Interaktywna ścieżka mobilna, gra terenowa dla młodzieży o dorosłych „Chcieliśmy być wolni. Kadry z Powstania” przedstawia najważniejsze fakty z walki Powstańców Warszawskich w rejonie Śródmieścia Północnego. Na trasie znajdują się takie miejsca jak Zielna wraz z budynkiem PASTy, Marszałkowska, Moniuszka, Prudental, dawna Poczta Główna czy okolice Filharmonii. Warstwa fabularna to opowieść prowadzona śladami fotografii Eugeniusza Lokajskiego – autora wielu bardzo znanych kadrów przybliżających codzienną rzeczywistość mieszkańców walczących o stolicę.
Utrwalić i ocalić nadzieję
Jest koniec sierpnia 1944 roku. Eugeniusz Lokajski „Brok” udaje się w trasę po powstańczej stolicy. Musi odwiedzić kilka miejsc i osób, które przechowują jego fotografie. Najważniejszą z nich jest jego siostra – Zofia Lokajska-Domańska „Zocha”, która jako łączniczka brała czynny udział w powstaniu i jest również uwieczniona na kilku fotografiach. Między innymi z jej relacji wiadomo, że przechowywała klisze Lokajskiego w blaszanym pudełku, z którym się nie rozstawała. Idąc w miejsca uwiecznione na fotografiach oraz w toku rozmów przeprowadzanych ze spotkanymi ludźmi, uczestnicy gry poznają najważniejsze wydarzenia związane z działaniami powstańczymi prowadzonymi w Śródmieściu Północnym. To m.in. zdobycie budynku PRUDENTIAL czy PASTy, walki o budynek Poczty Głównej. Nie obędzie się również bez obyczajowych ciekawostek oddających charakter prowadzonych działań. Na przykład przechodzenie przez barykady wymagające podania haseł, czytanie „Biuletynu Informacyjnego” czy postępowanie w wypadku muczenia krowy…
Za każdy kamień Twój…
Zadaniem graczy jest wypełnić otrzymany przez Eugeniusza Lokajskiego rozkaz dotyczący przekazania wszelkich materiałów fotograficznych do Delegatury. Inspiracji do fabuły gry dostarczają relacje innego powstańczego fotografa – Eugeniusza Hanemena ps. „Han”, który był członkiem Delegatury Rządu na Kraj, i którego fotografie miały być przekazywane właśnie tam. Chociaż wiadomo, że Lokajski tam nie stacjonował, przyjmujemy, że Delegatura prowadzi rejestr fotografii od wszystkich czynnych fotografów Powstania.
Łączniczka czekała na jego reakcję, w międzyczasie jakby od niechcenia zaplatając długie, ciemne włosy w ścisłego warkocza. Zdawało się, że go nie rozpoznała, natomiast on był pewny, że uwiecznił już tę pociągłą twarz na jednej ze swoich fotografii. Dostarczony rozkaz był krótki, zwięzły i nie pozostawiał żadnych wątpliwości. Wszystkie materiały fotograficzne miały być jak najszybciej przekazane do Delegatury. Część była ukryta, część już wywołana i rozdana, ale najwięcej dał na przechowanie do Zofii. Wiedział, gdzie szukać klisz – nie wiedział jednak, gdzie szukać „Zochy”…
(fragment gry)
Informacje techniczne i organizacyjne
Interaktywna ścieżka edukacyjna powstała w ramach projektu „Chcieliśmy być wolni” realizowanego przez Muzeum Powstania Warszawskiego z okazji 80. rocznicy Powstania Warszawskiego.
Ścieżka będzie dostępna w dniach 27 lipca – 2 października 2024. Kody startowe do ścieżki będą udostępnione na stronie gra.1944.pl.
Premiera: 27 lipca 2024, w godzinach 14:00-17:00. Tylko w dniu premiery każdy gracz otrzyma pakiet startowy oraz naklejkę na wspólny mural upamiętniający rocznicę Powstania.
Start: Plac Dąbrowskiego, Zakończenie: Park Wolności, Muzeum Powstania Warszawskiego, godz. 17:00. Orientacyjny czas przejścia trasy około 90 minut.
Przed startem należy pobrać na swój telefon aplikację ActionTrack, która jest darmowa i dostępna na systemy IOS (dla wersji 11.0 i wyższej) i Android (dla wersji 8.0 i wyższej). Przy pobieraniu aplikacji należy zezwolić na korzystanie z funkcji robienia zdjęć. Aplikacja nie zawiera reklam. Nie wymaga logowania. Należy uruchomić w telefonie Internet i włączyć funkcję GPS (usługę lokalizacji). Dodatkowo należy wykonać kalibrację telefonu poprzez zarysowanie telefonem kilku ósemek w powietrzu.
Po wejściu do gry gracze akceptują regulamin gry oraz otrzymują informacje techniczne. Następnie wpisują nazwę zespołu oraz podają liczbę osób w drużynie (do celów statystycznych). Później na mapie ukażą się punkty, do których trzeba dojść. Po kliknięciu w dany punkt na ekranie pokaże się ikonka gracza i miejsce docelowe. Można też korzystać ze strzałki kompasu, która pokazuje odległość od punktu w metrach. W czasie gry gracze odpowiadają na pytania różnego typu, punktacja nalicza się automatycznie. Na trasie gracze są zobowiązani do dostosowania się do wszystkich przepisów ruchu drogowego.
„Chcieliśmy być wolni i wolność sobie zawdzięczać”
Słowa wicepremiera polskiego rządu Jana Stanisława Jankowski wypowiedziane 1 września 1944 roku, a więc dokładnie w piątą rocznicę wybuchu II wojny światowej i miesiąc po wybuchu Powstania Warszawskiego, zostały umieszczone przy wejściu na ekspozycję główną Muzeum Powstania Warszawskiego. Są mottem, które towarzyszy zwiedzającym muzeum i historii 63-dniowej walki o marzenia ówczesnych mieszkańców stolicy.
„Chcieliśmy być wolni” to również tytuł wyjątkowego opracowania zespołu historyków Muzeum Powstania Warszawskiego. Publikacji – opowieści, która przedstawia nie tylko przebieg Powstania, ale również czas oczekiwania, a także w jaki sposób pielęgnowano pamięć o nim. Oprócz faktów, publikacja zawiera tzw. „piguły” tematyczne, syntetycznie opisujące najistotniejsze problemy i prezentujące biogramy bohaterów wydarzeń. Całość jest bogato uzupełniona fotografiami, skanami dokumentów, cytatami i czytelnymi mapami. Ostatni rozdział to wybór relacji samych Powstańców.
Książka dostępna jest na stronie muzeum: https://sklep.1944.pl/pl/p/Chcielismy-byc-wolni/472.