Jeżeli nie można zorganizować rozgrywek w grze terenowej, to można zorganizować rozgrywki w grze domowej! Miejska i Powiatowa i Biblioteka Publiczna w Drawsku Pomorskim buduje nowe relacje z czytelnikami – poprzez gry na smartfony.
Wkręceni w czytanie
Projekt „Wkręceni w czytanie” realizowany przez Miejską i Publiczną Bibliotekę Powiatową w Drawsku Pomorskim zakładał dwa etapy. Pierwszym z nich były warsztaty projektowania mobilnych gier miejskich dla młodzieży, drugim zaś premierowa rozgrywka gry.
Z założenia obie części miały odbywać się stacjonarnie w ścisłej współpracy Biblioteki, Centrum Kultury oraz Szkoły Podstawowej im. Władysława Sucharskiego w Drawsku Pomorskim. Pandemia zmieniła sposób realizacji tego projektu, ale nie zmieniła relacji między biblioteką a szkołą.
Wkręceni w projektowanie
Warsztaty z młodzieżą zrealizowaliśmy w dniach 22 – 24 października 2020 roku. Do zdalnych spotkań zostali zaproszeni uczniowie 7 i 8 klasy Szkoły Podstawowej z Drawska Pomorskiego oraz uczniowie szkół z powiatu. Nasze spotkania miały charakter weekendowego maratonu projektowania gier.
Najpierw młodzież zapoznała się z zasadami i techniką tworzenia gier miejskich z wykorzystaniem fińskiej platformy ActionTrack.
Uczestnicy warsztatów w przykładową grę, co pozwoliło im zapoznać się z platformą punktu widzenia użytkownika końcowego. Dowiedzieli się również w jaki sposób budować fabułę i stopniować napięcie, aby gracz nie nudził się w czasie rozgrywki. Następnie otrzymali szczegółowy instruktarz techniczny obsługi serwera i „wkładania” treści do gry.
Kolejnym krokiem było samodzielne stworzenie gry opartej na książce Janusza Korczaka, pt.: „Król Maciuś Pierwszy.” Wśród uczestników powstały dwa pomysły na scenariusz gry gry domowej. Jedna grupa postanowiła, że główną osią gry będzie przyjaźń między Maciusiem a Felkiem. Fabuła miała dotyczyć poszukiwania ukradzionej korony przez głównego bohatera. Druga zaś zaproponowała wariant z podstawionym dziennikarzem Szpiegiem, który będzie przeszkadzał Maciusiowi w rządu.
Młodzież była bardzo kreatyna i zaangażowana. Dlatego, mimo odległości, udało im się przyswoić teoretyczne podstawy projektowania i stworzyć prototypy dwóch gier. Zaprojektowaliśmy je w taki sposób, żeby można było zagrać na dwa sposoby. Zarówno na terenie Drawska w centrum miasta, jak i w formie domowej– bez wstawania z fotela.
Wkręceni w granie
Drugim etapem projektu była premiera gry, która obyła się w pierwszych dniach listopada. Ze zrozumiałych względów zaprosiliśmy młodzież do rozgrywek w zaciszu ich domów.
Gra domowa „Dziennikarz Szpieg” powstała na kanwie powieści Janusza Korczaka „Król Maciuś Pierwszy”. Jej prototyp powstał na październikowych warsztatach,
Gracze wcielają się w rolę prawdziwych dziennikarzy śledczych przed którymi stoją trzy zadania. Pierwszym z nich jest odnalezienie Felka, drugim uwolnienie Maciusia z rąk Dziennikarza. Trzecim zadaniem jest udokumentowanie i przedstawienie światu wszystkich przekrętów politycznego tego wichrzyciela. W tym celu gracze odwiedzają liczne miejsca związane z fabułą na przykład parlament. Gracze także rozwiązują zagadki logiczne i odpowiadają na pytania sprawdzające znajomość treści. Bardzo ważne jest też i rozumienie przesłania książki Korczaka.
Poszukiwania Maciusia, a następnie konfrontacja z czarnym charakterem gry – tytułowym Dziennikarzem Szpiegiem, stała się pretekstem do przestawienia młodzieży takich kwestii jak: pragnienie władzy, odpowiedzialność rządzących, manipulowanie opinią publiczną, przewidywanie konsekwencji własnych czynów.
Aby ukończyć grę z zadowalającą liczbą punktów trzeba było nie tylko dobrze znać fabułę książki Korczaka, ale także wykazać się sprytem i wyobraźnią podczas rozwiązywania zadań kreatywnych.