Home Aktualności Zagraj z Patronem, czyli przenosimy się do czasów kościuszkowskich

Zagraj z Patronem, czyli przenosimy się do czasów kościuszkowskich

by Alicja Krawczyńska
Opublikowano:

Obchody Dnia Patrona Szkoły możesz zorganizować także poza budynkiem. I to nawet w przypadku, gdy miasto nie jest bezpośrednio związane z wielkim nazwiskiem, jakie nosi placówka. Aby było nowocześnie i atrakcyjnie, postaw na grę terenową wykorzystującą smartfony i tablety. Zobacz, jak wyglądały nietypowe obchody bazujące na aplikacji ActionTrack.

Gra w konkursie „Szkoły Niepodległej”

W trakcie prac przygotowujących Szkołę Podstawową nr 4 w Lęborku do udziału w konkursie „Szkoła Niepodległa”, zrodziła się idea przygotowania mobilnej gry „O, Kościuszko, piękny wzorze…” na platformie ActionTrack. Konkurs objęty patronatem Ministra Edukacji Narodowej w ramach Roku dla Niepodległej ogłoszony został w 2017 roku. Wchodził on w ramy programu „Niepodległa 1918-2018” Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej (ZHR).

Nasza szkoła znalazła się w gronie laureatów konkursu. Dodatkowo, została wyróżniona tytułem „Szkoły Niepodległej” jako jedna z 10 placówek planujących najbardziej ambitne projekty. Zaprojektowanie gry dotyczącej uzyskiwania niepodległości wchodziło w zakres siedmiu podejmowanych zadań. Pomimo sugestii organizatora co do wyboru formy gry planszowej, podjęliśmy decyzję o sięgnięciu po nowoczesne narzędzia. Zdecydowaliśmy, że gra o Patronie naszej szkoły – Tadeuszu Kościuszce – będzie mieć postać mobilną.

Dlaczego gra mobilna?

Wybór Action Tracka nie był przypadkowy, lecz wynikał ze współpracy instytucji na gruncie lokalnym. Miejska Biblioteka Publiczna w Lęborku zaproponowała okolicznym szkołom włączenie się do akcji wykorzystania platformy Action Track. Dzięki rocznemu dostępowi bez limitu stworzonych gier, lokalne jednostki mogły stworzyć własne scenariusze rozgrywek, bazując na doświadczeniach biblioteki miejskiej. Widząc możliwość atrakcyjnego zrealizowania jednego z zadań konkursowych, postanowiliśmy rozpocząć pracę nad grą o Tadeuszu Kościuszko.

Od samego początku pojawiło się kilka znaków zapytania. Musieliśmy zastanowić się, w jaki sposób opracować scenariusz, aby pomimo wieloletniego wykorzystywania tematu drogi do niepodległości w naszej szkole, był on wciąż atrakcyjny i ciekawy dla odbiorców w różnym wieku. Naszym pomysłem na wprowadzenie elementu nowości było wykorzystanie nieznanych wątków i mało popularnej wiedzy, odkrywanym dzięki pytaniom jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Atrakcyjności dodały ilustracje i ciekawostki, a także inne formy zadań, jak rebusy.

Droga do niepodległości w Lęborku

Gracz biorący udział w rozgrywce stawał się Podróżnikiem w Czasie i Przestrzeni, uczestniczącym w 23 chronologicznie ułożonych wydarzeniach, związanych z postacią Tadeusza Kościuszki. Uczestnik gry wcielał się w różne postacie – od służącego lub chłopa, przez kosyniera i delegata króla, po asystenta artystów dzierżących pędzel i dłuto.

Premierowa rozgrywka gry zaplanowana została na Święto Patrona Szkoły przypadające na 22 marca 2019 r. Ponieważ o tej porze roku pogoda bywa kapryśna, to przygotowaliśmy dwie wersje gry. W pierwszym wariancie zabawa rozegrana zostałaby w centrum miasta, przy wykorzystaniu lokalizacji GPS. W przypadku niepogody gra mogłaby zostać przeprowadzona wewnątrz budynku, a kody QR zawisłyby na korytarzach w szkole.

Sprzyjającej aura umożliwiła wybór opcji pierwszej. Klasy od IV do VIII wraz z gimnazjalistami z klasy III zalogowały się i rozpoczęły zaciętą rozgrywkę. Uczniom zależało na wygranej, ponieważ dwie klasy z dwóch kategorii wiekowych, które uzyskały najwięcej punktów, mogły skorzystać w wybranym przez siebie dniu z Certyfikatu na Niepytanie.

Grają uczniowie, grają mieszkańcy

Mobilna gra „O, Kościuszko, piękny wzorze…” ulokowana została na terenie Lęborka. Narracja dostosowana została do młodzieży, aby jak najlepiej przekazać wiedzę o życiu patrona. Nie zabrakło także interesujących ciekawostek, dzięki którym młodzież mogła dowiedzieć się, jakim pasjom oddawał się Tadeusz Kościuszko albo jaki grawerunek znajdował się na jego obrączce.

Podczas godzinnej rozgrywki wzięło udział 200 graczy. Liczba ta nie jest jednak ostateczna, ponieważ stale dołączać mogą mieszkańcy miasta oraz turyści podczas zwiedzania Lęborka. W szkole wykorzystać można także wersję alternatywną, opartą na kodach QR.

Zachęcamy i zapraszamy także inne szkoły pod patronem Tadeusza Kościuszki, aby włączyły się do projektu i razem z nami weszły w mobilny świat wiedzy.

Ewa Lendzion

 

Zobacz także