Projekty mobilności osób młodych i osób pracujących z młodzieżą z programu Erasmus + to bezpośrednie wsparcie dla inicjatyw, których celem jest nabywanie przez osoby młode i pracujące z młodzieżą nowych kompetencji. Dla bibliotekarzy oznacza to przede wszystkim nowe możliwości rozwoju osobistego i społeczno-edukacyjnego. Dodatkowo to okazja do zdobywania ciekawych doświadczeń zawodowych, a także poznania nowych metod pracy z młodzieżą.
Dorośli pracujący z młodzieżą
Jak zaangażować młodzież do czytelnictwa lub – szerzej – do skorzystania z oferty edukacyjnej i kulturalnej bibliotek? Co zrobić, żeby biblioteka przestała się im kojarzyć wyłącznie z aleją regałów a stała się miejscem spotkań? W jaki sposób wykreować modę na przychodzenie do biblioteki wśród młodzieży? To jedne z najczęściej stawianych pytań przez współczesnych bibliotekarzy. Jak być skutecznym w podejmowanych działaniach?
Z pomocą przychodzi program Erasmus +, który w ramach akcji Mobilność osób pracujących z młodzieżą wspiera się doskonalenie zawodowe. Może ono odbywać się w formie takich działań jak seminaria, kursy szkoleniowe, wydarzenia mające na celu nawiązanie kontaktów i wizyty studyjne.
Projekty w ramach akcji „Mobilność osób pracujących z młodzieżą” mają na celu między innymi wspieranie doskonalenia zawodowego osób pracujących w dziedzinie kształcenia, szkolenia i młodzieży. Zadaniem projektów realizowanych z programu jest przede wszystkim wprowadzenie innowacji. Poprzez innowacje zaś ulepszenie jakości nauczania. Nie mniej ważnym celem programu jest podniesienie poziomu wiedzy i znajomości innych kultur i krajów wśród uczestników. Dzieje się tak poprzez zaoferowanie im możliwości tworzenia sieci międzynarodowych kontaktów. Ponadto poznawaniu służy aktywne uczestnictwo w życiu społecznym. Wynikiem działań realizowanych w ramach projektów jest rozwój poczucia europejskiego obywatelstwa i tożsamości. Należy zaznaczyć, że działania w ramach projektów z programu „Erasmus +” mają służyć budowie potencjału jakości pracy z młodzieżą. Docelowo powinny mieć wyraźny wpływ na ich regularną pracę z młodymi ludźmi.
Sprawdźmy zatem jak taki projekt może wyglądać w praktyce.
Edukacja złapana w sieć (bibliotek) w Piekarach Śląskich
W dniach 17-20 września 2019 roku w Piekarach Śląskich realizowany był międzynarodowy projekt „Edukacja złapana w sieć (bibliotek)”. Projekt został w całości sfinansowany ze środków z programu Erasmus+, w ramach akcji Mobilność osób pracujących z młodzieżą. Gospodarzami przedsięwzięcia byli pracownicy Miejskiej Biblioteki Publicznej w Piekarach Śląskich.
Joanna Naczyńska – Dyrektor Biblioteki opowiada o szczegółach:
„Do udziału w projekcie i odwiedzenia Piekar Śląskich zaprosiliśmy bibliotekarzy z kilku krajów. Przyjechali do nas przedstawiciele z z Litwy (Klaipėdos apskrities viešoji I. Simonaitytės biblioteka / Biblioteka Publiczna Okręgu Kłajpedzkiego im. I. Simonaitytė), Hiszpanii (Bibliotecas municipales de Huesca / Biblioteki Miejskie w Huesca), Słowenii (Mestna knjižnica Izola / Biblioteka Miejska w Izoli) oraz Francji (Bibliothèque à vocation régionale de la Ville de Nice / Biblioteka Regionalna w Nicei).
Motywem przewodnim naszego projektu „Edukacja złapana w sieć (bibliotek)” była wymiana doświadczeń w obszarze stosowania nowych technologii w działaniach skierowanych do młodzieży.
