Home » Program dotacyjny Kultura-Interwencje 2025

Program dotacyjny Kultura-Interwencje 2025

by Łukasz Braun
Opublikowano:

Program Kultura – Interwencje 2025 otwiera przed instytucjami kultury, bibliotekami i organizacjami pozarządowymi możliwość realizacji projektów, które będą wzmacniać uczestnictwo w kulturze, m.in. poprzez wykorzystanie nowoczesnych metod angażowania społeczności. Dzięki wsparciu finansowemu przekraczającemu od 10 do 150 tys. zł, każdy projekt ma szansę stać się unikatową interwencją odpowiadającą na realne potrzeby lokalnej społeczności. Przekonaj się, jak nasze innowacyjne warsztaty z projektowania planszowych gier wielkoformatowych oraz mobilnych gier ActionTrack mogą nadać Twoim działaniom nowoczesny charakter i zaangażować Twoich odbiorców.

Kultura-Interwencje 2025 – najważniejsze informacje o naborze

1. Uprawnieni wnioskodawcy

  • samorządowe instytucje kultury, w tym biblioteki publiczne
  • organizacje pozarządowe,
  • koła gospodyń wiejskich,
  • kościoły i związki wyznaniowe,
  • podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

2. Kwoty i terminy

Harmonogram naboru

  • Termin składania wniosków: do 17 marca 2025 r.
  • Czas realizacji zadania: od 15 maja do 31 października 2025 r.

Kwoty dofinansowania

  • Minimalna kwota: 10 000 zł
  • Maksymalna kwota: 150 000 zł
  • Wkład własny: min. 25% (dofinansowanie może pokryć do 75% całkowitego budżetu zadania)

3. Zasady składania wniosków

  • Wnioski należy składać w Systemie Obsługi Programów (SOP): https://sop.nck.pl
  • Każdy wnioskodawca jest uprawniony do złożenia jednego wniosku.

Sprawdź REGULAMIN PROGRAMU na stronie Narodowego Instytutu Kultury.

Jakie zadania można zrealizować?

Z budżetem wynoszącym 11,5 mln zł, dotacja umożliwia realizację projektów obejmujących:

  • organizację jubileuszów i obchodów rocznic ważnych wydarzeń,
  • działania mające na celu eliminowanie barier w dostępie do kultury,
  • tworzenie innowacyjnej oferty kulturalnej,
  • inicjatywy partnerskie wspierające lokalne społeczności,
  • przedsięwzięcia unikatowe na skalę krajową.

ZMIANY W EDYCJI 2025. W nowej edycji programu zmodyfikowano dotychczasowe cele programu. Analiza regulaminu wskazuje, że bieżąca edycja programu odchodzi od wątków związanych z patriotyzmem i dziedzictwem narodowym na rzecz ogólniej sformułowanych celów w zakresie upowszechniania dorobku kulturowego oraz aktywizacji społeczności lokalnych poprzez konkretne interwencje. Przy pisaniu wniosków kluczowym elementem jest wykazanie zasadności podjęcia danej inicjatywy oraz spójność całej koncepcji.

Innowacyjne działania z elementami grywalizacji

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na nowoczesne metody angażowania lokalnych społeczności w działania kulturalne, opracowaliśmy dwa rozwiązania, które doskonale wpisują się w cele programu Kultura-Interwencje 2025. Nasze warsztaty projektowania gier łączą edukację, integrację oraz interaktywność, dostarczając niezapomnianych wrażeń zarówno młodzieży, jak i dorosłym.

Planszowe gry wielkoformatowe z warsztatami dla młodzieży

Nasze gry planszowe w imponującym formacie to coś więcej niż tylko forma rozrywki – stanowią narzędzie wspierające naukę i odkrywanie lokalnych historii oraz tradycji. Dzięki warsztatom dedykowanym młodzieży, uczestnicy mają okazję rozwijać kreatywność, uczyć się pracy zespołowej oraz pogłębiać wiedzę o kulturze regionu w sposób interaktywny i angażujący.

