskiej Biblioteki Publicznej.

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]