Dlatego też w czasie naszych spotkań postawiliśmy na takie działania, które angażują młodzież. Zrealizowaliśmy wspólne warsztaty gamifikacji, podczas których uczestnicy nabyli praktyczne umiejętności projektowania mobilnych gier miejskich w aplikacji ActionTrack. Podczas warsztatów robotyki bibliotekarze nauczyli się budować i programować roboty z Lego Mindstorms. Wspólnie z naszymi gośćmi mieliśmy okazję poznać praktyczne zastosowanie drukarki i długopisów 3D, okularów VR oraz kolekcję książek z rozszerzoną rzeczywistością. Dodatkowo słoweńscy bibliotekarze z Izoli –wdrożyli nas w tajniki animacji poklatkowej (stop motion). Jest to technika wykorzystywana głównie w klasycznym filmie animowanym oraz w filmach naukowych.
Dopełnieniem spotkań warsztatowych było wspólne odkrywanie aglomeracji górnośląskiej z przykładami praktycznych zastosowań nowych technologii w kulturze i edukacji. Zaprosiliśmy naszych gości do Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej i Muzeum Śląskiego w Katowicach, Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Byliśmy także w jednej z najnowocześniejszych w Europie sal koncertowych – Sali NOSPR.
Podsumowując intensywny czas wizyty studyjnej – zarówno warsztatów, jak i miejsc, które wspólnie odwiedziliśmy – wszyscy zgodnie uznali, że Piekary Śląskie i region były nie tylko warte poznania. Nie chodzi tutaj wyłącznie o walory historyczno-kulturowe, ale przede wszystkim jako miejsce, które aktywnie podąża za trendami. Ponadto konsekwentnie wdraża je w obszarach edukacji i kultury.”
Erasmus + w opinii uczestników
O sukcesie realizacyjnym projektu świadczą też opinie jego uczestników:
Martina: „Uczestnictwo w projekcie wspominam jako wspaniałe doświadczenie. Doceniam cały wysiłek, zaangażowanie i świetną pracę organizacyjną całego polskiego zespołu. Uważam, że wszystkie części projektu były świetnie przygotowane. Na uwagę zasługuje również wysoka jakość poszczególnych wykładów i warsztatów.
Jan: „Cały projekt, to jest cel i zawartość merytoryczna projektu, wydawały mi się bardziej niż konieczne, szczególnie w świetle nowych trendów w edukacji. Bibliotekarze, jako pośrednicy i propagatorzy wiedzy muszą stale podążać za nowymi trendami i uczyć się jak to robić. Dzięki temu możemy zaspokoić potrzeby młodych pokoleń za pomocą różnych metod w edukacji”.
Ważne informacje o programie Erasmus + na początek 2020 roku
Innowacje w bibliotekach, wymiana dobrych praktyk, dzielenie się doświadczeniem przez ekspertów to codzienność pracy goodbooks.pl. Opracowaliśmy szereg programów szkoleń dla osób pracujących z młodymi osobami, które znajdują się tutaj: https://goodbooks.pl/szkolenia-dla-bibliotekarzy/mlodziez/
Najprościej rozpocząć od poznania trendów i nowych technologii oraz ich zastosowań w pracy z młodzieżą. Doskonałą formą pracy są więc szkolenia warsztatowe, które prowadzą eksperci w swoich dziedzinach takich jak: druk 3D, VR, gamifikacja i mobilne gry miejskie czy dziedzictwo regionalne. Następnie uzupełnić swoją wiedzę marketingowca, który kreuje i promuje nową ofertę adresowaną do młodzieży. Ponadto nie bez znaczenia są umiejętności w zakresie wykorzystania w pracy social mediów.
Planujesz swój projekt dotyczący wymiany partnerskiej na 2020 rok? Jeżeli chcesz pokazać innowacyjne sposoby pracy z biblioteką np. z użyciem questów literackich, napisz na szkolenia@goodbooks.pl lub zadzwoń na numer: 48 604 998 304.
Wspólnie opracujemy cykl szkoleniowo-warsztatowy, który będzie służył wspieraniu jakości pracy osób pracujących z młodzieżą. Ponadto będzie inspirował bibliotekarzy do kreowania angażującej oferty edukacyjnej dla ludzi młodych. Oferujemy prowadzenie wykładów w języku polskim, angielskim, hiszpańskim, niemieckim i francuskim, czeskim i słowackim, ukraińskim i rosyjskim.
Wnioski do programu są przyjmowane do 5 lutego 2020 roku, na projekty od 3 do 24 miesięcy. Regulamin i szczegółowe informacje dotyczące programu https://erasmusplus.org.pl/
Zdjęcia ilustracyjne do tekstu pochodzą ze strony MBP w Piekarach Śląskich.