Home » Gry jako narzędzie promocji czytelnictwa: połącz grę ze spotkaniem autorskim

Gry jako narzędzie promocji czytelnictwa: połącz grę ze spotkaniem autorskim

by Gabriela
Opublikowano:

Szukasz pomysłu na ciekawe działanie animacyjne, które idealnie wpisze się w cel promocji czytelnictwa i literatury? Zorganizuj literacką grę, a na jej premierę zaproś autora!

O wykorzystaniu gier w promowaniu literatury opowiadam zawsze z wypiekami na twarzy: te dwa przejawy kultury są sobie bardzo bliskie, w obu chodzi przede wszystkim o opowieść. Popularne gry planszowe i video często bazują na powieściach, a gracze chętnie sięgają po książki, by pobyć dłużej ze swoimi ulubionymi bohaterami. Gry pełnią więc bardzo ważną funkcję w promocji czytelnictwa.

Przekonało się o tym wiele bibliotek, tworząc z nami swoje własne gry oparte na literaturze. Ale część z nich poszła dalej i skorzystała z okazji, by premierę gry połączyć ze spotkaniem autorskim!

Gra „Kryminalne zagadki Nowego Warpna” i spotkanie z Markiem Stelarem

Wielkoformatowa gra planszowa “Kryminalne zagadki Nowego Warpna” opierała się bezpośrednio na kryminałach Marka Stelara. Cykl o aspirancie Przeworskim to trzy kryminały, których akcja toczy się właśnie w Nowym Warpnie. W dodatku to opowieści czerpiące z historii miejscowości i regionu – były więc doskonałym punktem wyjścia do stworzenia gry. 

Biblioteka nawiązała współpracę z wydawnictwem, które nie tylko udzieliło potrzebnych zgód, ale także dostarczyło książki na nagrody. Taka gra to przecież świetna reklama! Warto o tym pamiętać i nie bać się rozmów z wydawcami. 

Premierze gry w Nowym Warpnie towarzyszyło spotkanie z Markiem Stelarem, który poprowadził warsztaty storytellingowe dla obecnych. Jednocześnie mógł ocenić efekty naszej pracy i podzielić się refleksją o transmedialności tekstów – bo zobaczył swoje powieści przełożone na język dużej gry planszowej. Jak sam mówi, było to bardzo ciekawe doświadczenie!

„GRYminalna Chełmża” i spotkanie z Robertem Małeckim

Podobne wydarzenie odbyło się w Chełmży – tam z kolei toczy się akcja powieści Roberta Małeckiego. Autor był obecny zarówno podczas warsztatów projektowania gier, jak i na premierze mobilnej gry terenowej.

Gracze wędrowali po Chełmży, rozwiązując zagadkę tajemniczego morderstwa, a towarzyszyli im w tym bohaterowie cyklu o Bernardzie Grossie. Gra stworzona w aplikacji ActionTrack prowadziła chętnych od punktu do punktu, rozwijając wątek kryminalny i przemycając przy okazji informacje o historii Chełmży.

Obie gry opierały się na współczesnych powieściach kryminalnych, a bibliotekarze wykorzystali maksymalnie potencjał tych historii: nie tylko zaprosili lokalną społeczność do zgamifikowania znanych i lubianych książek, ale i połączyli premiery gier ze spotkaniami autorskimi. Dla graczy możliwość rozmowy z ulubionym autorem była dodatkową nagrodą.

Od gry do książki, od książki do gry

Łączenie różnych rodzajów działań takich jak gry (tworzone na warsztatach) i spotkania autorskie może przynosić fantastyczne efekty i z pewnością przełoży się na wzrost czytelnictwa, a także aktywizację lokalnej społeczności. Jednych przyciągnie do biblioteki gra, innych – znane nazwisko.

Ruszyły już nabory do programów MKiDN. Przykłady Chełmży i Nowego Warpna mogą być inspiracją dla Twojej instytucji – stwórz literacką grę przy uczestnictwie autora inspirującej powieści!

Obejrzyj webinarium „Gry w programach MKIDN: atrakcyjny sposób na realizację celów programu”!

Banner - nagranie webinarium Gry w programach MKiDN
Podczas webinarium:

  • poznasz różnorodne rodzaje gier – zarówno analogowych (np. wielkoformatowych), jak i wykorzystujących urządzenia mobilne, które świetnie wpisują się w działania bibliotek.
  • Dowiesz się, jak skutecznie łączyć gry z innymi inicjatywami, takimi jak spotkania autorskie i warsztaty edukacyjne.
  • Zainspirujesz się przykładami konkretnych projektów – od działań promujących literaturę po edukację kulturalną.
  • Otrzymasz wskazówki, jak animować społeczność lokalną, tworzyć gry oparte na współpracy międzypokoleniowej oraz angażować mieszkańców w tworzenie i korzystanie z gier edukacyjnych.

Masz pomysł na własną grę? Napisz do nas na info@goodgames.pl albo zostaw swoje dane w poniższym formularzu, a my skontaktujemy się z Tobą!

    Zobacz także

    [mc4wp_form id=”1853″]