Home Aktualności Zdobądź pieniądze na innowacje w obszarze kształcenia!

Zdobądź pieniądze na innowacje w obszarze kształcenia!

by Natalia Kościńska
Opublikowano:
Granty na innowacje w obszarze kształcenia: dłonie dziecka z tabletem.

Do 12 marca można wziąć udział w projekcie POPOJUTRZE – czyli programie grantowym na innowacje w obszarze kształcenia. Co ważne, grant ma formę inkubacji i opiera się na procesach design thinking. Oznacza to, że rekrutacja odbywa się w czterech krokach, a jednym z nich jest preinkubacja.  Grantobiorcy i twórcy innowacji będą brać udział w warsztatach i tutoringu, które pozwolą udoskonalić projekt. Na wdrożenie projektu w procesie inkubacji należy więc zaplanować około roku.

Innowacje w obszarze kształcenia muszą spełniać kryteria dostępności (określone w Standardach Dostępności dla polityki spójności 2014-2020) – to jeden z najważniejszych warunków uczestnictwa w programie. Pomysły na innowacje muszą uwzględniać osoby z utrudnionym dostępem do kształcenia.  Oprócz tego projekty nie mogą powielać istniejących już rozwiązań – w końcu chodzi o innowacyjność.

Innowacje w obszarze kształcenia – co to znaczy?

Autorzy projektu tak piszą o jego celach:

Nie musisz być naukowcem i prowadzić zaawansowanych badań. Dla nas liczy się na ile i w jakim stopniu rozumiesz problemy społeczne oraz potrafisz i wiesz jak je rozwiązać. Szukamy pomysłów na SZYBSZE, TAŃSZE i BARDZIEJ WYDAJNE rozwiązywanie trudności z którymi boryka się RYNEK KSZTAŁCENIA. Zależy nam na takich pomysłach, które są skalowalne i możliwe do upowszechnienia wśród instytucji czy organizacji zajmujących się szeroko pojętą edukacją.

Co ważne, dodatkowo premiowane będą te projekty, które odnoszą się do edukacji formalnej. To zatem dobra okazja, by wprowadzić innowacyjność do szkół lub innych instytucji oświatowych uznawanych przez organy krajowe.

Innowacje mogą przyjmować różne formy, można je także kierować do każdej grupy wiekowej: od najmłodszych do seniorów.

Innowacyjna szkoła, innowacyjna biblioteka

Dodatkowe punkty za kierowanie projektu w stronę edukacji formalnej to świetna okazja dla szkół czy bibliotek. Zwłaszcza w tym roku, gdy innowacyjność stała się w zasadzie obowiązkiem: nauczanie zdalne wymusza stosowanie nowych, niesztampowych rozwiązań. Warto zatem skorzystać z tego doświadczenia i rozwinąć dotychczasowe pomysły w prawdziwie innowacyjne projekty.

Jednym z najbardziej innowacyjnych narzędzi jest dzisiaj gamifikacja – dzięki zastosowaniu schematów gry w edukacji można osiągać doskonałe wyniki. Warto więc pomyśleć o potencjale gier i nowych technologii w procesie kształcenia. W poprzedniej edycji programu doceniono wykorzystanie gry – jedna z nagrodzonych innowacji opierała się właśnie na tym elemencie.

Innowacyjność to głóna wartość programu

Grywalizacja to naturalny sposób rozwiązywania problemów, a dzięki wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania (takiego jak Action Track) można zastosować ją w praktycznie każdych warunkach. Wchodzenie w role i używanie mechaniki gry powala na zdystansowanie się od zagadnienia, a przez to spojrzenie na niego z zupełnie nowej perspektywy. Może więc kluczem do rozwiązania problemu społecznego w Twojej instytucji będzie zamiana go w grę?

Ile wynosi grant?

Średnią wartość grantu ustalono na 60 tys. zł, a maksymalną – na 100 tys. złotych. Jest więc o co powalczyć, tym bardziej że nie ma wymogu wkładu własnego. Grant na innowacje w obszarze kształcenia to 100% dofinansowania ze środków unijnych.

W programie przewidziano udzielenie 72 grantów, a 10 najlepszych projektów weźmie udział także w procesie upowszechniania, by dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców.

Kto może wnioskować?

O grant w ramach projektu POPOJUTRZE mogą wnioskować grupy formalne lub nieformalne.

Grupy formalne to:

  • podmioty z sektora publicznego lub prywatnego,
  • podmioty non-profit,
  • konsorcja.

Z kolei grupy nieformalne to minimum 2 pełnoletnie osoby fizyczne. Zatem nawet jeśli Twoja instytucja nie zdecyduje się na udział w projekcie POPOJUTRZE, wciąż możesz powalczyć o środki na innowacje. Wystarczają dwie osoby z Twojej szkoły lub biblioteki, by utworzyć grupę nieformalną, która może wystąpić o grant z własnym pomysłem.

Twórcy projektu podkreślają, że może wziąć w nim udział właściwie każdy. Grantobiorcą może zostać przedszkole lub szkoła, biblioteka, firma szkoleniowa albo grupa osób zainteresowanych obszarem kształcenia – nauczycieli, bibliotekarzy czy rodziców lub edukatorów.

Terminy

II nabór ruszył 1 marca, a na złożenie wniosków chętni mają 2 tygodnie. Kolejne nabory przewidziano na sierpień 2021 r. i luty 2022 r. – nie ma jednak co zwlekać. Tym bardziej, że można brać udział w kilku naborach.

Dokładniejsze informacje znajdują się na stronie projektu.

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]