CASE STUDY: „Ocalić Jednorożca” – gra wielkoformatowa o lokalnej historii

Przykład gry wielkoformatowej promującej lokalną historię to gra „Ocalić Jednorożca”, zrealizowana przez Gminną Bibliotekę Publiczną w Jednorożcu w ramach dotacji z programu Kultura – Interwencje 2024. Gra opowiada historię lokalnej legendy o jednorożcu, który, choć dawno temu zabity przez księcia Janusza, powraca, by przypomnieć o sobie w najmniej oczekiwanym momencie. Gracze stają przed zadaniem ochrony jednorożca przed zagrożeniem, przygotowując dla niego bezpieczną drogę ucieczki. Gra, która łączy elementy edukacji regionalnej i zabawy, pozwala uczestnikom poznać lokalne tradycje, legendy, a także promuje kurpiowską sztukę ludową, w tym wycinanki i pieśni. Jest to świetny przykład wykorzystania gry jako narzędzia do popularyzacji historii i kultury regionalnej, angażując lokalną społeczność w interaktywną zabawę i naukę.

Warsztaty projektowania mobilnych gier terenowych

ActionTrack to nowoczesna aplikacja mobilna, która zamienia miejskie przestrzenie w interaktywne trasy pełne zagadek, wyzwań i przygód. Dzięki niej uczestnicy mogą odkrywać lokalną historię oraz biografie ważnych postaci w angażujący i nieszablonowy sposób – projektując, a następnie grając w grę.

Podczas specjalnie przygotowanych warsztatów młodzież poznaje podstawy projektowania gier terenowych, ucząc się, jak tworzyć scenariusze z wykorzystaniem grywalizacji i storytellingu.  Proces ten to nie tylko praca kreatywna, ale także okazja do zdobycia wiedzy, np. o lokalnej historii, która staje się podstawą scenariusza gry. Aby stworzyć spójną i ciekawą narrację, uczestnicy pracują z materiałami źródłowymi – dokumentami, opowieściami, wspomnieniami – a w tym procesie wspierają ich doświadczeni trenerzy. To specjaliści, którzy nie tylko wprowadzają młodzież w świat tworzenia gier, ale również inspirują do myślenia projektowego.

Efektem warsztatów jest autorska gra mobilna, którą instytucja, a także sami młodzi twórcy, mogą z dumą zaprezentować swojej społeczności.

CASE STUDY: „Konopnicka i skradziony rękopis” – mobilna gra terenowa

Mobilna gra ActionTrack „Konopnicka i skradziony rękopis” została zrealizowana przez Powiatową Bibliotekę Publiczną im. Władysława Broniewskiego w Sieradzu w ramach dotacji z programu Kultura – Interwencje. Gra opowiada historię zaginionego dzieła słynnej pisarki Marii K., które zostało skradzione i ukryte w Sieradzu. Gracze, w towarzystwie postaci przypominającej krasnala, wyruszają na poszukiwanie książki, spotykając na swojej drodze bohaterów z utworów Konopnickiej, takich jak Stefek Burczymucha czy Król Błystek. Gra łączy zabawę z nauką, umożliwiając uczestnikom poznanie życiorysu i twórczości pisarki, a także zabytków i historii miasta Sieradz, a także związków literackich Marii Konopnickiej z tym regionem. To świetne połączenie edukacji literackiej z lokalną historią w formie interaktywnej zabawy. Obejrzyj relację z premiery gry:

Wykorzystaj potencjał grywalizacji w swoim projekcie w ramach programu „Kultura-Interwencje”! Pomożemy Ci dobrać najlepsze rozwiązania i dopasować pomysł do wymogów programu.

Wypełnij poniższy formularz – skonstatujemy się z Tobą najszybciej, jak będzie to możliwe! Możesz też do nas zadzwonić.

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]