Gry, jako forma animacji kultury i promocji czytelnictwa, pojawiają się w kilku programach MKiDN 2022. Wszystkie programy zaś kładą nacisk na innowacyjne działania i wykorzystanie nowych technologii. Co to znaczy? O jakie technologie chodzi? Czy może się tutaj sprawdzić zwykły smartfon, którego prawie każdy z nas nosi na co dzień w kieszeni? Tak, szczególnie jeśli pomoże przedstawić literacką historię w interaktywny sposób. Na przykład za pomocą gry.
O które programy chodzi?
Gry są możliwe do zrealizowania i zapisane w regulaminach (w kosztach kwalifikowanych) czterech programów, kierowanych do bibliotek:
- Partnerstwo dla książki
- Promocja czytelnictwa
- Ballady i romanse
- Edukacja kulturalna
Jeśli chcesz wykorzystać gry terenowe w swoim projekcie musisz pamiętać o jednej, ważnej rzeczy. Gra sama w sobie nie może być celem projektu. Ona pomaga osiągnąć zamierzony efekt, taki jak np. rozbudzenie motywacji do uczestnictwa w kulturze pokolenia Z.
Czy gra może służyć promocji czytelnictwa?
Potwierdza to sukces gier takich jak Wiedźmin czy Cyberpunk. Gry często korespondują z literaturą. Pozwalają przemycić literackie treści i symbole do cyfrowego świata bliższego młodym ludziom. Być może, zafascynowani swoim ulubionym bohaterem i wykreowanym uniwersum sięgną oni po książkę. Badania pokazują, że gracze czytają więcej, niż statystyczni odbiorcy.
Przeczytaj artykuł „Od książki do gry (i z powrotem): Wiedźmin” ⇨
Z regulaminu programu Partnerstwo dla książki
Zad. 2 – prowadzenie działań animujących czytelnictwo w bibliotekach publicznych
Nowoczesna biblioteka publiczna powinna być otwartą dla wszystkich przestrzenią usługową. Miejscem zaufania społecznego, kreującym wspólnotę, współpracującym z innymi, działającymi lokalnie instytucjami i organizacjami tak, by formować miejscową sferę kulturalną i społeczną. To instytucja płynna – taka, która szybko reaguje na wszelkie zmiany zachodzące zarówno w społecznościach lokalnych, jak i te, które wiążą się z rozwojem nowych technologii, inaczej kształtujących nawyki czytelnicze. Dla bibliotekarzy oznacza to konieczność ustawicznego zdobywania nowych umiejętności i kompetencji, które pozwolą im na skuteczniejsze działania w zakresie animowania kultury i życia społecznego. Oznacza to także potrzebę wdrażania w bibliotekach nowych narzędzi i usług, zwłaszcza takich, które przyciągną i zatrzymają w bibliotece użytkowników młodych.
Z regulaminu programu Promocja czytelnictwa
Zad. 1 – kampanie społeczne, edukacyjne i promocyjne
Zad. 2 – festiwale literackie
Zad. 3 – wydarzenia literackie i promocja nowości wydawniczych
Ważne dla programu projekty, to te, których realizatorzy wykorzystują nowoczesne technologie i nowe media – jako najbardziej efektywne środki współczesnej komunikacji, a także działania na rzecz włączenia grupy docelowej w przygotowanie działań, np. przez projekty edukacyjne poprzedzające zadania i inne formy aktywizacji.
Gry w programach MKiDN 2022
Gry świetnie pasują do powyższych założeń programów dotacyjnych, ponieważ:
- wspierają edukację i promocję czytelnictwa,
- mogą stać się komponentem większego wydarzenia, np. festiwalu, skierowanym do dzieci i młodzieży,
- pomagają w promocji książki w nieszablonowy sposób,
- włączają młodych ludzi w proces tworzenia gry i przygotowania działań.
Chcesz dowiedzieć się, jakie gry możesz stworzyć w ramach dotacji? Jak wpisać grę do wniosku?
Zobacz nagranie z webinarium „Gry w programach MKiDN 2022”, w którym Marcin Skrabka opowiedział jak działa ActionTrack – aplikacja do tworzenia własnych gier i jak za pomocą gier edukować młode pokolenia o historii regionu lub upamiętnić ważne rocznice. Poznasz pomysły innych instytucji i przykłady gier zrealizowanych w poprzednich latach.
Obejrzyj nagranie webinarium ⇨