W dniach 3 i 4 czerwca 2024 roku w Powiatowej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Marii Fihel w Miechowie odbyły się inspirujące warsztaty tworzenia wielkoformatowej gry planszowej. W wydarzeniu wzięła udział młodzież licealna oraz bibliotekarze. Grupa wspólnie podjęła się ambitnego wyzwania – stworzenia gry na podstawie bogatej i fascynującej historia Miechowa.
Wprowadzenie i pierwszy etap
Warsztaty były doskonałą okazją do głębszego poznania specyfiki gier planszowych. Uczestników wprowadzono w świat gier poprzez szczegółowe omówienie różnych mechanik, strategii oraz aspektów socjalnych związanych z graniem. Mieli oni także okazję przyjrzeć się grom planszowym w sposób krytyczny, co umożliwiło im lepsze zrozumienie tego, jak tworzyć angażujące i edukacyjne gry.
Wspólna praca nad projektem była niezwykle owocna. Uczestnicy warsztatów, podzieleni na grupy, aktywnie konsultowali swoje pomysły zarówno z prowadzącym, jak i między sobą. Taka współpraca sprzyjała twórczej wymianie doświadczeń i pomysłów, co pozwoliło na stworzenie spójnej i kreatywnej koncepcji gry.
Motyw przewodni i fabuła – historia Miechowa
Motyw przewodni gry obejmował kluczowe momenty w historii Miechowa, jego zabytki, legendy, postacie, wydarzenia a także faunę i florę regionu. Dzięki temu gra nie tylko bawi, ale również edukuje, przybliżając graczom bogactwo kulturowe Miechowa.
Efektem wspólnych wysiłków było opracowanie imponującego zestawu zadań, instrukcji oraz mechaniki gry. Uczestnicy zadbali również o atrakcyjne założenia wizualne, co nadało grze estetyczny i przyciągający wzrok wygląd. Podczas warsztatów przetestowano prototyp gry, co pozwoliło na wprowadzenie ewentualnych poprawek i udoskonaleń, tak aby gra była jak najbardziej satysfakcjonująca i interesująca. Fabuła została wzbogacona o wątki przygodowe, takie jak próba odzyskania cennych pocztówek z rąk elitarnej grupy kolekcjonerów. Te elementy wprowadzały do rozgrywki nutę tajemnicy i humoru, co zwiększało jej atrakcyjność.
Lokalna tożsamość, a wielkoformatowe gry planszowe
Stworzona gra będzie mogła być wykorzystywana w bibliotece jako innowacyjne narzędzie edukacyjne. Promując historię Miechowa, gra będzie stanowić nie tylko źródło wiedzy, ale także świetną rozrywkę dla młodszych i starszych czytelników. Dzięki niej mieszkańcy Miechowa oraz odwiedzający, będą mieli okazję lepiej poznać historię miasta, jego zabytki i ciekawostki, spędzając czas angażujący sposób.
Warsztaty te były więc nie tylko lekcją historii i projektowania gier, ale także inspirującą podróżą w głąb lokalnej tożsamości i kreatywności uczestników, tworząc wartościowy wkład w kulturalne życie miasta.