Te warsztaty miały się wydarzyć przed wakacjami. Cóż, sytuacja zdrowotna zmieniła wiele planów i nasze nie były niestety wyjątkowe. Najważniejsze, że w końcu udało nam się spotkać w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Jerzego Szaniawskiego w Zduńskiej Woli. To spotkanie było dość wyjątkowe. Dlaczego? Ponieważ tym razem grę tworzyli z nami uczniowie pierwszej klasy Szkoły Podstawowej nr 11 im. Stefana Żeromskiego w Zduńskiej Woli.
Warsztaty dla dzieci z grywalizacji literatury
24 września w ramach zadania „Klub Książkowego Detektywa” odbyły się zajęcia z gamifikacji literatury na podstawie książek detektywistyczno-przygodowych Martina Widmarka „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai”. Bo kto by nie chciał chociaż na chwilę zostać dzielnym detektywem, który rozwiązuje wszystkie zagadki?
Zaczęliśmy od zagadki związanej z grami. Dlaczego lubimy w nie grać? Co w nich jest przyjemnego? Czy gry potrafią nas czegoś nauczyć? Okazało się, że mali uczestnicy warsztatów mają sporo do powiedzenia na ten temat. Tak przygotowani mogliśmy przejść do rozmowy o gamifikacji. To trudny i nowy termin, ale znalezienie przykładów na to, jak i gdzie gramy w codziennym życiu, okazało się być naprawdę łatwe. A ponieważ dobry detektyw nie pozostaje przy teorii, lecz działa także w terenie, udaliśmy się na wycieczkę po bibliotece. Zwiedziliśmy różne działy, dokładnie poznaliśmy wszystkie ukryte za regałami zakamarki i z nową energią wróciliśmy do warsztatów.
Projektowanie gry w edytorze ActionTrack
Tym razem usiedliśmy do komputerów, żeby zapoznać się z edytorem ActionTrack, mapami Google, tworzyć własne checkpointy, połączenia i przede wszystkim zadania. Ciekawym momentem było ustalanie, ile punktów dostaną gracze za wykonanie zadania. Pomysłów było wiele, dlatego powstała gra, w której można naprawdę dużo zyskać.
Ostatecznym, bardzo ważnym elementem było stworzenie wspaniałych grafik, które ożywiły i upiększyły grę. Na koniec można było włączyć tablety i zobaczyć efekty swojej pracy w aplikacji ActionTrack. Bardzo dziękujemy uczestnikom warsztatów, wychowawczyni klasy I a i paniom bibliotekarkom z biblioteki w Zduńskiej Woli, bez których to spotkanie nie mogłoby się odbyć!
Warsztaty dla dzieci z grywalizacji literatury odbyły się w ramach zadania z programu „Partnerstwo dla Książki 2020”, który dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.