Czy nie mając wiedzy i umiejętności technologicznych można projektować mobilne gry terenowe? Oczywiście, bo istotą gry nie jest technologia, ale logiczne myślenie oraz odrobina psychologii. Co zatem zrobić, gdy mamy pomysł, fabułę a chciałbym wejść z nimi w erę cyfrową? Wybrać się do Wrocławia, który nie tylko jest stolicą Dolnego Śląska, ale okazuje się być mekką fanów fińskiego oprogramowania ActionTrack.
Wrocław – miasto spotkań
Wroclove, jak brzmi jedna z alternatywnych nazw Wrocławia, przyciągnął w tym roku bibliotekarzy i edukatorów z całej Polski, którzy aktywnie projektują gry korzystając właśnie z ActionTrack. W środę 4 września w gościnnych progach najstarszej polskiej Mediateki, spotkaliśmy się we Wrocławiu na pierwszych wspólnych warsztatach projektowania mobilnych gier terenowych i miejskich oraz szlaków zwiedzania. Idea tych warsztatów narodziła się w kwietniu br. Wtedy też na świat przyszedł „młodszy brat” Good Books – Good Games – gry w edukacji i kulturze. Nazwa zobowiązuje do aktywnych działań promujących dobre gry. Głównym motywatorem do zorganizowania spotkania były sygnały od instytucji i projektantów, którzy wielokrotnie pytali nas o tajniki pracy projektanta czy to via email czy to na facebookowym forum grupy ActionTrack – Mobilne Gry Miejskie, Mobilne Gry Terenowe. W ten sposób postanowiliśmy, że największą wartością będzie wspólne spotkanie, praktyczny warsztat i możliwość wymiany doświadczeń.
Miejsca użyczyła gościnna Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu – lider w dziedzinie wykorzystywania smartfonów w promocji czytelnictwa. W samym sercu miasta, czyli w Mediatece – tuż obok Opery Wrocławskiej, siedziby Opera Software i Teatru Lalek, ponad 70 projektantów podjęło ćwiczenia z zakresu tworzenia gier.
Praktycznie o grach w ActionTrack
Wydarzenie rozpoczęło się od przywitania gości przez Marcina Skrabkę z Good Books. Następnie zaś – już w formule wykładowej – opowiedzieliśmy o różnych aspektach formalno-organizacyjnych przydatnych organizatorom mobilnych gier miejskich oraz działań marketingowych, pomagających w promocji rozgrywki w konkretnym regionie. Po 30- minutowym wystąpieniu uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy i na kolejne kilka godzin stała się: Młodymi Adeptami oraz Wytrawnymi Projektantami
Warsztaty dla początkujących projektantów poprowadziły Alicja Krawczyńska oraz Bożena Korol. Skupiły się one przede wszystkim na praktycznych elementach ułatwiających pracę w ActionTrack. Grupa zaawansowana pod dowództwem Sebastiana Sypko i Marcina Skrabki, zgłębiała zaawansowane tajniki narzędzia celem wykorzystania ich do tworzenia bardziej zdywersyfikowanych i skomplikowanych ścieżek fabularnych w grach. Klucze, klany i personalizowanie ścieżek nabrały dla zaawansowanych projektantów realnych kształtów.
Testowanie w ActionTrack
W trakcie przerwy uczestnicy mieli szansę przetestowania gry w przestrzeni miejskiej- w samym centrum Wrocławia. Trzeba przyznać, że pogoda dopisała a wręcz było za gorąco. Tego dnia przed południem wśród spacerujących ulicą Świdnicką można było spotkać wielu bibliotekarzy i edukatorów z telefonami w dłoniach – w roli graczy i testerów.
Uwieńczeniem dnia była popołudniowa gra “Skradziony Krasnal” zaprojektowana przez Klaudię Łojek z Good Games. Pozwoliła ona na poznanie Wrocławia – miasta krasnali. Każdy z uczestników wcielił się w detektywa i pomógł skrzatom rozwiązać zagadkę. Nie zabrakło podchwytliwych pytań i kreatywnych zadań. Rozgrywka zakończyła się rozdaniem nagród dla najlepszych graczy.
Jak było?
Warsztatowa formuła spotkania dla projektantów gier, na co dzień pracujących w różnych częściach Polski, odbyła się po raz pierwszy. Uczestnicy, którzy podzielili się z nami pierwszymi wrażeniami, mówią:
Dzięki warsztatom dla wytrawnych graczy poznałam, zrozumiałam i przetestowałam w praktyce bardziej zaawansowane funkcje Action Tracka. Za pomocą klanów i kluczy będę mogła tworzyć trudniejsze gry dla młodzieży, a także poznałam sposoby na łatwiejsze przygotowanie zadań. Co ważne, mogliśmy także zadawać wszelkie pytania, jakie nasuwały się w
trakcie wcześniejszego tworzenia gier, wiec rozwiałam wiele wątpliwości (Joanna Szczygłowska, Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu).
Na warsztatach mega twórczo:). Mózg się lasował z nadmiaru informacji (w pozytywnym znaczeniu rzecz jasna:)). Dla mnie była pozytywna energia innych uczestników, którzy chcą się w to bawić – bo dla mnie to zabawa, z której czerpię radość. Słuchając Was bibliotekarzy jestem zachwycony, że tak zmieniacie swoje otoczenia. Cieszę się, że mogłem Was poznać, posłuchać, pograć i porozmawiać z Wami (Wojciech Kloc – Pedagog, ten od zadań specjalnych).
Wszystko więc wskazuje na to, że czas myśleć o kolejnych edycjach warsztatów! Tymczasem zapraszamy do galerii zdjęć. Autorem zdjęć jest Rafał Komorowski (KomorowskiFoto).