Home » Vivat Gniew! – magia zamku i magia miasta

Życie Gniewu toczy się w cieniu średniowiecznego zamku. Niektórzy mówią, że zawsze tak było. Inni wręcz przeciwnie: uważają, że niegdyś miasto żyło swoim życiem a zamek swoim. Aby odkryć tę historię, powołano projekt „Misja Zamek”, który pomoże odpowiedzieć na pytanie, jak było naprawdę… Niezależnie jednak od przyjętej wersji, i zamek, i stare miasto Gniew bez wątpienia mają w sobie wiele magii.

Tę właśnie magię chcieliśmy przywołać i odkryć podczas warsztatów projektowania gier mobilnych z gniewską młodzieżą i seniorami – studentami Uniwersytetu III Wieku.

Etap poznawania

Stara pompa na Rynku, stare aparaty fotograficzne ustawione w kilku punktach miasta, stare mury miejskie. W centrum Gniewu prawie każdy budynek ma swoją historię. Dość powiedzieć, że Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Gniewie również mieści się w zabytkowej kamienicy. W tym roku, roku zamku gniewskiego, Centrum realizuje projekt „Misja Zamek – nowy wymiar historii”. W ramach projektu prowadziliśmy warsztaty z projektowania gier mobilnych dla młodzieży i seniorów.

Od początku wiedzieliśmy, że warsztaty będą przedsięwzięciem wyjątkowym, tak jak wyjątkowy jest zamek w Gniewie. Gdy po raz pierwszy spotkaliśmy się w sali komputerowej Szkoły Podstawowej nr 2, od razu wiedzieliśmy, że czekają nas ciekawe 3 dni. Zza drzwi prowadzących na korytarz dobiegał standardowy szkolny gwar a my rozpoczęliśmy swoje przedsięwzięcie.

Na początku poznawaliśmy się wzajemnie, a później poznawaliśmy historię zamku. Skorzystaliśmy z materiałów drukowanych. Mieliśmy również okazję zobaczyć kopię konturu szlacheckiego przyniesionego przez jedną z uczestniczek. W końcu po zamku osobiście oprowadził nas jego kasztelan Pan Jarosław Strużyński, który barwnie przedstawił nam losy tej potężnej budowli.

 

Etap tworzenia

Mając wiedzę i ustalony cel gry, czyli promowanie historii zamku w Gniewie przystąpiliśmy do etapu projektowania. Powstały trzy zespoły projektowe: „Studenci” czyli grupa seniorska, „Gniewskie mopsy” – grupa z klasy 7 tutejszej szkoły oraz „Polska gurom”, którą utworzyli ośmioklasiści.

Na początku poznawaliśmy kreator ActionTrack i jego techniczne aspekty. Wszystkie zespoły sprawnie poradziły sobie z pierwszymi zadaniami technicznymi. Następnie każdy z zespołów opracował swoją historię z głównym bohaterem i jego wyzwaniami. Powstały także zadania bezpośrednio związane z historią gniewskiego zamku. Okazało się wtedy, że wiedza z materiałów drukowanych i opowieść Pana Jarosława są wielce przydatne w pracy nad grami, które coraz bardziej nabierały kształtów.

 

Etap testowania

testy warsztaty w GniewieTesty gry zawsze rozpoczynamy od uruchomienia gier w wersji kanapowej (FLOW). Wtedy wyraźnie widać, co umknęło uwadze projektantów. Można sprawdzić punktację, zobaczyć jak wyglądają grafiki, ustalić treści informacji zwrotnych, potwierdzić start i metę. Zobaczyć jak prezentuje się ikonka powitalna i tło gry.  Jest też czas na poprawki, które wynikają z testowania przez cały zespół.

Gdy już wszystko było gotowe, przedstawiciele zespołów  zaprezentowali swoje grę pozostałym. Opowiedzieli pomysł fabularny i zaprosili do zagrania. Okazało się, że powstały 3 różne, ciekawe prototypy gier. Każda miała inny charakter, co tylko potwierdziło, że historia może być jedna, ale możliwości jej opowiadania są różne.testy warsztaty w Gniewie

Testy w terenie własnej gry to podsumowanie trzydniowej pracy. Aplikacja prowadzi od punktu do punktu. Ekrany telefonów stają się źródłem historii. Tym razem opowiadanej i przekazywanej inaczej niż w postaci suchych faktów.

„Nagle” okazało się, że warsztaty czas kończyć. Po trzech dnia pracy wszyscy zgodnie uznali, że „przydałby się jeszcze jeden dzień”. Cieszymy się, bo pokazuje to, że uczestnikom spodobały się wspólne zajęcia a oni sami na nowo odkryli magię swojego miasta i zamku. 

 

Misja Zamek – nowy wymiar historii 

Zakończenie warsztatów to nie koniec spotkania z historią zamku w Gniewie. To początek. Dlatego, że materiały wypracowane na warsztatach są podstawą do przygotowania gry „Vivat Gniew!” , której premiera odbędzie się 7 sierpnia w Gniewie.

Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna w Gniewie oraz szlachetny rycerz Gniewko, herbu Dąbrowa rzucają Ci rękawicę, czyli wyzywają na pojedynek. Podejmujesz wyzwanie?

 

Zobacz także

[mc4wp_form id=”1853″]